Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Hjälp! Jag har fått grävardrömmar!

38 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera utbildning här

Janson1

#31 » 07:22:22, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju också köpa en lite billigare maskin, göra dom jobb för sig själv som man ändå tänkt göra och sen ta beslutet: Skall jag satsa på detta? eller sälja maskinen och ev få alla pengar tillbaka? Eller som jag, bli så förtjust i grävmaskinen/gräveriet så jag inte kan sälja maskinen. När vi skaffade frididshuset i Falkenberg och tog dit Case:n så fick jag abstinens och var bara tvungen att skaffa en till här till min lilla gård. Detta är sånt som tiden får utvisa.
Att köpa en ny dyr maskin och det blir inget med det är nog den sämsta investeringen då nästan allt i världen som är nytt dyker jättemycket i princip direkt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Stridis2

#32 » 07:43:21, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isildur skrev:
Stridis2 skrev:Som synes i min profil har jag lite olika maskiner. Mycket subjektivt så skulle jag säga att skulle jag börja dra in pengar på någon maskin är det inte grävmaskinen det första jag hade valt. Dels så kräver det mycket av föraren, både spakmässigt, lägga upp jobb, regler osv, dels så går det 13 grävmaskiner på dussinet, så det är ordentlig konkurrens. Ska jag ut och göra grävjobb hos en betalande kund kan jag inte ta fullt betalt, snarare hälften av vad en duktig grävmaskinist skulle ta, annars lurar jag kunden.

Jag antar att det varierar från ort till ort hur stor konkurrensen är om jobben. Funderade som så att det borde vara mycket att göra nu när det ska byggas en hel del, dras fiber osv. Dränering och dikning borde också vara en växande marknad med de alltmer frekventa hårda regnen(ref Bjuv 2016). Kanske NV Skåne är överetablerat, det är det svårt att ta reda på sanningen om, för vem vill inte avskräcka potentiella konkurrenter? Men hur kommer det sig att du bara tar halvt betalt när du gräver, det ger inte mening? :klia: Anser du att du är mindre skicklig än en "duktig" maskinist? :eek:



Det är precis det jag menar, jag kan inte göra jobbet så snabbt som en erfaren maskinist. Inlärningstiden för en grävmaskin är ganska lång tycker jag. Först spakvanan, så det verkligen sitter i ryggmärgen. Koordinationen. En vanlig skoprörelse, om du ska gräva plant rakt mot maskinen, är tre samtida rörelser. Gräver du bredvid maskinen och blandar in RT så är det sex.
Sedan ska du lägga till planering av jobb. Vissa kräver utbildning (t.ex. infiltration tror jag), andra måste man i alla fall känna till lagar och regler.
Därefter behövs kontaktnät. Vem kör ut grusen, transporterar maskinen och var får du bäst pris på infiltrationsanläggningen?

Konkurrensen är som sagt bara subjektiv. Tycker det finns grävare runt var och varannan husknut. Inom en tremilsradie så känner jag flera egenföretagare, känner till två mindre företag (med flera maskiner) samt två större företag. Å andra sidan, de två gånger jag skulle ha lejt bort grävjobb så hade jag problem. Första gången fick jag tjata innan grävaren kom (tre månader för sent, jordvärme) och den andra resulterade i att jag köpte egen maskin. :vissla:

Om det är överetablerat eller för få (av någonting) i ett område kan du fråga kunderna om. Är det svårt att få hjälp kan det finnas plats för en till, men om de som redan finns slåss om kunderna ska man nog försöka hitta en egen nisch.

Spontant känns det som att ska någon med dina tankar lyckas så borde de, enligt min högst personliga åsikt, köpa en begagnad maskin näst intill kontant, gärna ha möjlighet till egen transport av denna och ha gott om jobb att träna på. Då menar jag jobb som man gör till sig själv eller vänner (som inte ställer samma krav som en betalande kund) som betalar med gentjänster. Där skaffar man sig mycket rutin och kan experimentera i lugn och ro. Andra alternativet har redan kommit upp flera gånger här i tråden.

Lycka till
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Krister W.

#33 » 09:12:45, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, hur gör man egentligen för att komma igång med egen grävfirma? Spörsmålet har väl varit uppe till diskussion tidigare, vill jag minnas... Alla måste ju ha börjat någonstans.
Att utan tidigare erfarenhet satsa stort på nyare maskin, inköpt för lånade pengar (eller leasing) x antal 100ksek låter som ett riktigt vågspel!
Att däremot köpa en äldre maskin kontant, eller i varje fall för ett mindre lånat belopp och samtidigt göra jobb åt sig själv som man annars skulle behöva leja bort och därigenom skaffa sig lite erfarenhet och kunnande under tiden, kan gå vägen tror jag. Om man ger det några år iaf.
Känner till flera som börjat lite försiktigt på det viset och sedermera fått det som huvudsaklig försörjning!
Men börjar man med gammal maskin måste man ju kunna/vilja skruva och svetsa också, annars går det nog inte ihop sig!

