Hej
Är riktig förbannad på denna skitDiesel som har RME inblandat. Är ju enda dieseln som går att köpa på mack numera.
Skulle köra lite med en Scania 142á jag har, den är avställd och är ett långtidsprojekt (som allt annat ). Skulle starta den, inte ett tändande!
Kollade / luftade bränslet ifall det blivit ngt luft i det, men icke dock luktade bränslet lite skarpt = RME h......etes skiten hade härsknat/oxiderat i dieseln.
Lirkade på gas och stoppreglage vid pumpen och mkt riktigt, reglerstången satt nog fast i pumpen! Tur i oturn så hade jag glömt skjuta in stoppen vid sista körningen så reglerstången stod på avstängd. Inte vart grant om den fastnat på gasläge! Hur hade man fått stopp på en skenande motor då, ingen tryckluft i systemet så man kunde slängt i en vxl, inga möjligheter att strypa insugsluft uamej.
Lossade sidolocket till kallstarten och petade på reglerstången, satt fast, rejält. Tömde pumpen helt på diesel, blåste ur den och hällde i ren rödsprit.
(Rödsprit löser faktisk oxiderad RME. Har provat lägga sån där seg sörja i sprit och den löser upp sig utan mek bearbetning om den får ligga i sprit länge tid.)
Efter ett dygn fick jag loss regler stången relativt lätt och kunde peta den fram och tillbaka.
Urkoppling bef tank, montering tillfällig tank, byte filter.
I min tillfälliga tank (omgjord 20l jeepdunk) har jag diesel som jag tappade ur en fordonstank som vart fulltankad ngn gång på 70-Talet!! FInfin Diesel som luktar såååå gott
Nya filter, urblåsning pump, luftning och lossning alla spridarrör vid pump. Malde sen ganska mkt på starten med fullgas så jag fick ut så mkt jag kunde av skitdiesel.
Drog åt två av spridarrören ifall den skulle skena, lättare att släppa två rör snabbt+ att den inte orkar upp på tokvarv direkt.
Jodå den haltade igång på två och reagerade på gas. Drog åt återstående rör och den gick som den skulle, GÖTT!!
RME-DIESEL är totalt värdelöst när man har fordon som inte körs dagligen har har skapligt stora tankar. Ska försöka få tag i gammal "bunkerDiesel" eller i värsta fall köpa blankdiesel på ngn marina. Kanske köper jag gröndiesel, vad som helst, bara jag slipper problem!!
Jag har ju varit/är stor tidsoptimist så fordon finn det gott om. Känner att problemen kommer att komma med att jag har traktorer lastmaskin, lastbilar, personbilar som är tankade med vanlig diesel. Inte fasen trodde jag bränslet skulle ruttna efetrer ett tag. SKIT också.
Någon som har ideer och tips på problemet? Tror många kommer har och kommer få problem med oxiderad RME. Finns trådar här och på andra forum om detta. Själv trodde jag tidigare att det sega gojjan va en typ av Dieselalg och det är det nog fler som trott/tror.
Det va tack vare Ni maskinister jag fick vetskapen om skillnaden mellan dieselalg och brun gojja av oxiderad RME.
mv h mojje