Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

YKB helv*tet

175 inlägg • Sida 8 av 12
Diskutera utbildning här

sailing

#106 » 22:21:30, 28-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Z 1578 skrev:Jag måste hålla med om att YKB-kravet inte tillför något vettigt, snarare en ytterligare en kostnad som inte går att ta igen/motivera i en redan ansträngd branch. Jag ställde frågan till kursledaren om det finns undantag för intern körning, tex flytt av egen maskin eller leverans av eget grus, ved, hö och liknande. Han hävdade att enligt regelverket så finns egentligen inga undantag om den huvudsakliga sysselsättningen för det aktuella uppdraget är att köra lastbil. Om vi tänker oss att man ska leverera sin egen ved till en köpare så är det i huvudsak frågan om en transport, oavsett vem som äger godset. Om godset även fraktas för annans räkning mot betalning krävs dessutom trafiktillstånd.

Undantag från YKB kan göras om man transporterar ett redskap eller utrustning som krävs för att utföra ett arbete, dvs att lastbilskörningen inte är den huvudsakliga sysselsättningen. Om jag tex lastar en stubbfräs på en lastbil och åker till en kund och sedan hem igen behöver jag inte YKB, om jag däremot tar med mig skräpet därifrån omfattas jag av kravet på YKB. Det är lätt att ifrågasätta logiken i det.

Sedan kan man tycka att om det nu ska vara ett krav på YKB så borde man få tillgodoräkna sig andra utbildningar som krävs för den verksamhet man håller på med, då skulle man kunna få lite substans i utbildningen och slippa sitta av den dubbla tiden.

Tillägg: Hur korkat det här med YKB än är så måste man nog ställa kostnaden för kursen (där jag gick kostade det ca 5000+moms, ingen mat ingick) mot effekterna det får om man ertappas med att köra utan om det krävs. Det jämställs med olovlig körning och det är garanterat inte billiga böter för det, kanske tom körkortet hänget löst. Så det kan få stora kringeffekter att strunta i det utan att kolla med transportstyrelsen och helst få ett papper på att just min typ av körning är undantagen.


Skräpet kommer väl från stubbfräsaren så då skulle det inte behövas. Så länge ens huvudsyssla inte är lastbilskörning behöver du inte ha det. En grävmaskinist som gräver material som hans egen lastbil skall transportera bort från arbetsplatsen behöver ingen YKB för tillåten körning.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Rexco

#107 » 22:48:25, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det märks att Ykb kravet har börjat gälla.

Dom flesta här som tidigare hade lastbil för transport av sin grävmaskin och material har nu uteslutande gått över till traktor och bigab alt maskinsläp.
Ykb är ju en spik i kistan, samt all övrig byråkrati som följer lastbilstrafiken. Och Länsmans hetsjakt på svenska lastbilschaufförer gör en ju inte mer sugen på en lastbil igen.

Sedan att dessa kurser läggs upp som någon form av förskola, där man både lär sig vilken pedal som gör vad, samt hur man vrider på ratten politiskt korrekt gör ju att man bara vill spy på elendet :aaargh:

Lägg där till några filmsnuttar där uppenbart köpta skådespelare berättar om hur bra dom tycker det är med ykb, gör ju att man nästan börjar tänka på våldshandlingar :???:

Vad ska man säga, det kunde ju vara värre. Man kunde ju varit tvungen att sitta 140 timmar :djaevul:

3 personer gillar det här inlägget.
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

sailing

#108 » 19:01:24, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rexco skrev:Det märks att Ykb kravet har börjat gälla.

Dom flesta här som tidigare hade lastbil för transport av sin grävmaskin och material har nu uteslutande gått över till traktor och bigab alt maskinsläp.
Ykb är ju en spik i kistan, samt all övrig byråkrati som följer lastbilstrafiken. Och Länsmans hetsjakt på svenska lastbilschaufförer gör en ju inte mer sugen på en lastbil igen.

