Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygga sänkgnistningsapparat (EDM)

49 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Rubert

21:18:02, 25-09-2016

Nu ska ni få se på gnistor!
Bild
Jag har länge lekt med tanken att göra en sänkgnist. Hittade schema på en enkel konstruktion på nätet.
Byggde ihop kretsen som styr elektrodhöjden och provade med en likströmsmotor och en ledskruv från en gammal printer som ställdon. Det fungerade inte bra. Utväxlingsförhållandet mellan motor och elektrodhöjd var alldeles för litet.
Jag gjorde ett omtag och konstruerade ett styrkort som driver en stegmotor istället. Då fungerade det mycket bättre.
Har inte gjort någon tank ännu men testade lite med att gnista i luft och spraya på vanligt vatten alternativt att pensla på lacknafta under gnistningen.
Förutom att göra hål i ett fyrkantrör så testade jag att gnista på ett kasserat hårdmetallskär.

Bild
Bild
En dålig bild på styrkort och drivsteg till stegmotorn.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.



danne mähl

21:24:58, 25-09-2016

kul grej
berätta järna mer
egen tråd ?

steffeb

17:20:59, 26-09-2016

Spännande! :)

Vad har du tänkt använda den till? Eller är det bara ett experiment kanske, nog kul bara det! :)

Tjocksmocksjocke

19:09:25, 26-09-2016

Jag klickade gilla där för att inte känna mig dum, men det hjälpte inte :screwy:

Vad är en sänkgnist? är det som en punktsvets eller något?
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

1 person gillar det här inlägget.

LeifAndersson

19:17:35, 26-09-2016

Tjocksmocksjocke skrev:Vad är en sänkgnist? är det som en punktsvets eller något?


Tvärt om! Det är ett sätt att bli av med oönskat material! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

Tjocksmocksjocke

19:19:15, 26-09-2016

Så jag bara inte kände mig dum, jag är det också...

känns jobbigt nu.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

ja-bond77

19:30:06, 26-09-2016

Så kan vi ju inte ha det! :grin:



Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

Mr Per

20:41:08, 26-09-2016

Sänkgnistning används mesta dels inom verktygstillverkning. Mesta dels formverktyg. Man gör en elektrod som ser ut som hålet/formrummet man vill ha.
Elektroden görs av grafit eller koppar och man gnistar i ett bad med gnistvätska som är en typ av fotogen blandning.
Det går att uppnå små tolleranser vid sänkgnistnig.
/Per

Scania bonden

20:47:35, 26-09-2016

Jaja jag allierar mej med Tjoksmocksjocke.. Blottar härmed en kunskapslucka, som numer blivit igentäppt.
Axel W

Rubert

21:57:11, 26-09-2016

Oj vilket intresse!
Jo det är nog mest för att känna på tekniken. Kanske kommer jag att använda den till att bearbeta verktyg.
Förutom vid tillverkning verktyg för plastpressning så kan man gnista bort avbrutna gängtappar och borrar ur hål.
Jag ska fixa en bearbetningstank, ett filter och en pump så att jag kan köra lite mer som det är tänkt.

rospigg

23:10:21, 26-09-2016

En vild gissning är att Ruberts ytlikare skulle kunna vara gnistad. (men jag tvivlar!)
Ytlikaren:
Bild

Lade in den mest för att tillverkaren & trådstartaren heter sammalika! :grin:

//Rospigg

Rubert

23:45:35, 26-09-2016

Jag tror att det enda som är gemensamt är att vi båda är lite opolerade

1 person gillar det här inlägget.

Ludde eriksson

02:58:06, 27-09-2016

Jobbade en gång på ett mässingsgjuteri där det användes en sänkgnist, riktigt intressant maskin tycker jag.

Simnil

07:24:24, 27-09-2016

På stället jag jobbar har dom köpt in en enkom gnistapparat för att kunna avlägsna avbrutna verktyg, gängtappar osv, ur dyra ämnen/arbetsstycken. Verkar funka fint.

Göran Ekman

07:56:51, 27-09-2016

Min åsikt är att ginsten får en egen tråd med en logisk rubrik som gör den lätt att hitta .
Men det är min åsikt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.