Vi har ingen smörja till luftdragarna på jobbet, runt 200
skruv och mutterdragare i olika form och färg, men mest gula och dyra.
Visst går de sönder men sällan beroende på smörjbrist i luften, alltså att motorn gått torr och haft problem med det, oftast är det momentutlösningen som inte gör vad den skall och för att smörja där får man plocka sönder de flesta dragarna.
Läser man bruksanvisningen så ska de ha dimolja i luften men ändå är de äldsta är bortåt 20 år och går dagligen i produktionen utan olja.
Men visst, vi har torr och ren
luft åxå, största anledningen till att de körs torrt är att vi har många dragare, och vi vill inte ha
oljedimma i luften alla ska andas, oavsett om den är livsmedelklassad.
Och den livsmedelklassade dimoljan är förövigt sämre än att köra utan
olja, vi provade på några dragare för några år sedan och de dragarna kletade ihop såvida man inte hade i så stora mängder olja att de blev kletiga utanpå, med tillhörande oljedimma runtomkring.