Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

TIG tråden för nybörjare

251 inlägg • Sida 1 av 17
Diskutera svetsning här

Trixshooter (trådstartaren)

#1 » 12:00:23, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag vet inte ett skvatt - N O L L - om att tigga (eller hur man bryter ordet ens)

Finns det någon test på bästa TIG för lusörena?
På Laitis i Piteå propagerar dom för en Kemppi dom har hemma - "Kemppi Evo Minarctig 200mlp pulse" om jag kommer ihåg rätt, samt nåt "masterTig 5600?" dom ville plocka hem.
Tester/Åsikter om 200mlp pulse?
Det finns vansinnigt mycket skumma val som säger mig inget, kan någon pedagogiskt förklara vad tillvals-rull-listen betydet?!?
http://butik.svetsmaskinservice.se/prod ... 0-mlp-puls

Sökte trådarna här och det enda jag fann var någon som tillfrågade en engelsk firma rapidwelding? om att få 200mlp pulsaren med annan brännare - "CK17" är detta ett plus?
På tuben hittade jag en CK17 vilket fortfarande inte sa mig mycket - men där var det viktigt med en gas-tillsats för att justera gasen... vad är detta - hjälp min hjärna exploderar!

Så står det att tigga är DYYYYRRRRT ???
Vad kostar?
Volfram? vad kostar såna grunkor?
Slitagetillbehör? vad kostar såna grunkor?
Vart shoppar man gas billigast? (Mison?!?)

Fjärrkontroll?
Varför och passar de till en sån kemppi ovanför och vad är en bra kontroll å pris på densamme?

Lista på vad jag behöver o vart köper man grejerna billigast?

Jag är som ett barn i baksätet på en långresa - behöver er hjälp vänner, detta håller mig vaken.

Nu ska jag gå o lägga en till femkrona i spargrisen

Hjälp grabbar å tjejjer :help:

1 person gillar det här inlägget.
Trixshooter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:18:44, 07-01-2016
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Metabo flathead vinkelslip

Önskelistan... detta vill jag ha
Tig o en höstack volfram, helst Kemppis deluxe Evo Puls Tig
Plasma Hypertherm Air 1-fas
Rakslip Metabo 710 plus å hela dormersortimentet rundfilar
Kärcher 6 Premium (kanske jag kan andas i låne-garagen)
Kompressor (Senco Aerfast AC33024 24L)
Batteridremmel 8200 platinum
Metabo batteridriven borrmaskin/skruvdragare
Metabo 150mm 180mm å 230mm vinkelslafsare å en massa scotchbrite flapdiscosar
GE MIG VERKTYYYYYYYYYG!!!
Hmm bäst å köpa en trisslott... :/



magloman

#2 » 12:32:39, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda gas som fungerar är "ren" Argon, dvs nån procent annat bara. Det går mycket gas i början, så minst 10 liters tub eller bäst o hyra flaska tills du ser vad det som går åt.

Övriga tillbehör kostar nästan ingenting.

Köp en svets du kan köpa till fotpedal senare, många kör utan sånt nu.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Trixshooter (trådstartaren)

#3 » 15:12:53, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Den enda gas som fungerar är "ren" Argon, dvs nån procent annat bara. Det går mycket gas i början, så minst 10 liters tub eller bäst o hyra flaska tills du ser vad det som går åt.

Övriga tillbehör kostar nästan ingenting.

Köp en svets du kan köpa till fotpedal senare, många kör utan sånt nu.


Tack för tipset, vill gärna ha fler råd och pedagogisk info om resten av frågorna :)
Trixshooter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:18:44, 07-01-2016
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Metabo flathead vinkelslip

Önskelistan... detta vill jag ha
Tig o en höstack volfram, helst Kemppis deluxe Evo Puls Tig
Plasma Hypertherm Air 1-fas
Rakslip Metabo 710 plus å hela dormersortimentet rundfilar
Kärcher 6 Premium (kanske jag kan andas i låne-garagen)
Kompressor (Senco Aerfast AC33024 24L)
Batteridremmel 8200 platinum
Metabo batteridriven borrmaskin/skruvdragare
Metabo 150mm 180mm å 230mm vinkelslafsare å en massa scotchbrite flapdiscosar
GE MIG VERKTYYYYYYYYYG!!!
Hmm bäst å köpa en trisslott... :/

Gossebear

#4 » 15:56:53, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skall du köra?
Alu?
Rostfritt?
Smått ?
Stort?
Produktion eller hemma fix?

Smått, ta minsta slangpaketet du kan hitta,
Stort: absolut vattenkylning, så även produktion

Alu med puls är lyx, går bra utan
RF mycket lättare med puls , går utan men kan vara svårt vid kanter och hörn, och tunt mot grovt.

Hur mycket pengar tänkte du investera?

