Nu kommer jag kanske att väcka en björn eller tre, men det kan inte hjälpas.
Jag behöver Maskinisternas hjälp här.
Det är akut behov av att byta olja i två bilar, en 2005 SKODA FABIA AMBIENTE 1,2 med trecyl motor samt en 2003 OPEL COMBO 3D SKÅP 1,7 T, turbodiesel.
Jag har möjlighet att få tassarna på en obruten 20 liters dunk med Agrol Nova delsyntet hos grannen till förmånligt pris och då närmaste oljeförsäljare så här på helgen befinner sig en bra bit bort känns grannens alternativ väldigt lockande istället för att behöva åka.
MEN, när jag läser specar i böcker, på nätet etc blir jag osäker om NOVA "räcker till".
Skodan ska, enligt instruktionsbok, ha motsvarande VW 500 00 eller 502 00 eller ACEA A2 eller A3. Det senare sägs i undantagsfall.
Combon ska, enligt instruktionsbok, ha motsvarande ACEA A3-/B3.
Dock har jag hittills använt en olja som kallas "C3".
Så, kan någon/några hjälpa mej aatt bena ut detta?
http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/ ... ova_sv.pdf
PRODUKTBLAD • MOTOROLJOR
Nova
BESKRIVNING
Nova är en delsyntetisk motorolja anpassad för alla moderna motorer som har höga
effektuttag, långa bytesintervaller och små oljevolymer.
EGENSKAPER
Nova är baserad på en blandning av syntetiska och paraffiniska basoljor. En
blandning som ger produkten mycket goda köldegenskaper och hög
oxidationsbeständighet vid höga motortemperaturer samt låg oljeförbrukning. Nova
innehåller väl utvalda tillsatsmedel som ytterligare förstärker dessa egenskaper och
som håller motorn ren samt minimerar slitage.
REKOMMENDATIONER
Nova rekommenderas till de flesta typer av bensin- och dieselmotorer i personbilar
och lätta lastbilar, med eller utan turbo. Även till motorer utrustade med katalysator.
REKOMMENDERAS FÖR
SAE 10W/40
API SL, SJ, CF
ACEA A3, B3, B4
CCMC G5, Pd-2, D4
VW 500.00, 501.00, 505.00
BMW
Porsche
Agro Oil, Box 30192, SE-104 25 Stockholm, Sweden, Telefon +46 10-556 00 00
Artikelnr Utg. datum Ersätter blad
7112 2015-11-04 2015-09-03
TEKNISKA DATA
Analys Enhet Resultat
Densitet vid 15 °C kg/m 3 877
Flampunkt °C 220
Lägsta flyttemperatur °C −39
Viskositet:
vid 40 °C mm 2 /s 86
vid 100 °C mm 2 /s 14
vid −25 °C mPa∙s 3 500
Viskositetsindex 164
Pumpbarhetsgräns °C <−25