har kommit över en Scania L50s tippbil som jag tänkt göra i ordning. tanken är att pyssla med den när tid finns, alltså inget prioriterat att få färdigt inom den närmsta tiden. Tanken är att bilen ska bli i brukbart skick men även tillräckligt fin för att åka på lite träffar och rally på somrarna. bilen i fråga är ett "skogsfynd" som blev stående i en åkerkant bakom en maskinhall då den en dag vägrade starta och där har den stått sedan dess. detta var nån gång i mitten på 90talet.så det fick bli att hämta den med en krokbil. bifogar lite bilder på det
så här har den stått i ca 15år.
jag lyfte upp framänden med lastväxlaren å drog fram den hyfsat smidigt. hjulen hade sjunkt 30cm ner i backen
var inte några större problem å få upp den på maskinflaket heller
här finns lite å göra ^^
började med att riva av tanken för att täta den och även rengöra den och alla ledningar.
den har gått på vägverket i sina tidiga dar så det är mycket elektronik och utrustning i den
ett hål i tanken svetsat
och några lager rostskyddsgrund
och lite fårg på det
tanken återmonterad, ledningarna rengjorda och bränslefilter bytt. efter det gjordes första startförsöket. insåg rätt fort att det inte gick få ur all luft och hittade rätt snart ett hål i slangen mellan rör-ledningen och matarpumpen. så bytte slang och luftade igen sen hoppa den igång så fint
bytte även olja och oljefilter. rengjorde cyklonen och bytte olja i den och ny glykol.
den byggde dock inget tryck i parkeringsbromskretsen och de visade sej vara en tryckregulator som kärvade. så rengjorde och smorde upp den sen funkade det!
får dock fortfarande inte loss handbromsen. har rengjort spärrventilen, backventilerna vid tanken och den dubbla backventilen i ramen men utan framgång. lossade sedan ingående rör i dubbla backventilen och dit är det bra tryck på parkeringskretsen. lossade då ingående rör från färdbromsen och även där är det tryck, trots att ja inte trampar på pedalen så det är inte så konstigt att inte bromsarna släpper bak. Detta måste väl betyda att fotbromsventilen är otät? eller vad har ni för förslag?
beställde även hem nya fläktremmar då de gamla smulade sönder bara man tog i dom.
så nu är även dom bytta. ska även byta termostaten då ja beställde hem en ny.
det är så dåligt med hydraulolja i tanken så den lyfter bara flaket 15cm, blir dock lite tajt å fylla på där emellan
ska se om ja kan lyfta flaket 10cm till med trucken så man iaf kommer in med armen och ett mått å kan slå i ett par liter till.
kom gärna med tips och ideerer angående bromsarna
fortsättning följer!