Jag är jäkligt nöjd med min Esab 2200i Ac/dc så kan köra alu & svart/ rf med puls , ingen vattenkylning, men hotstart funktioner och en jäkla massa roliga inställningar .
Vadlde W20 slangpaket från början men hade gärna haft ett mindre för små sakerna. kör en del tankar till båtar i RF och då är pulsen god. Har ingen fotpedal, men funderar på att skaffa.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Trixshooter (trådstartaren)

#5 » 16:32:38, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt privat, lallar på med skrot som hobby när orken faller på.
Inga förkunskaper, utbildning eller något - kunskaperna är nästan på den negativa sidan ärligt talat.
Sånt här typ, kanske exemplet förklarar bättre
https://youtu.be/ZYewhEi5NBE

Alla material, det är skroten som gäller pga mina resurser så det är allt från gjutjärn, blötjärn, rostfritt, aluminium, kryptonit och din gissning är nog minst lika god som min, haha
1-fas propp å klena säkringar i garaget jag får låna emellanåt, mycket detaljarbete å finlir i småttiga prylar, hjälper detta?

Investera å summa?!?
Försöker stoppa slantar i spargrisen, inte så stora inkomster efter omfattande olycka, men gör mitt bästa.
(Förlamning, utanför arbetsmarknaden och gnäll gnäll ;)
Om det är en sån där Kemppi 200mlp pulse som gäller så säljer jag väl som är löst inklusive möblemanget å bilvraket, gråter hos klarna osv,
huvudfrågan är vilken Tig som gäller och vilka tillbehör (paddel, volfram, gas etc)

Tack för all svar å hjälp grabbar å tjejer!

PS
Detaljfråga, är det med andra ord alltså Argon och INTE Mison som gäller
Trixshooter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:18:44, 07-01-2016
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Metabo flathead vinkelslip

Önskelistan... detta vill jag ha
Tig o en höstack volfram, helst Kemppis deluxe Evo Puls Tig
Plasma Hypertherm Air 1-fas
Rakslip Metabo 710 plus å hela dormersortimentet rundfilar
Kärcher 6 Premium (kanske jag kan andas i låne-garagen)
Kompressor (Senco Aerfast AC33024 24L)
Batteridremmel 8200 platinum
Metabo batteridriven borrmaskin/skruvdragare
Metabo 150mm 180mm å 230mm vinkelslafsare å en massa scotchbrite flapdiscosar
GE MIG VERKTYYYYYYYYYG!!!
Hmm bäst å köpa en trisslott... :/

Hansborg

#6 » 17:35:48, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Argon är en gas. Medan Mison är ett namn från AGA på en gas som heter argon, där finns även nån typ av hälsofrämjande medel som tillsats för hälsan.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Trixshooter (trådstartaren)

#7 » 17:47:55, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Argon är en gas. Medan Mison är ett namn från AGA på en gas som heter argon, där finns även nån typ av hälsofrämjande medel som tillsats för hälsan.


Tack för förklaringen, då förstår jag det som att det är samma sak och att Mison är helt rätt till Tig också? :)
Okej, orsaken att jag undrar är att jag har en liten 5 liters grön Misontub (Aga) som jag tar med när jag lånar svets - och det vore tacksamt att kunna använda den till både Mig å Tig och åtminstone slippa köpa en till tub med tanke på budgetproblem.

Men huvudfrågorna ovan, vad är det för skillnad på alla dessa "handtags"val i rullisten (länk i startposten) ?!?

Någon test över bästa tiggen?
Trixshooter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:18:44, 07-01-2016
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Metabo flathead vinkelslip

Önskelistan... detta vill jag ha
Tig o en höstack volfram, helst Kemppis deluxe Evo Puls Tig
Plasma Hypertherm Air 1-fas
Rakslip Metabo 710 plus å hela dormersortimentet rundfilar
Kärcher 6 Premium (kanske jag kan andas i låne-garagen)
Kompressor (Senco Aerfast AC33024 24L)
Batteridremmel 8200 platinum
Metabo batteridriven borrmaskin/skruvdragare
Metabo 150mm 180mm å 230mm vinkelslafsare å en massa scotchbrite flapdiscosar
GE MIG VERKTYYYYYYYYYG!!!
Hmm bäst å köpa en trisslott... :/

Towil

#8 » 17:54:21, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Argon är en gas. Medan Mison är ett namn från AGA på en gas som heter argon, där finns även nån typ av hälsofrämjande medel som tillsats för hälsan.

