Kul att det är fler än jag som använder/vårdar gamla veteraner. Genom åren har jag reparerat en hel del, och genom att jag en gång i tiden jobbade på fabriken i Morgongåva så känner jag väl till konstruktionen. Många
kullager har jag bytt, relativt enkla jobb men viktiga att göra. Lagret till axeln med kopplingslamellen har jag bytt två gånger, när det blir slut (hörs på ljudet) blir det svårare att växla (för att undvika skorr i lådan bör man endast växla när tröskan står helt stilla) Tröskan har tjuvstannat ibland och då har felet varit i matarbränslepumpen (lossad
backventil) eller skräp i den extra backventil som sitter före matarpumpen. Tidigare nämda
axel med glidlager till återföringsplanet har också varit föremål för reparationer även med följdskador som spickor i sållapparat och tröskverkssidor. Oljebronsbussningarna till sållapparaten har jag bytt (finns att köpa på Lagermetall i Örebro). Plastbussningarna till inmatningspinnarna i inmatningsskruven har jag gjort nya, då får man ett mycket tystare skärbord
lätt att göra, kapa bara delrinstång(acetalplast) och borra hål för inmatningspinnen. Stänkduken bakom slagskon är också en detalj som jag gjort ny flera gånger samt tätningen mellan sållapparat och stenficka. Remmen till rensluftfläkten slits och då kan fläktstyrkan minska. (jag har aldrig kört med mindre än 80 % av luftstyrka på spannmål och det är på havre). Kollar spillet med duk på marken som dubbelviks för att skilja på boss och halm. Remmen till halmcylinder och övre mellanaxel får man se till att byta i tid, det är så tråkigt att göra när det är bästa tröskvädret och regn på väg. Viktigt är också att slagskon är felfri samt att den är rätt injusterad.