Kan det betyda slutet för dagens L50? Kommer det en riktig lastmaskin i den klassen så borde den förvuxna varianten av smålasare som i dag av någon mysko anledning kallas L50 att försvinna och smålastarserien får sluta vid L45?
Mysko att Volvo ska vela så mycket med de minsta lastmaskinerna, det började med att 4200 blev 4200B och en helt annan maskin i en annan viktklass. Sedan återkom 4200 som L30 och och nya L serien var därmed komplett.
Sedan gjorde man precis tvärt om, ersatte minstingen L50E med en förvuxen små
lastare som kom att kallas L50F och förvirringen var återigen total i det segmentet. Och nu dyker en bantad variant av L60 upp och hamnar i samma klass som den ljumt mottagna nya L50:in.
De kom kanske på att det var osmart att lämna servicemaskinklassen helt i konkurrenternas händer, den klass som historiskt har varit den största i vart fall här i landet.
Sen om det där experimentet kommer att tas emot bättre än nya L50 gjorde återstår nog att se!
Det är nog trots allt en riktig maskin i L50 klassen marknaden vill ha. Det borde gått att banta ned L60 plattformens maskin så det såg mer tilltalande ut än så där. En kortning av bakvagnen vore en kanske en bra början så den fick mindre axelavstånd. Minstingen i lastmaskinsserien ska vara just minst men ändå en riktig lastmaskin!
Och ska man följa gammal Volvotradition så ska den ju vara undermotoriserad också, det har funkat hittills på minstingarna och skulle nog funka en generation till! Kunderna i den klassen vill ju tydligen ha det så!
En liten 6:a med L60 hydraultransmission och axlarna från L50E i ett i rumpan kortat L60
chassi, kunde det vara något?