Jag kan säga så här:
Det finns bara tre ställe i ett normalt hydraulsystem det kan sitta filter. ( och men "normalt" menar jag de man hittar på vanliga arbetsmaskiner, vedklyvar mm .....)
1. Sugfilter: Någon stans mellan tanken och pumpen, ofta en "
sil" i tanken, men kan också sitta i en "burk" på ledningen .
2.Högtrycksfilter. Någon stans på ledningen från pumpen till ventilpaketet. Mindre vanligt, men om det finns så sitter det ofta i en "burk" på ledningen.
3. Returfilter. Någon stans på ledningen mellan ventilpaketet och tanken. Ofta i en "inbyggd burk" på tanken ( vanligare än högtrycks filter, men mindre vanligt än
sugfilter)
Dessa har lite olika funktion.
1. Sugfilter: Hindrar större föremål/skräp från att komma in i pumpen. Och ska vara "glest" för att inte skapa tryckfall på sugsidan av pumpen. (kan ofta mätas i mm)
2.Högtrycksfilter: Hindrar små "skräp" (metallspån, "damm" ) från att komma in i känsliga ventiler eller funktioner i systemet. ( runt 10"my" är vanligt ....dvs fångar partiklar större än 0,010mm )
3.Returfilter: Hindrar partiklar som kommer från slitage i hydraulsystemet att komma till baks till tank. ( runt 25"my" är vanligt dvs. hindrar partiklar större än 0,025mm att komma tillbaka till tanken)
På SL-lastaren vet jag bara att det sitter sugsil, troligen pga att ingen "känslig" hydraulik finns.