Sen handlar det ju inte bara om att spaka maskin, mycket annat som skall till också. Bortforsling av massor, sten, jord. Ditforsling av fylle, grus, jord mm. Transport av din grävmaskin... Har du möjligheter där, eller bra kontakter? De jag känner till har antingen egen lastbil, dumper, och/eller "stor traktor" med flakväxlarvagn också iaf. Sen har vi ju detta med konkurrenssituationen på orten också, som redan nämnts.
Och hur gör du om du stöter på storsten eller berg där du lovat kunden att schakta för hans nya hus/kabeldike/avloppsrör? Kan du fixa det själv eller måste "sprängare" kallas in?
Jag själv fick skaffa en Cobra och lära mig hur man spräcker sten med kilar och krut (se annan tråd). Dock inget jag rekomenderar vid jobb åt andra i bebygda trakter. Funkar om man som jag bor "i skogen", men annars blir det att skaffa "spräckarlicens". Kunden blir säkert inte överlycklig om du avbryter jobbet halvvägs och säger att "nu stannar jag här, stor sten!"... Men såna problem kanske ni inte har nere på den skånska myllan? :mrgreen:

Själv har jag inte börjat gräva åt andra än med min gamla TG som jag köpte åt mig själv för 4-5 år sedan. :grin:
Men förfrågningar har jag fått! Dock avböjt, främst av tidsbrist men också för att jag började förstå vad som faktiskt krävs när man jobbar åt andra. Vad de förväntar sig, som jag kanske inte kan leva upp till och leverera! Kunden tror kanske att det räcker med en kille med "grävskopa" men det skall allt till lite mer. Det har jag iaf lärt mig nu efter några års spakande hemmavid.
Lite tankar bara.

Hur du än gör, så lycka till!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

vaniljmunken

#34 » 21:23:11, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är härliga drömmar! :smile: Hade själv det i några år och så förra hösten fick jag ekonomisk möjlighet att genomföra dessa med billiga krediter. Men jag startade dock inte med att gräva själv utan startade uthyrning. Nu efter första säsongen så har det faktiskt gått riktigt bra. Jag hade noll kunskap om att gräva, meka eller om branschen. Men det är väl det man har Maskinisten och Youtube till :thumme: Nu är jag många erfarenheter rikare, men fortfarande 4-5 år till innan maskinen blir betald (om planen håller i sig). Ser min arbetstid som praktik, så det blir inte mycket mer över än det som går till maskinen just nu.

Så min input skulle väl vara denna. Lutar det åt en nyare maskin så se till att skaffa dig något att köra runt den med och sätt ut den på uthyrning också. Visst det kan även medföra lite risk, men här kan du ju även nischa dig mot andra maskinföretag som kanske behöver en extra maskin då och då, då vet du i allafall att någon med kunskap kör den. Dock så har jag ju ingen aning om hur marknaden ser ut för just ditt område, den kan ju vara översvämmad med uthyrningsmaskiner så det bör du ju kolla upp först såklart! :smile:

Annars har väl det flesta sagt de mest uppenbara sakerna, hur mycket har du råd att förlora och hur mycket tid vill/kan du lägga ner... :rock_on:
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

Isildur (trådstartaren)

#35 » 12:27:45, 24-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:Ja, hur gör man egentligen för att komma igång med egen grävfirma? Spörsmålet har väl varit uppe till diskussion tidigare, vill jag minnas... Alla måste ju ha börjat någonstans.
Att utan tidigare erfarenhet satsa stort på nyare maskin, inköpt för lånade pengar (eller leasing) x antal 100ksek låter som ett riktigt vågspel!
Att däremot köpa en äldre maskin kontant, eller i varje fall för ett mindre lånat belopp och samtidigt göra jobb åt sig själv som man annars skulle behöva leja bort och därigenom skaffa sig lite erfarenhet och kunnande under tiden, kan gå vägen tror jag. Om man ger det några år iaf.
Känner till flera som börjat lite försiktigt på det viset och sedermera fått det som huvudsaklig försörjning!
Men börjar man med gammal maskin måste man ju kunna/vilja skruva och svetsa också, annars går det nog inte ihop sig!

