Jajamen! En riktig storfräsare jag.
Ett annat fel som är ganska diffust, åtminstone för mig som inte förstår så mycket av generatorer och laddning... Alltså ifjol fick jag problem med att tröskan stannade mitt i allt under tröskning och vägrade starta fast startmotorn höll till synes bra varvtal. Minns inte att jag haft detta fel tidigare men så tröskade jag största kumminarealen jag haft också. Iom att jag har en elektrisk sidokniv till kumminet som går hela tiden jag tröskar så verkar det dra ur elsystemet mer än generatorn laddar. Laddspänningen var aldrig speciellt hög, minns inte vad mera... Drygt 13 volt kanske... Ibland stannade hastighetsmätaren också, kanske t o m timräknaren, vid uppkoppling av tröskan mot dator så hade motorn över 150 h mera på den mätaren än den på instrumentbrädan. Och laddlampan började också lysa i nåt skede vill jag minnas. Om motordatorns matningsspänning faller under säg 12,0 volt så stannar skiten. Detta är konstaterat. Bytte generator också men spänningen blev inte bättre. Vad det beror på? Jadu...
Den rådande teorin är enligt följande:
Först måste jag deklarera vilket missfoster till schema Sampogossarna plitat ihop. Där är det inte mycket som stämmer, och inga kabelnummer är heller utmärkta på schemat trots att man nog satsat på att få själva kablarna märkta.
Alltså man tar ut styrström till reläerna till skärbordsreversering och sidokniv från generatorns D+ krets. Orsaken till detta är för att man vill undvika möjligheten att man med kraftiga elprylar drar ur ackumulatorn med avstannad motor. Och till den delen funkar det ju då spänningsfallet över laddlampan gör möjligt uttag på kopplingpunkterna obetydligt. När så motorn går och generatorn fått sin ström på D+ och börjar ladda säg 14 volt, då kommer också spänningen till elprylarna eftersom D+ inte mera är "jord". Laddspänningen ligger väl på D+ också? Jag blev rekommenderad att flytta anslutningen till på samma sida dioden som timräknaren mm, vilket jag nu idag gjort. Glömde dock mäta batterispänningen, om den blev nåt bättre med motorn igång... Men jag fattar inte riktigt hur detta ska kunna ladda mera till ackumulatorn... Kan nån förklara det hela? Hör dioden till normal eldragning för en generator? Den ger väl ett 0,7 volts spänningsfall liksom andra dioder, kan det inverka? Det här blev lite rojsigt skrivet så jag hamnar väl att editera om jag kommer på något förtydligande...