Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Smörjfett i skruvpatroner, fördelar?

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

ner

#16 » 09:28:10, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googlade på det själv och insåg att då pratar vi 3 principer (inte system). Då den spruta (som länkades ovan hos oie) jag har, till skillnad från tubi 3, har ingen fjäder utan botten på fettpatronen rör sig magiskt uppåt.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil



LeifAndersson

#17 » 09:58:54, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alltid använt Tubis fettsprutor, men tyvärr så satsade de på fel teknik när de skulle ge sig in på skruvpatroner. En modifierad "vanlig" spruta funkar helt enkelt inte så bra som systemet medger med utrustning som är utvecklad för uppgiften från grunden. Vanliga patroner kommer aldrig att användas igen och Tubis utrustning för skruvpatroner har plockats undan till förmån för riktiga "skruvsprutor"
OiE spruta är bra och absolut prisvärd, har ett gäng sådana och de är bra till det priset. Men som vanligt så får man vad man betalar för, har ett par olika "märkessprutor" som säkert är betydligt dyrare, men de är också strået vassare när det gäller tryckkraft. Men OiE sprutan funkar i de allra flesta fall utmärkt, men går den bet på något som inte vill släppa in fett så är det bra att ha en kraftigare spruta att ta till just där. Men OiE sprutan är föredömlig att både använda och ladda.
Har delat ut ett antal OiE smörjsatser till kunder och alla har varit nöjda och återkommer och vill köpa det blå fettet som följer med, när det verkar vara ett högpresterande fett till bra pris. Tyvärr är det så efterfrågat så det ofta blir restat hos leverantören. Men det är säkert fler än vi som fyller upp sin order med det fettet och bromsrengöring de också har som är både billig och bra! Så även bromsrengöringen är en produkt värd att testa, används till all rengöring.
Och bromsrengöringen är också perfekt till att tända pannan med, fast det kanske inte är det den är utvecklad för egentligen, så det ska nog göras med omdöme! Men gasolbrännaren i pannrummet är nu ett minne blott. :vissla:

Tillägg: Var livrädd för gasolflaskan i pannrummet, tänk om den skulle smygläcka! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ove.G

#18 » 10:49:50, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Har alltid använt Tubis fettsprutor, men tyvärr så satsade de på fel teknik när de skulle ge sig in på skruvpatroner. En modifierad "vanlig" spruta funkar helt enkelt inte så bra som systemet medger med utrustning som är utvecklad för uppgiften från grunden. Vanliga patroner kommer aldrig att användas igen och Tubis utrustning för skruvpatroner har plockats undan till förmån för riktiga "skruvsprutor"
OiE spruta är bra och absolut prisvärd, har ett gäng sådana och de är bra till det priset. Men som vanligt så får man vad man betalar för, har ett par olika "märkessprutor" som säkert är betydligt dyrare, men de är också strået vassare när det gäller tryckkraft. Men OiE sprutan funkar i de allra flesta fall utmärkt, men går den bet på något som inte vill släppa in fett så är det bra att ha en kraftigare spruta att ta till just där. Men OiE sprutan är föredömlig att både använda och ladda.
Har delat ut ett antal OiE smörjsatser till kunder och alla har varit nöjda och återkommer och vill köpa det blå fettet som följer med, när det verkar vara ett högpresterande fett till bra pris. Tyvärr är det så efterfrågat så det ofta blir restat hos leverantören. Men det är säkert fler än vi som fyller upp sin order med det fettet och bromsrengöring de också har som är både billig och bra! Så även bromsrengöringen är en produkt värd att testa, används till all rengöring.
Och bromsrengöringen är också perfekt till att tända pannan med, fast det kanske inte är det den är utvecklad för egentligen, så det ska nog göras med omdöme! Men gasolbrännaren i pannrummet är nu ett minne blott. :vissla:

Tillägg: Var livrädd för gasolflaskan i pannrummet, tänk om den skulle smygläcka! :sad:

Hakar på när det gäller bromsrengöring, allsidig ex för test små bensinmotorer som inte startar, skruva ur tändstiftet spaya in lite i tändstifthålet montera stift o prova, om den startar då är det bränslerelaterat.
Vi har tryckluft smörjspruta till våra maskiner med vanliga tuber, finns det någon sådan för skruvpatroner

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Stridis2

#19 » 00:34:50, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givetvis blev jag också sugen på att köpa en sådan fettspruta, men det var en klar prisskillnad (i alla fall hos Swedol) på fettet. Deras entrepenadfell i vanlig patron kostar 30 kr medan i skruvtub kostar 41 kr, båda priser ex moms. :uupps:
Leif: Vilken sprutmodell var det du tyckte var bra och vilken borde man låta bli?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

stefansmark

#20 » 00:48:40, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en adapter för att fylla skruvpatronerna(lube shuttle) från en hink med handpump.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

EE

#21 » 00:52:07, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mänga klankar ner på det "gamla" systemet med löst fett i en kladdig spruta. Visst är det sämre än gängade patroner, men allt har ett pris! Lär man sig hantera det gamla systemet så händer ingen misär mer än i extrema undantag. Jag har fortfarande en spruta med de gamla patronerna, och räknar med att köpa prisvärt fett i denna förpackning under tiden som detta system dör helt och hållet. Vi får väl se vad som händer, alla skeenden är inte helt logiska och det vore väl delikat om leverantörerna tvangs dumpa priset på fett i en oattraktiv förpackning vilket troligen kommer att hända inom några år, jämför Kodak 135 mm film vs digitalt foto, vem tusan vill hålla på med gamla filmrullar?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Jimmy Nilsson

