Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac History

580c?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Discuss Hymac history here.
Diskutera Hymac-historik här. Obs! Forumet är på engelska!

axel hjelm (trådstartaren)

#1 » 19:49:26, 10-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Hej. fick tag i denna hymac för några år sedan men något hände med motorn. nu hamnade jag här på forumet och fick lite ny gnista. är detta en c modell? isåfall hur mycket passar till en bt om man skulle ha den som reservdelsmaskin.. tacksam för svar..
axel hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:54, 03-03-2012
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac



Antevante

#2 » 20:30:27, 10-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena! Välkommen hit.

Kul med skogsfynd! Det där är en 580C en tidig sådan. Undervagnen är samma på BT och C. Den stora skillnaden är i aggregatet, bommen är grövre och har en rejälare infästning i maskinen. Man ser det enkelt på att bommleden på 580C ligger ovanför maskinhuset medans man på BTn får öppna batteriluckan för att se den. Pumparna är inte samma men passar båda,ventilpaketen är samma så även svängmotor. C modellen har hydrauloljekyl vilket BT inte har. Bomkolvarna är inte samma stickkolven och brytkolven passar båda. C modellen får utvändigt gängande hydraultuber btn har invändigt gängade. Stickan passar även på BTn.

Det var lite som jag hade i huvudet. Det mesta passar ialfall. Så nytta kan du säkert ha av den. Har du en BT?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

axel hjelm (trådstartaren)

#3 » 21:58:32, 10-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för snabbt svar! läste dina trådar och fick för mig att åka och ta en titt på maskinen idag. köpte den av en kompis far för något år sedan då den stått många år. kollade över motorn och fick igång den några gånger men sedan gick den knappt att få runt. hörde ett gnissel bara när den gick runt. kanske skulle kunna vara att den är en pump som gett upp? den blev stående efter det iaf för den står dumt till att få hem. vet om en bt som troligtvis är till salu så därav frågan... hade körts med kasst lager rätt länge.fick fatt inytt lager och axel men visade sig vara av klenare typ på min maskin. sedan har tiden inte funnits till. sedan vet jag om en ct i riktigt gott skick! då kanske det hade varit bättre med en sådan.
Bild
axel hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:54, 03-03-2012
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac

Antevante

#4 » 15:33:35, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att tro det är pumparna, så länge det finns olja ialf. Är ju ganska lätt att lossa pumparna och köra motorn utan om man vill. Ja det byter nog dimesion på axlarna nån gång under C modellens tid. BTn är ju en betydligt mer "gammal" än CT. CT är den enda 580 som såldes med servohydraulik, korta spakar som dessutom går på "rätt håll" Större hytt mm. Märkligt nog frångår Hymac servohydrauliken på sista modellen 580D. Rent mekaniskt är det väl bara svängmotor som är olik mot C.

Mitt råd är att ta rätt på den i vilket fall, du har nytta av delarna vilken 580 du än köper. Annars finns det fler här som kanske vill köpa nått av dig;)
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

axel hjelm (trådstartaren)

#5 » 18:38:41, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! var och tittade på btn idag den har med stått några år skulle jag tro men den var nog i ett hyggligt skick ändå.. slappa band men inte utsletna.inte farligt med dåliga svetsar. hann bara ta en bild innan mob bat dog..man blir allt lite sugen! kan ju ha den till hjälp att få hem den andra :grin: var det mycket jobb med att få dit vajerspakarna som du fixade? är svängmotorn annan på btn än c?
Bild
axel hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:54, 03-03-2012
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac

Antevante

#6 » 19:06:59, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser där! Den ser ju ut vilja bli omhändertagen;) Det är samma svängmotor på BT och C. Den nya kommer på CS. Gick ganska bra tycker jag, visst jag hade ju hytten borta men borde inte vara några problem ändå. Man ska köra på Flexball 2500 de har inbyggda returfjädrar och är rejäla fina spakar. Jag byggde först med den billigare varianten Flexball 2800 men det funkade sådär. Vart bor du? Du är välkommen hit och provspaka.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

axel hjelm (trådstartaren)

#7 » 19:09:05, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

är väl jag som är dum men ser faktiskt inte någon skillnad på dem direkt
axel hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:54, 03-03-2012
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac

axel hjelm (trådstartaren)

#8 » 19:15:43, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja jag har ju inte så långt till Växjö. bor utanför markaryd själv. det är det där med tiden jag oroar mig för har en jävlig vår och sommar framför mig med husrenovering.men sedan är det lugnt. är van att skruva skogsmaskiner men aldrig grävare.
axel hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:54, 03-03-2012
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac

Antevante

#9 » 20:08:20, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju det där med tiden. Alltid den som spökar. Har du vägarna förbi så är du välkommen.

2500 har aluhus nertill och är helt i metall med leder och allt. 2800 har plasthus och plastkulor i ändan på vajrarna. Jag snålade först för det va billigare men fick inte till det med fjädrarna i ventilpaketet för än jag bytte till 2500. Då kunde man ha lagom mjuka fjädrar i ventilpaketet och spakarna centrerade sig ändå när man släpper dem. Fungerar jättebra.

Hymac är verkligen hydralgrävare 1.0 enkelt att förstå och lättmekad. Är du van vid skogsmaskiner är ju detta ingen match.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

axel hjelm (trådstartaren)

#10 » 20:32:26, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja om det blir affär så kommer jag gärna och kollar in din och hur man går tillväga. var en bt du hade som bruksmaskin va? och en c som reservdelar.frågan är hur man lastar c.n smidigast hade behövt få av kranen så man kan bogsera den till vettig väg. det bör man lösa med en skotare från jobbet om nu bara det ena bandet inte va krängt :sad: sedan ska den upp på en flakväxlare eller dyligt några förslag?
axel hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:54, 03-03-2012
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac

axel hjelm (trådstartaren)

#11 » 20:39:13, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

länkaget till spakarna på btn verkade helt skrot men det slopas väl helt?
axel hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:54, 03-03-2012
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac

Antevante

#12 » 20:52:35, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går bra. Jag har en BT som bruksmaskin och en BT i reserv. Sålde min C för ett tag sedan.

Det går låsa överdelen med en sprint. Gör man det och lossar bromsarna, sitter i de fyrkantiga luckorna på sidorna. Så går det nog ställa skopan bak på en skotare och dra hela med aggregat. Bandet kan ju dock bråka lite om det inte är på. Det går inte komma dit med en traktor med växlarvagn?

Ja det skrotas helt, jag behöll pedalerna till slänthydrauliken. Larvspakarna sparas ju oxå klart.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

axel hjelm (trådstartaren)

#13 » 21:06:43, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det skulle kanske gå! Vi har en mellan stor bigab växlare att tillgå med med bredd på 2.50 klarar det sig? men han trodde det blev för tungt för traktorn. den vill lätta med ec55 än på svängmotorn tvingar man runt lätt med skotarn kanske. bra att det går att låsa den!
axel hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:54, 03-03-2012
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac

axel hjelm (trådstartaren)

#14 » 21:11:22, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

lyfter nog nära på 3 ton med den stora skotaren på nära håll så man kanske kunde tippa hela maskin i kran och kränga på bandet innan. blir ju rätt lång hävarm med kranen. se bild ibörjan.. nee nu är jag nog för optimistisk :grin:
axel hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:54, 03-03-2012
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac

axel hjelm (trådstartaren)

#15 » 21:15:36, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

var ju bandet jag skulle kränga på innan den dog så det är den sida som är av som kranen står på
axel hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:54, 03-03-2012
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac


Återgå till Hymac History

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se