Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Mats bygger om ATV vagn

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

mats_o (trådstartaren)

#1 » 15:51:51, 08-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter den otroligt fina hjälpen från bland annat Jörgen.Ottosson i den här tråden Dimensioneringshjälp ATV vagn så har det då blivit dags för att börja göra något också.

Dvs nuvarande vagn ska byggas om ganska ordentligt.
Så här såg den ut i morse
Bild

Det som ska göras är

*vagnen ska sänkas ca 15 cm för att göra det trevligare att handlasta plus att den bör gå stadigare då tyngdpunkten sänks. Det här kräver en helt ny upphängning/stöd för flaket

* hjulen ska bytas mot "klassiska" ATV vagnshjul, dvs typ http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... ul-389007/ . Nima/Swedol har likande som på pappret är något större. De nuvarande är helt enklet för höga för att sänkningen ska gå att göra

* Vagnen ska få eltipp. Från mittens rike har följande inhandlats
Bild
Två linjära ställdon och en fjärrstyrningsmodul till dessa. Tanken är att ha en trådlös fjärr på hjulingen att kunna tippa från

*Flakbotten byts troligen på en gång.

Då jag vill ha kvar samma bredd på vagnen så vart det till att plocka av befintligt flak och tippkonstruktion för att komma åt axeltappar och rambalk. ATV hjulen är ju 250mm breda och fälgen har 125 mm inpressning så det stämde ju inte alls ihop med hur det var gjort för de tidigare hjulen. Därmed vart det till att börja mäta och korta rambalken så att avståndet mellan axeltapparna skulle stämma lite bättre. Naturligtvis glömde jag de nyinköpta kapskivorna och borrarna på jobbet så arbetet fick göras med lite mindre optimala verktyg (läs slöa borrar varav jag lyckades köra av en 8,5 mm borr)

Nåväl efter en hel del strul, några kreativa kraftuttryck och en hel del borrande osv så såg det ut så här
Bild

Som synes så kommer jag att behöva hitta på en ny lösning för belysningen annars lär den vara borta efter första tippning

10 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



mats_o (trådstartaren)

#2 » 14:35:52, 09-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag vart det första missen, eller egentligen vart den igår. Bultarna som håller fast axeltapparna hamnade tyvärr på fel plats.
Verkar som om jag mätte helt fel helt enkelt så det vart till att borra nya håll och flytta på bultarna idag.

Borrhammaren med standardchuck på var riktigt användbar för jobbet. bra grepp och en hel del tyngd gjorde att man fick lite tryck på borren.

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mats_o (trådstartaren)

#3 » 19:37:28, 12-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag vart det dags att hälsa på hos handelsstål.
Nu finns det en trave stålprofiler i verkstaden så nu saknas det bara tid för att börja bygga lite
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mats_o (trådstartaren)

#4 » 12:27:08, 15-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förseningar, förseningar.
Vet inte hur jag har lyckats men på nått sätt har jag missat en bit i lastningen. Naturligtvis den bit jag behövde först. Dvs 60X40X3 60 cm som ska bli flakstödet ....
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mats_o (trådstartaren)

#5 » 21:16:43, 15-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite vart det gjort idag trots allt.

Började med att kapa till 20X20 profilerna som ska vara stöd till flakbotten.

Bild

I hörnen ska det sen sitta korta bitar 20X20 som hållare för hörnen på flaket så det är inte jag som har kapat fel ;)

kapade sen till 50X30 bitarna också

Bild

Vågar inte svetsa detta inomhus utan det blir blå hallen för det så snart jag har fixat till ett bra underlag. Ska ju handla en skiva formplyfa till flakbotten så det finns en klar risk att jag använder den som underlag för svetsningen (ordentligt nedblött då)

5 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mats_o (trådstartaren)

#6 » 20:47:45, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens arbete vart att åka och skaffa den där Plyfan till flakbotten och sen hade jag ju tänkt mig självborrande rostfri skruv för att fästa 20X20 i plyfan.
Det var bara det att det var ingen handlare som ville sälja någon sådan skruv utan det fick bli vanlig 6X20 istället.
Köpte även ett nytt svängjärn http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000016883/ , mitt gamla var helt enkelt värdelöst.

Rustad med dessa prylar styrde jag kosan hemöver igen och började kapa upp skivan. Tyvärr så gick det inte som planerat utan cirkelsågen högg och fransade sönder ett hörn en del plus att det vart väldigt vassa kanter från laminatet på plyfaskivan. Dagens första hål vart varken i plyfa eller stål utan tyvärr i mitt finger. Som tur är så vart det också dagens värsta miss så det gick väl rätt bra ändå.

In med den bit av skivan som skulle bli botten och sen var det då dags att att lägga 20X20 på plats samt borra och gänga för skruvarna. Efter en hel del borrande och gängande så var ytterramen på plats. Oljekannan kontrollerar arbetet

Bild

Sen var det dags att få de inre ribborna på plats. De passade riktigt bra


Bild

Med allt fäst så var det bara att borra och gänga resten av hålen också. Totalt vart det 29 hål gjorda med en gängtapp jag trodde var skrot. Visade sig funka riktigt bra med nya svänggärnet så den biltema produkten gillar jag.

