Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Köp av verktygsbodens svarv/fräs

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Lyyski (trådstartaren)

#1 » 21:20:46, 28-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare,

Går i banorna att inhandla mig en sån här http://www.verktygsboden.se/metallsvarv ... aes-cq6128

Någon som har någon erfarenhet utav dessa, är de skina skit?

Anledningen till just den maskinen är för attja har begränsat med plats plus att den är hyfsad "lätt" att flytta med sig(hyrar) garage.

Har svarvat mig en växelspak och de är ungefär de avanseraste jag gjort så behöver något att lära mig på:)

Med vänlig hälsning,
Lyyski
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:30:30, 25-03-2012
Sverige



surkuse

#2 » 22:17:17, 28-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med sådana maskiner är att fräsen är så oerhört begränsad i sitt arbetsområde, dessutom såbrukar fräspelarna vara en smula klena...

Jag skulle inte köpa den typen av kombimaskin utan heldre en något större (begagnad) svarv i samma prisklass följt av en "kinesfräs" i mindre storlek eller optimalt för lite utrymme en begagnad arboga fräsborrmaskin.

Kvaliteten på kinesmaskinerna varierar kan vara allt från "bra begagnad" (riktig maskin) till rena vraket.

Rekomendationen är som vanligt att köpa en begagnad maskin i ungefär samma prisklas då man med lite tålamod kan fåtag på en hel del tillbehör på köpet, det går rätt fort att tredubbla maskinpriset på tillbehören....
Senast redigerad av surkuse 22:18:03, 28-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

Lyyski (trådstartaren)

#3 » 00:26:28, 29-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kruxet är att maskinen får vara Max den storleken,

Vilka kända märken/modeller finns i den storleken?

Pelarborrar borde man kunna hitta iaf , tycker ja ser sånna på blocket titt som tätt,

Letar för övrigt efter "svarv uppgifter" som är simpla för nybörjaren och gärna med bilder, vet att vissa industri programm har sånna uppgifter men dock inte fått tag i något.

Med vänlig hälsning, Joni
Lyyski
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:30:30, 25-03-2012
Sverige

surkuse

#4 » 09:01:50, 29-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Storebo/Örn gk185 (borde ligga i överkant på storlek)
blomqvist
karat (E2N)
weiler (kan vara dyra)
harrison
reiden (kanske lite stora och sällsynta/dyra)
Tos (men de små är sällsynta)
Colchester
Mondial
Graziano
...

Östeuropeiska hobbymaskiner:
Emco
Unimat

Titta runt på lathes.co.uk där finns det mängder med information...

Ett annat tipp är att leta efter små-halvstora revolversvarvar, de är kompakta extremt stadigt byggda ofta billiga (med massor av tillbehör) men kan vara tunga och alla har inte gängskärning.

Köp inte en pelarborrmaskin för att fräsa med, chucken sitter inte fast vid den typen av belastning, det finns däremot kombimaskiner t.ex: arboga U825/U2508 (dessa brukar dock behöva speciella verktygshållare med låsmutter)
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

Farbron

#5 » 17:37:10, 29-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

EMCO är ifrån Österrike och Unimat är en modellserie ifrån EMCO med små hobbymaskiner,det finns även en Compact serie som har några "större" ,modeller 10 och 11 är nog bra garagesvarvar.

Men det verkar svårt med reservdelar till EMCO ,då dom inte tillverkar några småsvarvar längre.

http://www.emco-world.com/en/company.html
Farbron
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:40, 26-09-2007

Kristian Smith

#6 » 20:11:15, 29-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

surkuse

#7 » 19:49:46, 30-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm man lär sålänge man lever jag har alltid haft en vag kännsla av tjeckoslovakien när jag har pillat på emco-pryttlar ;-p bra grejor men dendär extra-kvaliten har alltid saknats och mycket plast blir det....

Farbron skrev:EMCO är ifrån Österrike och Unimat är en modellserie ifrån EMCO med små hobbymaskiner,det finns även en Compact serie som har några "större" ,modeller 10 och 11 är nog bra garagesvarvar.

Men det verkar svårt med reservdelar till EMCO ,då dom inte tillverkar några småsvarvar längre.

http://www.emco-world.com/en/company.html
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

surkuse

#8 » 19:51:44, 30-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gåromkring och drömmer om schaublin, en 180 ccn skulle sitta som en smäck men man har ju inte ens råd med en 135:a ;-p
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

Kristian Smith

#9 » 11:42:28, 31-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, en Schaublin 135 skulle inte sitta helt fel! Och en VDF Boehringer! VDF:n till dom stora jobben och 135:an till finliret. :razz: Men, dom är både dyra och eftertraktade, så det blir nog bara en dröm....
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

surkuse

#10 » 19:42:21, 31-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm... VDF... annard så kan man testa japanskt Ikegai A20/A25 ända tillverkaren förutom schaublin som jag känner till som har använt kulskruvar i manuella svarvar.
Och ett helt ok. till alternativ till VDF i den tyngre klassen är ju Dean Smith & Grace (DSG), synd bara att de är en smula ovanliga med metrisk växellåda.

Dock så är vi på väg att lämna ämnet :)
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se