Sedan att dessa kurser läggs upp som någon form av förskola, där man både lär sig vilken pedal som gör vad, samt hur man vrider på ratten politiskt korrekt gör ju att man bara vill spy på elendet :aaargh:

Lägg där till några filmsnuttar där uppenbart köpta skådespelare berättar om hur bra dom tycker det är med ykb, gör ju att man nästan börjar tänka på våldshandlingar :???:

Vad ska man säga, det kunde ju vara värre. Man kunde ju varit tvungen att sitta 140 timmar :djaevul:


Eller så saknar människor här på tråden viss läsförmåga. Inte du alltså men många användare här på tråden.

Så länge ens huvudsyssla(alltså heltid jobb) inte är transport arbete, behöver man ingen YKB. Att transportera sin egen grävmaskin för sitt eget arbete, kan knappast ses som ett heltidsjobb som yrkesförare.

Låt oss säga man transporterar maskinen i sin egen lastbil för ett uppdrag och detta tar 2 timmar av veckans 40 timmar, då kan man knappast konstantera att man jobbar heltid som yrkesförare. Är man anställd som grävmaskinist för 40 timmar per vecka då är man ingen yrkesförare.


som används för att transportera material och utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning.



Källa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... /Undantag/

Så länge man inte jobbar som en dold yrkesförare under någon annan titel, är det helt OK.

Jag förstår inte varför många användare här på tråden är "rädda" att köra lastbil med sin egen maskin om de inte jobbar heltid som yrkesförare.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#109 » 19:14:02, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

sailing skrev:
Rexco skrev:....

som används för att transportera material och utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning.



Källa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... /Undantag/

Så länge man inte jobbar som en dold yrkesförare under någon annan titel, är det helt OK.

Jag förstår inte varför många användare här på tråden är "rädda" att köra lastbil med sin egen maskin om de inte jobbar heltid som yrkesförare.


Det finns en nyckel till i skrivningen (markerad i rött i citatet ovan).....så tänk även på att det inte går att transportera sådant som någon annan ska använda....även om man äger det som transporteras....

Men jag förstår inte varför det är så mycket "gnäll" .....jag har själv ordnad min YKB ( = betalt det ) även om jag inte har jobbat som yrkesförare på 15-16-17 år ( för utom nått kort inhopp) .....På så sätt så har jag inte så mycket att oroa mig för OM jag skulle köra något som anses yrkesmässigt någon gång.....
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#110 » 19:29:51, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste skriva att du har ett jämt humör Jörgen :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bonnen513

#111 » 19:32:36, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja jämtar är lite speciella men jag hade fått för mig att Jörgen är norrlänning?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Towil

#112 » 19:56:25, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att om du nu vill transportera din grävare till reparartion eller annat som inte är grävande i andra ändan så behöver du YKB för då är det inte längre för ditt arbete.

Och sedan är så väl förordningen ett EU på hitt.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Rexco

#113 » 20:17:45, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

sailing skrev:
Rexco skrev:Det märks att Ykb kravet har börjat gälla.

Dom flesta här som tidigare hade lastbil för transport av sin grävmaskin och material har nu uteslutande gått över till traktor och bigab alt maskinsläp.
Ykb är ju en spik i kistan, samt all övrig byråkrati som följer lastbilstrafiken. Och Länsmans hetsjakt på svenska lastbilschaufförer gör en ju inte mer sugen på en lastbil igen.

Sedan att dessa kurser läggs upp som någon form av förskola, där man både lär sig vilken pedal som gör vad, samt hur man vrider på ratten politiskt korrekt gör ju att man bara vill spy på elendet :aaargh:

Lägg där till några filmsnuttar där uppenbart köpta skådespelare berättar om hur bra dom tycker det är med ykb, gör ju att man nästan börjar tänka på våldshandlingar :???:

Vad ska man säga, det kunde ju vara värre. Man kunde ju varit tvungen att sitta 140 timmar :djaevul:


Eller så saknar människor här på tråden viss läsförmåga. Inte du alltså men många användare här på tråden.

Så länge ens huvudsyssla(alltså heltid jobb) inte är transport arbete, behöver man ingen YKB. Att transportera sin egen grävmaskin för sitt eget arbete, kan knappast ses som ett heltidsjobb som yrkesförare.

