Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hur påverkas ett ventilpaket av att matningstrycket byter sida?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

Exs (trådstartaren)

#1 » 23:57:36, 27-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag håller just nu på med lite fix och trix på en griplastarkärra en bekant köpte för ett tag sen, men har lite funderingar kring ventilpaketet. Funktionerna ligger idag helt tvärtom mot "standard" och det vore trevligt att byta plats på sektionerna så att det blir rätt (felkonstruerat från fabrik, 10 år gammal Kellfri-kärra). Dock kommer ventilerna att matas med tryck i en annan ordning så det jag undrar över är om/hur det eventuellt påverkar körbarheten?

Idag ligger sektionerna såhär från hytten sett
Ändblock - Grip - Rotator - Sticka - Bom - Sväng - Stödben - Stödben - Matarblock

Och såhär ligger sektionerna på ett paket som är rätt från fabrik, "standard"
Matarblock - Sväng - Bom - Sticka - Rotator - Grip - Stödben - Stödben - Ändblock

Av flera anledningar så går det inte att byta plats på matarblocket och ändblocket på ventilpaketet jag håller på med så om jag plockar om sektionerna så blir det alltså
Ändblock - Sväng - Bom - Sticka - Rotator - Grip - Stödben - Stödben - Matarblock

Är det någon som vet om detta påverkar körbarheten nämnvärt? Jag som normalt sett skrapar ihop kanske 40 krantimmar på ett år märker kanske viss skillnad i hur grejorna reagerar när man kör flera funktioner samtidigt med det är helt okej eftersom det är bekantens kärra och han har inte kört alls mycket förut. Anledningen till att vi ens funderar på att plocka om sektionerna är att jag sannolikt kommer att köra lite emellanåt också och det blir vääääldigt snurrigt i bollen på mig när jag är van vid rätt ordning. Som om man inte var snurrig nog ändå liksom :dancing_geek: :screwy: :lmao:

Är oerhört tacksam för svar eftersom det drar med sig en del jobb och massa nya o-ringar att plocka isär det, så det är tråkigt att testa och komma fram till att det blir okörbart och måste ändra tillbaka :sad:

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...



Bengt Erik Eriksson

#2 » 00:23:29, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför kan du inte bara flytta slangarna? Är det enkelverkande lyft på bomen?
Rimligen borde paketet vara rättbyggt men klåpparen har bara hängt dit slangarna utan kunskap tänker jag..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Exs (trådstartaren)

#3 » 00:55:48, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man KAN flytta slangarna bara, men det är inte rätt. Detta pga att det sitter chockventiler i sektionerna till sväng, bom och sticka men inte i de övriga. Ger dessutom samma problem, eller rättare sagt frågeställning, ändå, med matningsblocket i andra änden.

Alla ventilpaket var tydligen såna på den här modellen av Kellfri-kärra. Och ventilpaketet är alltså byggt för att matas på höger sida från hytten sett, medan det vanliga annars är att man matar från vänster, dvs närmast svängventilens block (när svängventilen sitter rätt). Men går som sagt inte att vända på matarblocket och sätta det på andra sidan.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Michael Meier

#4 » 06:51:28, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nixs pratade om det i ett annat huvudämne, eller Jac, eller båda... fastna inte på vem nu :) i finska bondens nya runtomsvängande, hur ventilsliderna påverkar flödet i rundpumpande system, jackning, smygflöde, långsamt avtagande av flödet och så vidare.