#22 » 01:08:29, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Givetvis blev jag också sugen på att köpa en sådan fettspruta, men det var en klar prisskillnad (i alla fall hos Swedol) på fettet. Deras entrepenadfell i vanlig patron kostar 30 kr medan i skruvtub kostar 41 kr, båda priser ex moms. :uupps:
Leif: Vilken sprutmodell var det du tyckte var bra och vilken borde man låta bli?



http://www.oie.se/Produkt/smorjfett-mul ... 1002104554

24 spänn + moms. detta är det blåa som nämns av Leif. Klibbigt och trådigt fett som sitter bra.
Vi har en lokal leverantör härnere med. Eller ja lokal för mej iaf :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

EE

#23 » 01:16:22, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:
Stridis2 skrev:Givetvis blev jag också sugen på att köpa en sådan fettspruta, men det var en klar prisskillnad (i alla fall hos Swedol) på fettet. Deras entrepenadfell i vanlig patron kostar 30 kr medan i skruvtub kostar 41 kr, båda priser ex moms. :uupps:
Leif: Vilken sprutmodell var det du tyckte var bra och vilken borde man låta bli?



http://www.oie.se/Produkt/smorjfett-mul ... 1002104554

24 spänn + moms. detta är det blåa som nämns av Leif. Klibbigt och trådigt fett som sitter bra.
Vi har en lokal leverantör härnere med. Eller ja lokal för mej iaf :mrgreen:

Intressant!
Läser man databladet så är det grönt, vad gäller egentligen? Är det rätt fett som ni pratar om? Saxat ur PDF:en:

------------
9.1. Information om grundläggande fysikaliska och kemiska egenskaper
Färg grön
-----------
Har slut på hyllan, känner att jag måste testa nytt fabrikat (Texacos fetter är mediokra?) så det där ligger nära till hands!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Jimmy Nilsson

#24 » 01:22:02, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkligt att dom kallar det grönt när det är blått i tuben..
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Göran Ekman

#25 » 02:30:08, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:jag har också en sådan spruta, det fungerar bra.
de äldre modellerna av tubi sprutan fungerar också bra, de är nästintill kladdfria sålänge alla som byter patron vet hur man gör.
om någon klant tar bort locket helt och hållet är sprutan för alltid inkladdad i fett...

Tar man inte bort locket får man inte fettsprutan att fungera , det kommer inte ut något fett.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

stefansmark

#26 » 17:16:46, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
stefansmark skrev:jag har också en sådan spruta, det fungerar bra.
de äldre modellerna av tubi sprutan fungerar också bra, de är nästintill kladdfria sålänge alla som byter patron vet hur man gör.
om någon klant tar bort locket helt och hållet är sprutan för alltid inkladdad i fett...

Tar man inte bort locket får man inte fettsprutan att fungera , det kommer inte ut något fett.
Göran i Björnarbo


En instruktionsfilm

https://www.youtube.com/watch?v=BfFThx8Q6BA

Det jag menar är att en del människor tar bort det andra locket i filmen helt och hållet, då blir det ett fruktansvärt kladd
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

QV_

#27 » 17:56:12, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får man väll anse det som "tur" att man har fått rätt typ av patron till mina sprutor då.... Den gamla alltså.
Nu förbrukar jag normalt bara 1 tub om året men med grävmaskinen så är jag uppe i 5 de sista 8 veckorna.

Men det brukar bli kladdigt.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Göran Ekman

#28 » 18:27:47, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon fett spruta från Tubi har vi aldrig använt på gården . De sprutor som jag har kommit i kontakt med har man kunna tagit bort locket på tuben, den fjäderbelastade kolven har varit gummi tätad. Har ganska nyligen lärt mig att det går att ta bort kanten på det locket och använda locket som kolvtätningen . På dom fett sprutor som vi har verkar det inte ha någon betydelse hur man gör.
Misstaget jag gjorde senast jag bytte fettpatronen var att INTE ta den det locket på patronen som har en plast eller metall ring. Det locket som sitter närmast pumpen. DÅ funkar inte våran snygga röda fettspruta med elpump.
Lite ledsen att vi har handlat fast oss i det systemet där patronerna inte är skruvade.
Den fettsprutan med enhandsfattning som Leif gillade tidigare i tråden skulle nog passat mig .
I min värld ska man kunna använda en fettspruta med en hand.
Problemet vi råkar utför i mellan åt är att det blir luft fickor i patronen.
Den instruktions filmen det länkades till funkar bara på Tubi sprutor.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

magloman

#29 » 18:29:16, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där tubi verkar krångliga :s

Har nån annan variant som är minst 20år gammal som ja tycker verkar smidigare. Inget långt rör som sticker ut heller
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

CountyBruff

#30 » 20:11:37, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående fettpatroner till Tubi-sprutan gäller följande enkla regel:
Patron 400 gram, ta bort båda locken
Patron 500 gram, ta endast bort locket närmast pumpen.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se