Låt oss säga man transporterar maskinen i sin egen lastbil för ett uppdrag och detta tar 2 timmar av veckans 40 timmar, då kan man knappast konstantera att man jobbar heltid som yrkesförare. Är man anställd som grävmaskinist för 40 timmar per vecka då är man ingen yrkesförare.


som används för att transportera material och utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning.



Källa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... /Undantag/

Så länge man inte jobbar som en dold yrkesförare under någon annan titel, är det helt OK.

Jag förstår inte varför många användare här på tråden är "rädda" att köra lastbil med sin egen maskin om de inte jobbar heltid som yrkesförare.


Den som läst det finstilta mer än en gång (jag gjorde det 3 gånger innan jag tog ett beslut om att plåga mig igenom dessa tre helger) förstår att utan Ykb blir du så begränsad att det inte är lönt att ha någon egen lastbil. För det kostar ju i runda slängar 30 lök årligen att ha en hyffsad bil i trafik i bara fasta kostnader såsom Skatt, vägavgift, försäkring, besiktning, kontroll av färdskrivare, trafiktillstånd. Nu pratar jag inte om någon liten fl6a. Utan en fullstor Boggie eller Tridem. Ska du bara nyttja den till att flytta din grävare, blir lastbilen fort en ren förlust i företaget.

Du måste idag både köra material och även andras maskiner till både försäljning och dina egna jobb. Sedan kan det ju bli så att du inte har någon körning på din bil, men grannen eller kollegan i Latbilscenteralen som har brytit benet har massor av körning på sin och ber givetvis dig om hjälp. Utan ykbn får du inte köra mot betalning och således mister du den affären också.

Detta har efter införandet blivit polisens första fråga innan blåsprov och körkort eftersom det är så många som inte gått ykbn och försöker köra en fuling om att det visst är min grävare, mitt grus, min ångvält, min båt på flaket. Och eftersom Länsman har all tid i världen när det gäller svenska lastbilschaufförer så görs det en grundlig kontroll och utredning om den transporten och givetvis kollas tidkortet extra noga. Alltid har du missat någon rast eller glömt något vred någon gång :???:

Så husbil det är de närmaste, i helt riskfri körning du kan ängna dig åt utan ykb :laes_detta:
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

sailing

#114 » 20:18:00, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Tänk på att om du nu vill transportera din grävare till reparartion eller annat som inte är grävande i andra ändan så behöver du YKB för då är det inte längre för ditt arbete.

Och sedan är så väl förordningen ett EU på hitt.

Hmm... betalar någon föraren för att transportera i ovan fall?

Vi kan leka hur många scenarios och etc. Yrkesförare är man inte i ovan fall. Att frakta sin grävmaskin till mekaniker, för just den tidsperioden som man fraktar den, kan knappast anses som inkomstbringande till föraren av lastbilen?

Ingen tjänar pengar på "föraren". Med andra ord... ingen har betalt föraren (sig själv)för att utföra transporten och då är de inte längre kommersiell aktivitet. YKB är just för de som skall jobba "som "lastbilschaufförer" som huvudsyssla. Tar betalt för transportera gods och dylikt.

En egen företagare , i ovan scenario med mekaniker , är ett klar exempel på att transporten klassas som icke kommersiellt.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sailing

#115 » 20:32:09, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rexco skrev:
sailing skrev:
Rexco skrev:Det märks att Ykb kravet har börjat gälla.

Dom flesta här som tidigare hade lastbil för transport av sin grävmaskin och material har nu uteslutande gått över till traktor och bigab alt maskinsläp.
Ykb är ju en spik i kistan, samt all övrig byråkrati som följer lastbilstrafiken. Och Länsmans hetsjakt på svenska lastbilschaufförer gör en ju inte mer sugen på en lastbil igen.

Sedan att dessa kurser läggs upp som någon form av förskola, där man både lär sig vilken pedal som gör vad, samt hur man vrider på ratten politiskt korrekt gör ju att man bara vill spy på elendet :aaargh:

Lägg där till några filmsnuttar där uppenbart köpta skådespelare berättar om hur bra dom tycker det är med ykb, gör ju att man nästan börjar tänka på våldshandlingar :???:

Vad ska man säga, det kunde ju vara värre. Man kunde ju varit tvungen att sitta 140 timmar :djaevul:


Eller så saknar människor här på tråden viss läsförmåga. Inte du alltså men många användare här på tråden.

