Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

FT3000 Ombyggd till hjullastare, renovering, Behov av hjälp med Växellåda Voith 833 KE-3

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

FT3000 (trådstartaren)

#1 » 23:02:00, 06-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har en Dumper FT3000
Ombyggd till en hjullastare.

Har problem med varmgång vid larvning långväga eller vid belastning av maskin.

har gjort ny omcellning av kylaren, satt på en el fläkt samt rensat och rengjort hela kylsystemet.

Problemet kvarstår, är dock 99% säker att felet ligger i växellådan där jag upplever att lådan slirar "frammåt" som var förr "bakåt" så idag backar jag för jämnan fast är frammåt.

Svårt som tusan att hitta nå delar eller någon som kan tänka sig att renovera lådan, dock funnit en FT3000 i orginal som jag ska titta på till helgen, dock så fungerar den inte men ska ha den som reservdelsmaskin då
chassit är samma med axlar o motor o lina osv.

När jag köpte maskinen i höstas så hade motorn tagit in vatten via grenröret och motorn var STUM, helt vattenfylld och så hade maskinen stått i 4 år...

fick då veta av ägaren att han hade haft problem med varmgång tidigare innan jag köpte men han trodde det berodde på kylaren då den var tät i vissa lopp.

men tog hem maskinen borra upp lite hål i grenrör o ljuddämpare, tog lös spridarna tömde motorn på vatten, dieselfyllde hela motorn och plugga igen, lät stå över natten och tog rörtång modell STÖRRE och försökte rucka upp den genom att hoppa ett rejält hopp på rörtångens yttre del. PANG! så gick motorn runt, I med ny olja filter, lite lustgas och den pirrar igång!

motorn i dag går än fungerar fint, drar lite mycket olja troligen tagit mycket stryck av vatten och rost då det blev en härlig rostbrunt och svart rök utveckling vid uppstart!

Motorn skall vid växellåds byte/renovering också gås igenom ordentligt, få ny lackering, el och lampor skall bytas ut. Ger några bilder från hämtning till hur den ser ut just nu samt en bild på orginalet jag ska titta på till helgen 10/6/16, bytt ut och skärt till nya fälgar med däck samt gett taket ny färg för ramp&lamp montering. Skopan fått nytt stål samt skärt ner den för bättre sikt från hytt.

Men vet inte vars jag skall vända mig om jag ev ska lämna in lådan till renovering eller om jag ska försöka hitta delar till den. Nån kunnig?
Lådan är en Voith 833 KE-3

Bild
Alldeles nyss fått hem dig, du startade så snällt och enkelt fasten du legat o badat i åratal..
Bild
Nytt skopstål, nerskärd för bättre sikt, ny lack vore snällt!
Bild
Växellådas skylt
Bild
Här skär pappa ut bultcirkeln ur gammfälgarna. på tio noll noll tjugo.
Bild
Så här såg jag ut en gång i tiden, samt reservdelsmaskinen jag ska hämta till helgen
Förhoppningen är att växellådan i denna rackare inte är totalt slut som min, håller tummarna!!
Bild
Bild
Bild
Första däcket på plats! 405/70/18
Bild
Fick lov att använda mig av dubbelmontages centrum för nya däcken tog emot bromstrumman så luftnippeln låg emot.
Bild
Alla 4 däcken på plats, taket fått på sig lite grundfärg också!
Bild
Samma som ovan fast annan vinkel :)
Bild
Så här ser jag ut tills idag, ny färdig lack på taget, rampen fått se dagsljus! ledlampor 48w 4st på taket. 2st 28w bakljus.
mycket kvar, nu först skall varmgångs problemet lösas!

7 personer gillar det här inlägget.
FT3000
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:39, 04-06-2016
Ort: västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fiskars FT-3000.
Med voith 833 låda.

Ombyggd dumper till hjullastare med div bm grejor.



BM425

#2 » 08:10:07, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade originalet dubbel kommando fram o bak? Har det varit en gruvtruck?
Ser ut som de har lagt ner mycket jobb på att bygga lastmaskin av en sådan dumper.
Kul att se!
Lite historia om maskinen skull vara intressant.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

LeifAndersson

#3 » 18:28:26, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om det går att vända diffarna i axlarna så transmissionen slipper gå på rotationsvändning vid körning framåt. Kan bli en del varmgång där.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Roine.e

#4 » 18:40:32, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där är ju en gammal bekant från "Konstiga å udda lastmaskiner" -tråden. Kul, nu fick man svar på vad det var oxå!
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

FT3000 (trådstartaren)

#5 » 20:55:28, 09-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 för att svara så kan jag berätta vad jag fått veta :)

Maskinen har gått i kristinebergs gruva och ja den har haft dubbelkomando som den på bilden är en lika dan, FT-3000.

Är Fiskars som har tillverkat maskinen.

När gruvperioden var över så köpte denna någon ut maskinen från gruvbolaget och gjorde ett jätte jobb med att bygga om maskinen till en lastmaskin.
har inte pratat med denna någon men hade varit roligt.

Sen efter honom så vet jag inte vars den for tills en ungdomskamrat till min far köpte maskinen som var två stycken som ägde den tillsammans där han gått som snöröjarmaskin i skeppsvik utanför umeå.

Sen fick dom ett vevaxelhaveri pga kört utan olja där dom repade upp motorn "halvdant", kort därefter så var maskinen stående ett halv år där då motorn hade som dom trodde fått fukt så motorn hade fastnat så startmotorn inte orkade driva runt, då köpte dom sig en annan lastmaskin så denna blev då stående i ca 4år innan jag och pappa varför bi och kollade på maskinen, då var motorns oljesticka full, motorn var alltså full med vatten..

Fick hem den på en bärgare och helgen där på så fick vi igång maskineriet efter tömt olja, fyllt motorn med diesel och låtit stå över natten.

Varit lite småfix efter detta men i stora hela gått problemfritt sen dess.

Dock så är motorn helt slut, lådan helt slut. så i behov av renovering. men detta kommer!
Men så mycket projekt i övrigt så får tas vid tillfälle.

Övrigt är lastaren från en 4200, BM hytt, Perkins motor 4.203. Luft burna bromsar.



Leif Andersson; Eftersom maskinen är byggd att gå både fram och bak så tror du att det fortfarande behöver kollas? Känns som det är lådan som spökar i förstahand, sen vet jag inte heller hur man kollar om det går att vända på diffarna, tyvärr :/


Roine.e KUL! roligt att höra, ska försöka leta fram det du talar om, om du vet sida vore det tacksamt! Mvh
FT3000
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:39, 04-06-2016
Ort: västerbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fiskars FT-3000.
Med voith 833 låda.

Ombyggd dumper till hjullastare med div bm grejor.


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se