Sen handlar det ju inte bara om att spaka maskin, mycket annat som skall till också. Bortforsling av massor, sten, jord. Ditforsling av fylle, grus, jord mm. Transport av din grävmaskin... Har du möjligheter där, eller bra kontakter? De jag känner till har antingen egen lastbil, dumper, och/eller "stor traktor" med flakväxlarvagn också iaf. Sen har vi ju detta med konkurrenssituationen på orten också, som redan nämnts.
Och hur gör du om du stöter på storsten eller berg där du lovat kunden att schakta för hans nya hus/kabeldike/avloppsrör? Kan du fixa det själv eller måste "sprängare" kallas in?
Jag själv fick skaffa en Cobra och lära mig hur man spräcker sten med kilar och krut (se annan tråd). Dock inget jag rekomenderar vid jobb åt andra i bebygda trakter. Funkar om man som jag bor "i skogen", men annars blir det att skaffa "spräckarlicens". Kunden blir säkert inte överlycklig om du avbryter jobbet halvvägs och säger att "nu stannar jag här, stor sten!"... Men såna problem kanske ni inte har nere på den skånska myllan? :mrgreen:

Själv har jag inte börjat gräva åt andra än med min gamla TG som jag köpte åt mig själv för 4-5 år sedan. :grin:
Men förfrågningar har jag fått! Dock avböjt, främst av tidsbrist men också för att jag började förstå vad som faktiskt krävs när man jobbar åt andra. Vad de förväntar sig, som jag kanske inte kan leva upp till och leverera! Kunden tror kanske att det räcker med en kille med "grävskopa" men det skall allt till lite mer. Det har jag iaf lärt mig nu efter några års spakande hemmavid.
Lite tankar bara.

Hur du än gör, så lycka till!



Jag trodde det var kutym att man i kontraktet förbehåller sig att marken skall vara grävbar, är det inte så? Det verkar i vara det enda rimliga, tycker jag.
Isildur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:24:59, 12-08-2016
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Isildur (trådstartaren)

#36 » 12:38:02, 24-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

vaniljmunken skrev:Det är härliga drömmar! :smile: Hade själv det i några år och så förra hösten fick jag ekonomisk möjlighet att genomföra dessa med billiga krediter. Men jag startade dock inte med att gräva själv utan startade uthyrning. Nu efter första säsongen så har det faktiskt gått riktigt bra. Jag hade noll kunskap om att gräva, meka eller om branschen. Men det är väl det man har Maskinisten och Youtube till :thumme: Nu är jag många erfarenheter rikare, men fortfarande 4-5 år till innan maskinen blir betald (om planen håller i sig). Ser min arbetstid som praktik, så det blir inte mycket mer över än det som går till maskinen just nu.

Så min input skulle väl vara denna. Lutar det åt en nyare maskin så se till att skaffa dig något att köra runt den med och sätt ut den på uthyrning också. Visst det kan även medföra lite risk, men här kan du ju även nischa dig mot andra maskinföretag som kanske behöver en extra maskin då och då, då vet du i allafall att någon med kunskap kör den. Dock så har jag ju ingen aning om hur marknaden ser ut för just ditt område, den kan ju vara översvämmad med uthyrningsmaskiner så det bör du ju kolla upp först såklart! :smile:

Annars har väl det flesta sagt de mest uppenbara sakerna, hur mycket har du råd att förlora och hur mycket tid vill/kan du lägga ner... :rock_on:



Tack för ditt inlägg!
Tror spontant inte jag skulle passa som uthyrare. Skulle ha ågren av att min fina maskin i händerna på tja vem som helst. Kanske är de vårdslösa kanske kör med pigghammare i veckovis. Hur ska man kräva ersättning för onormalt slitage eller något som är ödelagt?
Isildur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:24:59, 12-08-2016
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Krister W.

#37 » 19:09:10, 24-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isildur skrev:
Krister W. skrev:Ja, hur gör man egentligen för att komma igång med egen grävfirma? Spörsmålet har väl varit uppe till diskussion tidigare, vill jag minnas... Alla måste ju ha börjat någonstans.
Att utan tidigare erfarenhet satsa stort på nyare maskin, inköpt för lånade pengar (eller leasing) x antal 100ksek låter som ett riktigt vågspel!
Att däremot köpa en äldre maskin kontant, eller i varje fall för ett mindre lånat belopp och samtidigt göra jobb åt sig själv som man annars skulle behöva leja bort och därigenom skaffa sig lite erfarenhet och kunnande under tiden, kan gå vägen tror jag. Om man ger det några år iaf.
Känner till flera som börjat lite försiktigt på det viset och sedermera fått det som huvudsaklig försörjning!
Men börjar man med gammal maskin måste man ju kunna/vilja skruva och svetsa också, annars går det nog inte ihop sig!

