Hei. Vi har en BTD6 her på gården, den har vært her siden først på 80-tallet. Så det er ganske lenge. Nå har den dessverre stått ubrukt i noen år. Men i går skulle den startes opp igjen, det gikk ikke så bra.
Vi prøvde å bruke varmluftpistol i innsuget, så den fikk ordentlig oppvarmet luft, samt at motorvarmeren var koblet på. Motoren var varm, det kom litt røk fra motoren, men den klarte ikke å starte
Gammel diesel ble tømt ut, det var bare ca 6 liter igjen. Dieselen var så gammel at den var blitt gul og luktet ikke diesel. Ny diesel ble fylt på, så den biten er ok. Systemet ble luftet, og brensel kommer fram til motoren.
Det jeg la merke til under startforsøkene var at det kom litt røk ut av motorens innsug. Man kunne også høre at ventilene ikke tettet ordentlig. Noe som ikke er utenkelig når motoren har stått i flere år uten å ha blitt startet. Den er jo i tillegg fra 50-tallet, så den er ikke helt ny heller.
I og med at vi prøvde det meste og varmet opp motoren ordentlig, så tror jeg at løsningen blir å demontere topplokket (cylinderlocket) og se over ventilene. Kan tenke meg at ventilsetene må freses og ventilene må slipes. Vi har et par andre topplokk man eventuelt kan bruke eller ta deler av.
Siden motoren nesten startet, så tror jeg den ville gjort det om ventilene tettet ordentlig. For det er ingen tvil om at verdifull kompresjon gikk tapt.
Glødeanlegget er ikke i orden, så det ble derfor ikke brukt. Og generelt er disse motorene avhengig av gløding for å starte. Men vi brukte som skrevet motorvarmer og varmluftpistol, så det skulle være varmt nok.
En annen sak som kan være i tillegg til ventilproblemene, er at stempelringene (kolv) kan sitte fast, og dermed gi dårlig kompresjon. Kanskje man skulle ha litt diesel ned i sylindrene når topplokket plukkes av? At det kanskje kan hjelpe til med å løsne ringene.
Jeg håper å få tid til å demontere topplokket snart for videre kontroll. Maskinen behøver helt klart å komme i drift igjen snarest Men først har jeg en bil jeg må reparere motoren på. Mulig man har for mange prosjekter?
Fortsettelse kommer.
Mvh Øyvind