Kvävemonoxid för att ta bort ozon som bildas.
http://www.aga.se/sv/products_ren/cutti ... index.html

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

magloman

#9 » 19:05:00, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mag och tig använder EJ samma gas.
Mison brukar ej vara ren argon och lämpar sig INTE till tig!
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Supertallen

#10 » 19:45:37, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du Mison (varumärket) så heter den Mison AR (ARgon)


/Tallen

1 person gillar det här inlägget.
Supertallen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:45, 03-09-2011
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM LM 620
Agromatic 740

Trixshooter (trådstartaren)

#11 » 02:44:28, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:Vad skall du köra?
Alu?
Rostfritt?
Smått ?
Stort?
Produktion eller hemma fix?

Nä ingen produktion - jag lallar på i (lånat) garage med typ sånt här
https://youtu.be/ZYewhEi5NBE
bortsett från mördarrobotar så kan det vara smågrunkor, tex modellplan, miniatyrer åsså vidare ändå opp till plåtmål till skytteklubben
det är skojigt att dona ihop nån prototyp å förbättra gammalt skrot
https://youtu.be/ltYw-LIwNY0
Rostfritt ja, och allt annat för den delen eftersom jag handlar på metallåtervinningen/skroten

Gossebear skrev:Smått, ta minsta slangpaketet du kan hitta,
Stort: absolut vattenkylning, så även produktion

Gossebear kan du som är klurig förklara valen i rullisten?
http://butik.svetsmaskinservice.se/prod ... 0-mlp-puls
Förstår att det är olika slangpaket/brännare men kan du vara snäll och hjälpa mig och förklara vad det är för skillnader o vad valen innebär?

Gossebear skrev:Alu med puls är lyx, går bra utan
RF mycket lättare med puls , går utan men kan vara svårt vid kanter och hörn, och tunt mot grovt.

Hur mycket pengar tänkte du investera?

Blir lån, tidigare har jag köpt beggat svets, kompressor, vinkelslip etc mm och A L L T absolut varenda pinal har havererat näst intill omgående, så bättre EN ny grej än 30 stendöda hylldräpare.
Och med en chans att få det rätt vill jag veta vad som är bra, en billig grej som är värdelös är inte någon glädje, en riktigt grej som håller livet ut och förvånar att den funkar myyycket bättre än man kan fatta - det är värt hjärtinfarkterna på klarna fakturorna...
Men som du hintar hade en eller några informativa tester varit guld värda, se vad skillnaderna är mellan olika priskategorierna...

Gossebear skrev:Jag är jäkligt nöjd med min Esab 2200i Ac/dc så kan köra alu & svart/ rf med puls , ingen vattenkylning, men hotstart funktioner och en jäkla massa roliga inställningar .
Vadlde W20 slangpaket från början men hade gärna haft ett mindre för små sakerna. kör en del tankar till båtar i RF och då är pulsen god. Har ingen fotpedal, men funderar på att skaffa.


I trådarna här snackas om CK17? Är det ett mycket bättre handgrepp än Kemppis och Esabs?

Tack att ni hjälper vänner!!!
Trixshooter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:18:44, 07-01-2016
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Metabo flathead vinkelslip

Önskelistan... detta vill jag ha
Tig o en höstack volfram, helst Kemppis deluxe Evo Puls Tig
Plasma Hypertherm Air 1-fas
Rakslip Metabo 710 plus å hela dormersortimentet rundfilar
Kärcher 6 Premium (kanske jag kan andas i låne-garagen)
Kompressor (Senco Aerfast AC33024 24L)
Batteridremmel 8200 platinum
Metabo batteridriven borrmaskin/skruvdragare
Metabo 150mm 180mm å 230mm vinkelslafsare å en massa scotchbrite flapdiscosar
GE MIG VERKTYYYYYYYYYG!!!
Hmm bäst å köpa en trisslott... :/

DennisCA

#12 » 05:29:38, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trixshooter skrev:Sökte trådarna här och det enda jag fann var någon som tillfrågade en engelsk firma rapidwelding? om att få 200mlp pulsaren med annan brännare - "CK17" är detta ett plus?
På tuben hittade jag en CK17 vilket fortfarande inte sa mig mycket - men där var det viktigt med en gas-tillsats för att justera gasen... vad är detta - hjälp min hjärna exploderar!


Det var ju mig det. Och jag kan inte tigga heller. Jag får väl ett kemppihandtag med den svets jag köper och det kör jag väl på tillsvidare. CK17 handtaget ser dock väldigt väldigt nice ut med sin slimma design och flexibla huvud. Detta har att göra med hur jänkare och europeer arbetar, enkla handtag och elektroniken på pedalen är hur jänkarna arbetar, europa verkar det vara vanligt med maffigare handtag med elektroniken på handtaget så man styr allt med handen. Fördel då man inte sitter vid ett svetsbord och inte kan manipulera pedalen, annars lär pedalen vara överlägsen om man har ett svetsbord att jobba vid. Alla jänkare och britter som arbetat med båda stilarna och jag frågat (ett dussintal människor har jag frågat) föredrar den amerikanska stilen, mkt mkt lättare att manipulera handtaget och få till en bekväm ställning säger dom.