Sen handlar det ju inte bara om att spaka maskin, mycket annat som skall till också. Bortforsling av massor, sten, jord. Ditforsling av fylle, grus, jord mm. Transport av din grävmaskin... Har du möjligheter där, eller bra kontakter? De jag känner till har antingen egen lastbil, dumper, och/eller "stor traktor" med flakväxlarvagn också iaf. Sen har vi ju detta med konkurrenssituationen på orten också, som redan nämnts.
Och hur gör du om du stöter på storsten eller berg där du lovat kunden att schakta för hans nya hus/kabeldike/avloppsrör? Kan du fixa det själv eller måste "sprängare" kallas in?
Jag själv fick skaffa en Cobra och lära mig hur man spräcker sten med kilar och krut (se annan tråd). Dock inget jag rekomenderar vid jobb åt andra i bebygda trakter. Funkar om man som jag bor "i skogen", men annars blir det att skaffa "spräckarlicens". Kunden blir säkert inte överlycklig om du avbryter jobbet halvvägs och säger att "nu stannar jag här, stor sten!"... Men såna problem kanske ni inte har nere på den skånska myllan? :mrgreen:

Själv har jag inte börjat gräva åt andra än med min gamla TG som jag köpte åt mig själv för 4-5 år sedan. :grin:
Men förfrågningar har jag fått! Dock avböjt, främst av tidsbrist men också för att jag började förstå vad som faktiskt krävs när man jobbar åt andra. Vad de förväntar sig, som jag kanske inte kan leva upp till och leverera! Kunden tror kanske att det räcker med en kille med "grävskopa" men det skall allt till lite mer. Det har jag iaf lärt mig nu efter några års spakande hemmavid.
Lite tankar bara.

Hur du än gör, så lycka till!



Jag trodde det var kutym att man i kontraktet förbehåller sig att marken skall vara grävbar, är det inte så? Det verkar i vara det enda rimliga, tycker jag.


Det får någon annan svara på...

Edit: Den vi anlitade när vi byggde fixade allt grävrelaterat iaf. Stenspräckning, iläggning av dräneringsrör, slamtank och avloppsrör, byggde markinfiltration och kopplade ihop hela avloppsanläggningen. Det var innan jag hade grejer! :mrgreen:
Samt levererade erfoderliga makadam och annat material.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

vaniljmunken

#38 » 01:03:18, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isildur skrev:
vaniljmunken skrev:Det är härliga drömmar! :smile: Hade själv det i några år och så förra hösten fick jag ekonomisk möjlighet att genomföra dessa med billiga krediter. Men jag startade dock inte med att gräva själv utan startade uthyrning. Nu efter första säsongen så har det faktiskt gått riktigt bra. Jag hade noll kunskap om att gräva, meka eller om branschen. Men det är väl det man har Maskinisten och Youtube till :thumme: Nu är jag många erfarenheter rikare, men fortfarande 4-5 år till innan maskinen blir betald (om planen håller i sig). Ser min arbetstid som praktik, så det blir inte mycket mer över än det som går till maskinen just nu.

Så min input skulle väl vara denna. Lutar det åt en nyare maskin så se till att skaffa dig något att köra runt den med och sätt ut den på uthyrning också. Visst det kan även medföra lite risk, men här kan du ju även nischa dig mot andra maskinföretag som kanske behöver en extra maskin då och då, då vet du i allafall att någon med kunskap kör den. Dock så har jag ju ingen aning om hur marknaden ser ut för just ditt område, den kan ju vara översvämmad med uthyrningsmaskiner så det bör du ju kolla upp först såklart! :smile:

Annars har väl det flesta sagt de mest uppenbara sakerna, hur mycket har du råd att förlora och hur mycket tid vill/kan du lägga ner... :rock_on:



Tack för ditt inlägg!
Tror spontant inte jag skulle passa som uthyrare. Skulle ha ågren av att min fina maskin i händerna på tja vem som helst. Kanske är de vårdslösa kanske kör med pigghammare i veckovis. Hur ska man kräva ersättning för onormalt slitage eller något som är ödelagt?


Var bara en tanke. :) Du behöver ju inte heller hyra ut den till vem som helst utan som sagt rikta in dig på seriösa företag som kanske behöver en extra maskin då och då. Men hur det än blir så uppdatera gärna tråden när det blir något! :) Bara att köra! :thumme:
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se