Antar att det är avhängigt på konstruktionen hos dom enskilda sliderna, å andra sidan låter det som billigt skit, utan att fokusera på varken biligt eller skit... :) typ basic ventilslid borde det vara, viktig var i flödet den sliden finns som stänger flödet mest, efter den sliden finns det inte så mye olja kvar att använda till annat.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#5 » 07:05:04, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

inte säkert du har rätt mickael . Jac har i en annan tråd visat väldigt tydligt att det finns två kanaler som ger olja till funktionerna.
och då borde det inte spela någon roll hur du monterar dom
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Janson1

#6 » 07:25:23, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir mycket jobb men att prova är inte skadligt så länge övertrycksventilen finns med i alla lägen. Så kör!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#7 » 07:46:44, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:inte säkert du har rätt mickael . Jac har i en annan tråd visat väldigt tydligt att det finns två kanaler som ger olja till funktionerna.
och då borde det inte spela någon roll hur du monterar dom



tänkte mera på vilken slid som stjäl oljan först, minns du var tråden är ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#8 » 09:03:07, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
bonnen513 skrev:inte säkert du har rätt mickael . Jac har i en annan tråd visat väldigt tydligt att det finns två kanaler som ger olja till funktionerna.
och då borde det inte spela någon roll hur du monterar dom



tänkte mera på vilken slid som stjäl oljan först, minns du var tråden är ?


Jag menar att i de flesta ventilpaket så är allting parallellt, oljan går till den lättaste funktionen. Den tyngst belastade funktionen kan mycket väl stoppa när man kör en lätt funktion samtidigt. Detta kan tolkas som att en funktion stjäl oljan från en annan men det är inte riktigt sant, oljan väljer bara att gå till en lätt belastad funktion hellre än en tungt belastad.

Å andra sidan finns det från de flesta ventilmärken möjligheten att sätta in seriekopplade ventilsektioner (brukar kallas tandem). En sån ventilsektion har prioritetet över alla ventilsektioner som kommer efter den. Här är det alltså snack om regelrätt stöld av olja, kör du fullt utslag på en sån sektion så är det 100% torrt för de som kommer efter, oberoende av belastning. Detta fenomen uppstår även om man har två separata ventilpaket som är sammankopplade med en serienippel, det första ventilpaketet har då prioritet och stjäl alltså oljan för det som kommer efter oavsett belastning.
Skulle vara intressant att se om det finns nån maskin som har en tandem sektion, nån som vet? Har inte sett några hydraulikschema på skogskranar tror jag, kanske är det där det används?
Jag kan kanske kladda ihop en skiss senare.


En helt annan sak är att en slid kan vara matchad till en viss funktion. Till exempel så kan en slid som ska lyfta en bom ha andra överlapp och andra krypspår än en slid för grip. Där var en felsökningstråd för länge sen där just bomsliden på en grävmaskin hade råkat bli vänd åt fel håll och det blev väldigt dålig körbarhet på den, allting sker sista millimetern på joysticken typ och bommen "känns tung". Om Kellfri har specialslid till exempel till bommen vet jag inget om, kan bara gissa.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#9 » 09:57:33, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev: Jac har i en annan tråd visat väldigt tydligt att det finns två kanaler som ger olja till funktionerna.
och då borde det inte spela någon roll hur du monterar dom


Kan det vara den här du tänker på?

Det är alltså en bild på parallellkoppling av ventilsektioner, den vanligaste varianten. Som sagt, intern seriekoppling (tandem) existerar också, frågan är bara på vilka maskiner.
Jac @ [Allmänt] Bygga hydraulaggregat - Vilken ventil?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bengt Erik Eriksson

#10 » 10:12:28, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Man KAN flytta slangarna bara, men det är inte rätt. Detta pga att det sitter chockventiler i sektionerna till sväng, bom och sticka men inte i de övriga. Ger dessutom samma problem, eller rättare sagt frågeställning, ändå, med matningsblocket i andra änden.

Alla ventilpaket var tydligen såna på den här modellen av Kellfri-kärra. Och ventilpaketet är alltså byggt för att matas på höger sida från hytten sett, medan det vanliga annars är att man matar från vänster, dvs närmast svängventilens block (när svängventilen sitter rätt). Men går som sagt inte att vända på matarblocket och sätta det på andra sidan.