Så länge ens huvudsyssla(alltså heltid jobb) inte är transport arbete, behöver man ingen YKB. Att transportera sin egen grävmaskin för sitt eget arbete, kan knappast ses som ett heltidsjobb som yrkesförare.

Låt oss säga man transporterar maskinen i sin egen lastbil för ett uppdrag och detta tar 2 timmar av veckans 40 timmar, då kan man knappast konstantera att man jobbar heltid som yrkesförare. Är man anställd som grävmaskinist för 40 timmar per vecka då är man ingen yrkesförare.


som används för att transportera material och utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning.



Källa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... /Undantag/

Så länge man inte jobbar som en dold yrkesförare under någon annan titel, är det helt OK.

Jag förstår inte varför många användare här på tråden är "rädda" att köra lastbil med sin egen maskin om de inte jobbar heltid som yrkesförare.


Den som läst det finstilta mer än en gång (jag gjorde det 3 gånger innan jag tog ett beslut om att plåga mig igenom dessa tre helger) förstår att utan Ykb blir du så begränsad att det inte är lönt att ha någon egen lastbil. För det kostar ju i runda slängar 30 lök årligen att ha en hyffsad bil i trafik i bara fasta kostnader såsom Skatt, vägavgift, försäkring, besiktning, kontroll av färdskrivare, trafiktillstånd. Nu pratar jag inte om någon liten fl6a. Utan en fullstor Boggie eller Tridem. Ska du bara nyttja den till att flytta din grävare, blir lastbilen fort en ren förlust i företaget.

Du måste idag både köra material och även andras maskiner till både försäljning och dina egna jobb. Sedan kan det ju bli så att du inte har någon körning på din bil, men grannen eller kollegan i Latbilscenteralen som har brytit benet har massor av körning på sin och ber givetvis dig om hjälp. Utan ykbn får du inte köra mot betalning och således mister du den affären också.

Detta har efter införandet blivit polisens första fråga innan blåsprov och körkort eftersom det är så många som inte gått ykbn och försöker köra en fuling om att det visst är min grävare, mitt grus, min ångvält, min båt på flaket. Och eftersom Länsman har all tid i världen när det gäller svenska lastbilschaufförer så görs det en grundlig kontroll och utredning om den transporten och givetvis kollas tidkortet extra noga. Alltid har du missat någon rast eller glömt något vred någon gång :???:

Så husbil det är de närmaste, i helt riskfri körning du kan ängna dig åt utan ykb :laes_detta:

Precis, omständigheterna för varje person baseras på vad man skall göra.

Jag tyckte tråden var rolig just för att många användare klagar här och är rädda att köra sin egen lastbil med egen maskin. Fanns till och med någon valde köra traktor och släpp istället för att frakta saker :lmao:

Men ja, med de scenarios du presenterar i ditt inlägg, då försöker man maximera sitt return-on-investment då en tung lastbil är ingen billig leksak med de kostnader som du angivit ovan som exempel.
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Rexco

#116 » 20:59:00, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja har ju haft ett sådant där åbäke och vet ju vad det för med sig för kostnader :djaevul:

Men nuförtiden körs det ju mest extra och då behövs ju ykbn iaf.
Sedan är det nog inte enbart ykbn som gör att dom som en gång hade lastbil börjar gå över till traktor ist. Det handlar om alla andra plågor som uteslutande drabbar landets åkare och blir värre för var dag som går. Kostnaden för Ykbn förutsagt att du klarar dig med den korta kursen på 35 timmar är ju en brakskit i rymden i jämförelse med alla andra kostnader och byråkrati som helt enkelt har gjort det olönsamt att köra.