Baksidan efter att allt var fastskruvat och 50X30 ditlagda för att kolla passformen, Herr oljekanna verkar nöjd

Bild

11 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mats_o (trådstartaren)

#7 » 19:47:10, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter väl monologen ett inlägg till ;) men kom igen, en enda kommentar är väl tråden värd eller?

Det var ju dags att börja med svetsningen så jag tog ut det hela och punktade ihop ramen samt monterade hållarna för flakstolparna eller vad man nu ska kalla dem.
Det är då svetsat utomhus med flusstråd. Förvisso vart det väl inte svetsar som skulle få godkänt av ja-bond77 men det var första gången på 23 år och med en ny svets samtidigt så jag är rätt nöjd ändå.

Bild

Jag hade tänkt punkta dit de bärande balkarna också men nån rackare släckte ljuset i blå hallen så det vart svarta hallen av alltihopa så det får bli en senare övning helt enkelt.

9 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Tjocksmocksjocke

#8 » 19:48:52, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart den är värd kommentarer. Fast jag har inget att säga. Läser och imponeras bara :)
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

mats_o (trådstartaren)

#9 » 20:20:00, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån kommentar är värd jättemycket för mig.
Ett kvitto på att inte alla skakar på huvudet åt dumbommen i alla fall :)

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#10 » 20:51:25, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör på :thumme:

Det kan aldrig gå värre än åt helvete :mrgreen: ...sen är det bara o börja om, hehe Murphys lagar gäller
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mats_o (trådstartaren)

#11 » 21:03:27, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Kör på :thumme:

Det kan aldrig gå värre än åt helvete :mrgreen: ...sen är det bara o börja om, hehe Murphys lagar gäller


Herr Murphy kan aldrig ha hört talas om Svenska arbetstidslagar inte, den djäkeln verkar jobba dygnet runt :mrgreen:

Visst är det lite av en chansning och en rejäl satsning jag gör men det är ju så man lär sig.
29 hål i ramen för att fästa skruvarna som håller plyfan på plats var bara kul, ett hål i mitt finger pga den fransade plyfan - ja det var mindre kul :razz:

Nästa utmaning blir att snedsåga 40X60 bitarna som ska sitta ovanpå hjulbalken och hålla upp flaket. Ska bli intresant och se hur jämnt jag kan såga till dem - med bågfil alltså, det är mitt bästa kapverktyg men ramen är ju kapad så och den vart ju helt ok i mina ögon så det ska säkert fixa sig det med

2 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

thorflot

#12 » 21:26:20, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller för mestadels käften eftersom jag inte har nått vettigt att säja... Men jag gillar allt jag kan!!!

Men då får jag fråga då, eftersom det passade så bra nu. 1.Hur mycket skulle det kosta at lämna bort snedkapningen? Eller låna en stor vinkelbråkare?

2. Vad får man räkna i budget på sånt här? Om man inte är Allis(Gösta) som känner alla som avytrar material för ingenting...
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

mats_o (trådstartaren)

#13 » 21:40:15, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tänkt där !
Det är alltså bara en 60X40X3 som behöver få en 20 graders kapning på rätt plats så det är jätteenkelt bara man hade en kap och gersåg som klarar metall. Tar jättegärna emot tips på någon i Sundsvallsområdet som kan fixa det.

Jag återanvänder ju en del komponenter från den gamla vagnen så det blir ju lite billigare än att bygga nytt.
För min del så har det då hitills blivit (grovt räknat).
nya hjul 1600:-
ställdon 1300:-
stål ca 1000:-
färg 250 :-
plyfaskiva ca 400:-
skruv och mutter osv ca 3-400 (kör 100% rostfritt)

Det som är kvar sen är elen. Fyrhjulingen ska få ett säkrat 50A uttag och det ska sen kopplas därifrån till styrenheten för ställdonen

2 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mats_o (trådstartaren)

#14 » 20:40:37, 20-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har det hänt lite mer då.

Balkarna är borrade och fastsvetsade mot ramen.
Hörnen och de längsgående kantbalkarna är svetsade (skippade dock att svetsa på sidan upp mot flaket - lär hålla ändå och det spar en massa slipning.

Numer ser det ut så här
Bild

Dagens miss då?
Ora er inte, den är med idag också. Lyckades borra hålet för flakfästet vid ovankant istället för underkant där det ska vara på en av 50X30 balkarna så jag fick öva på att svetsa igen hål också ... Det är det som synns i den övre balken lite till höger om mitten

7 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mats_o (trådstartaren)

#15 » 21:20:40, 21-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tji BIlder och Tji miss idag.

Han bara ut ett litet kort slag idag men passade då på att kapa till 60X40 röret så att det vart klart för nästa steg.

Nu ska 40X60 bitarna jackas ur i toppen så att rambalkarna får plats och kan tippa som de ska. Sen ska det borras för mina synnerligen exklusiva gångjärn (Dvs 2 M12X50 från Biltema ;))
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se