Gas linsen till handtaget är något jag vill ha till kemppi handtaget också, det sparar argon och jag vet redan nu jag vill få till det optimalt på den fronten, för jag är snål och hatar slösa. En gaslins är som munstycket på en vattenkran, det ser till att rikta gasen effektivare så man får bättre täckning för mindre åtgång. Det är ett tillbehör jag tror är supernyttigt. Jag tror det finns för kemppi, för CKxx handtag finns allting man vill ha på nätet, det är en så vanlig märke att det praktiskt taget är standard, superlätt att hitta det man vill ha online och superlätt att hitta en massa människor som recenserar grejerna. Så det är lockande att kanske byta till ett CK handtag i framtiden för det är så lätt att handla online för det och jag föredrar det. Personlig preferens.

Detta är vad jag har fått gör intryck iaf. jag är ingen TIG svetsare ännu så ta allt med en nypa salt.

Man ska visst kunna rigga till en ghetto gas-lins genom att trycka in en bit scotchbrite i munstycket runt elektroden.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA

#13 » 05:40:06, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trixshooter skrev:Blir lån, tidigare har jag köpt beggat svets, kompressor, vinkelslip etc mm och A L L T absolut varenda pinal har havererat näst intill omgående, så bättre EN ny grej än 30 stendöda hylldräpare.
Och med en chans att få det rätt vill jag veta vad som är bra, en billig grej som är värdelös är inte någon glädje, en riktigt grej som håller livet ut och förvånar att den funkar myyycket bättre än man kan fatta - det är värt hjärtinfarkterna på klarna fakturorna...


Jag har även bara köpt begagnat nästan och det håller allt än, det var kvalitétsmärken jag köpt dock. Beggad kvalité är mitt ledord. Desto större och dyrare maskin desto äldre, bandsågen min är åtminståne 60 år gammal och har 100 år till. Min nuvarande pinnsvets är kemppi från 80 talet, den tuffar på fint.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA

#14 » 08:29:07, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder som ska illustrera skillnaden med en gaslins och vanlig setup:
Bild
Originalets URL: http://www.ckworldwide.co.uk/images/gassaver_hr_guns_rev1-crop-u6241.jpg

Bild
Originalets URL: http://i52.photobucket.com/albums/g38/wrenchnride247/Shieldingflownogaslens-1.jpg
Bild
Originalets URL: http://i52.photobucket.com/albums/g38/wrenchnride247/Shieldingflowgaslens.jpg

Man får väl förstås betänka att bilderna kommer från tillverkare av en produkt dom vill sälja så en nypa salt rekommenderas.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

ner

#15 » 09:05:09, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till att börja med så är jag själv TIG-rookie. Köpte svets i sommras efter en del forskning. Blev en ny Everlast 255ext. USA-utvecklad, kinaproducerad. Luftkylt stora Linde 3m slangpaket.


Tighandtag. Det finns massor olika på marknaden. Men värt att veta är att det pratas ofta om lilla Linde eller stora Linde. Lilla är betydligt smidigare än stora men tål inte så mycket ampere om det är luftkylt.
Någon här kan säker säga vad de rätta betecknigarna är. Upplever att många kinasvetsar levereras med motsvarande stora linde. Ck17 är väl ett lilla Linde.

Vill du hålla på med alu (AC) så är det bra om svetsen har funktion för att ställa ac-balance och frekvens. Gamla (icke inverter) ac-tigar kör enbart el-nätets frekvens 50hz.

Gaslinser finns massor med former, tycke och smak och typ av svets styr. Att det går mer eller mindre gas är nästan försumbart när man håller på och hobbysvetsar lite då och då. Du behöver flera gaslinser av olika storlekar och former.

Tillsatsmaterial och elektroder. Finns också en uppsjö av olika modeller. Men övergripande behöver du olika tillsatsmaterial för stål/rf/alu.
Elektroder (wolfram) har jag själv valt att köra på guld-färgade för att slippa byta mellan materialen. Sen är min högst personliga åsikt att undvika de med torium (radioaktivt) då man ska ha särskilt ventilerad sliputrustning för att slipa dessa. Och om jag minns rätt är det 2% torium vilket inte är så lite...

Gas, friköpt 11kg flaska blev det för mig.

Jag ville ha en svets med många möjligheter, hyfsad prestanda på pappret, ac/dc, puls mm som inte skulle kosta mig alla besparingar. För att kunna, materialmässigt, svetsa det mesta. Och för att som nybörjare känns det inte kul att bränna för mycket pengar på något som man kanske aldrig blir duktig på. TIG-svetsning är svårt.











Skickat från min iPhone med Tapatalk
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se