Det med chokerna vet vi inte förrän vi sett bilder på det menade jag.. sedan kan det ju vara tänkt att sitta med slangarna neråt också även om stödbens spakarna kommer avigt..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jac

#11 » 12:26:30, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Nixs pratade om det i ett annat huvudämne, eller Jac, eller båda... fastna inte på vem nu :) i finska bondens nya runtomsvängande, hur ventilsliderna påverkar flödet i rundpumpande system, jackning, smygflöde, långsamt avtagande av flödet och så vidare.

Antar att det är avhängigt på konstruktionen hos dom enskilda sliderna, å andra sidan låter det som billigt skit, utan att fokusera på varken biligt eller skit... :) typ basic ventilslid borde det vara, viktig var i flödet den sliden finns som stänger flödet mest, efter den sliden finns det inte så mye olja kvar att använda till annat.



Jag tror du har en poäng där Michael. Den maskinen har visserligen "Positive Control" hydrauliksystem men en del är likt Open Center. Om jag inte minns fel så satt larvsliderna först och var tandemkopplade med resten, alltså har larverna prioritet över resten. Nu är ju det ett ganska krångligt system, hade varit kul att finna nåt tandemkopplat på ett vanligt Open Center system. Det kanske är larvprioritet på en del små grävmaskiner med enkelt hydrauliksystem också?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Exs (trådstartaren)

#12 » 21:51:57, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren! Jag bestämde mig för att bara ta tag i det helt enkelt. La upp bilderna här Exs @ Exs's blandade projekt men klistrar in dem här också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Jac

#13 » 23:52:37, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Full attack Exs, det gillas. :)


bonnen513 skrev:inte säkert du har rätt mickael . Jac har i en annan tråd visat väldigt tydligt att det finns två kanaler som ger olja till funktionerna.
och då borde det inte spela någon roll hur du monterar dom


Får lite dåligt samvete av att jag har sagt A utan att säga B. :snow: Eller snarare ritat A utan att rita B. Ska fixa lite bilder snart.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#14 » 07:49:41, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risk för trådkapning här men lite relevant är det ju. :smile:
Börjar med ett urklipp från korvdatabladet här: http://www.salami.it/en/sectionals/16-vd6a.html


Bild

SERIE
Den första varianten som kallas Serie på bilden motsvarar att koppla ihop två olika ventilpaket UTAN serienippel.
Anta att man har ett 2-sektioners ventilpaket av Serietyp som driver två motorer. Drar man i en spak får man fullt tryck på den motorn, drar man i båda spakarna samtidigt så får motorerna dela på trycket men man får högre hastighet (alltså oljan räcker då till att köra full fart på bägge istället för bara full fart på en). I övrigt anar jag inte vem som använder detta eller till vad.
Edit: Tog bort lite text

TANDEM
Den andra varianten som kallas Tandem på bild motsvaras alltså av att koppla samman två olika ventilblock MED serienippel.
Detta används om man vill ha prioritet på en (eller flera) funktioner.
Om den första ventilsektionen är av Tandemtyp och resten Parallel så kommer den första alltså att ha prioritet över alla de som kommer efter.
Jag kan se nyttan med det men vet inte var det används. Kanske hade det funkat till bommen på en skogskran?
Om alla ventilsektioner i ett paket skulle vara av Tandemtyp så skulle de bli en hierarki där den närmast pumpinloppet har högst prioritet och den sista skulle ha lägst.


PARALLELL
Jag upprepar bara länken från post #9.
Jac @ [Allmänt] Bygga hydraulaggregat - Vilken ventil?
Detta bör vara den i särklass vanligaste typen av ventilsektion.

Väldigt många producenter kan erbjuda alla tre varianterna. Benämningen serie, tandem och parallell användas ganska konsekvent av olika producenter, ovanligt i hydraulikvärlden.
Det som är lite rörigt är att montering av serienippel vid hopkoppling av två olika ventilpaket egentligen gör att kopplingen blir av Tandem typ och inte Serie typ men det blir knappast några missförstånd av det, sällan det laboreras med ventilsektioner av olika typ.
Jac @ [Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#15 » 16:48:54, 17-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det? Fick du funktionerna i rätt ordning?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se