Sprider, Tma, Kran och krok går fortfarande att göra en hacka på. Men dom kostar ju givetvis därefter. Men det är dom fasta kostnaderna och Regeringens ovilja att förenkla och sänka avgifterna för att faktiskt ha en bil i drift som gör att fler och fler lägger av. En jordbrukstraktor kostar noll i skatt och 1000kr i försäkring. Sedan är det bara att braka i väg i 50 knyck, osurrat, utan ljus, utan ykb och med ett förmodat överlass och på tok för mycket tryck på hitchen. Och skulle du mot allt förmodan bli stoppad någon gång, så räcker det med grönkeps och en fettpatron i reserv :djaevul:

Nu kommer det höjas röster om att Traktorer i entreprenadkörning visst ska skattas och att Jordbrukstraktorer enbart får köras 10% på väg och att alla regler gäller även dom. Och så är det, men Länsman bryr sig inte och endel saker går ju faktiskt inte ens att bevisa. Sedan är Länsman dåligt påläst, när det gäller vad du faktiskt får dra och hänga på hitchen och på vilken traktor och vilket släp. Dom kan inte knappra sig fram till det på sin fina dator och då är det ju bäst att låta bli. Lugnast så för dom vill ju också hem. Och med dagens modärna traktorer med både fjädring, farthållare och automat, så åker man ju inte så illa heller. Sedan gör ju endel traktorer bortåt 60 efter en sväng med datorn och då blir ju lastbilen än mindre attraktiv.

Nää tror att om vi hade gått ur Eu, så hade vi fått bort otroligt mer oseriösa chaufförer än med införandet av ykb. Men det är ju bara min enskilda åsikt :off_topic:

2 personer gillar det här inlägget.
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

jörgen.ottosson

#117 » 21:48:52, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

sailing skrev:
Towil skrev:Tänk på att om du nu vill transportera din grävare till reparartion eller annat som inte är grävande i andra ändan så behöver du YKB för då är det inte längre för ditt arbete.

Och sedan är så väl förordningen ett EU på hitt.

Hmm... betalar någon föraren för att transportera i ovan fall?

Vi kan leka hur många scenarios och etc. Yrkesförare är man inte i ovan fall. Att frakta sin grävmaskin till mekaniker, för just den tidsperioden som man fraktar den, kan knappast anses som inkomstbringande till föraren av lastbilen?

Ingen tjänar pengar på "föraren". Med andra ord... ingen har betalt föraren (sig själv)för att utföra transporten och då är de inte längre kommersiell aktivitet. YKB är just för de som skall jobba "som "lastbilschaufförer" som huvudsyssla. Tar betalt för transportera gods och dylikt.

En egen företagare , i ovan scenario med mekaniker , är ett klar exempel på att transporten klassas som icke kommersiellt.


Blanda inte samma regler för YKB (yrkeskompetensbevis) och "yrkesmässig trafik" (trafiktillstånd) ....det är olika lagstiftningar.

Utan YKB får du köra grejer du ska ha i ditt eget arbete (oavsett vem som äger godset eller bilen), det finns även fler undantag .....

Utan trafiktillstånd får du köra dina egna transporter men inte åt någon annan. ( snabbt och förenklat)

Transporterar du din maskin till verkstad, klarar du dig utan trafiktillstånd men behöver YKB ( om man tolkar lagen hårt)

Transporterar du din grävmaskin till huset du ska dränera klarar du dig utan både YKB och trafiktillstånd.

Transporterar du en grävmaskin du hyrt till huset du ska dränera samma sak....

Transportera du en grävmaskin grannen hyrt till huset han ska dränera ska du ha både trafiktillstånd och YKB

Samma sak om det är din maskin, men grannen ska använda den.... (för utom att du kan klara dig utan trafiktillstånd)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

stefansmark

#118 » 22:13:18, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår inte allt det här gnället om YKB, jag tycker det är en jättebra grej.

Kursledaren på min kurs berättade att det kommer att höja statusen på yrket och det stod så i boken också.
Numera visar jag mitt YKB bevis när jag ska gå på krogen och går före kön, allt tack vare YKB och mina nya, högre, status..

2 personer gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

63an

#119 » 22:18:16, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självfallet de e ju det som gäller :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikkel

#120 » 22:58:36, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jaj#drans, med YKB på krogen så har yrkesföraren rätt att "föra" i dansen :lmao:
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se