Volvot24 skrev:SimnilRespekterar din varning. Alltså detta att bara använda befintlig justerskruv.
Kliar mig dock i håret... Det borde ju rimligtvis bli mindre bryt inne i variatorn om man justerar/trycker på tre ställen i stället för ett enda?
Och vad jag kan se i de tre öppningarna på variatorn, så endera en
skruv eller tre (skruvar tillbaks originalen lite o låser) kommer att trycka på en stor bricka.
Tänkte, bara tänkte att om man har tre skruvar till som blir placerade symmetriskt så påverkas inte heller balanseringen.
Det händer alltså inget om brickan trycks in lite snett, som det är i original?
Har observerat att variatorns delar är uppmärkta med blå färg. Säkerligen för att de balanserats tillsammans.
Och jag kommer inte att plocka isär, även om det är frestande att kolla hur det är gjort.
Tror heller inte att det skulle gå att plocka ur variatorn utan att lossa låda o s v. Det ser trångt ut.
Fjädertrycket vilar bara mot justerskruven då skotern står still, direkt variatorn växlat upp en aning så är skruven obelastad.
Lagringar och glidytor är, (ska vara, i alla fall), tilltagna för rejäla snedbelastningar. Primärvariatorn "sträcker remmen" då den växlar upp vilket gör att remmen tvingar isär sekundärens skivor. Detta tvång "utövas" som du ser bara på
ungefär 2/3 varv på sekundären vilket gör att lagringen i sekundären måste ta upp en hel massa kraft som strävar efter att snedställa skivorna i förhållande till varandra.
Enda gången man egentligen har något problem med att bara ha en
justerskruv är om variatorn är jäkligt nött och glapp, då kan det krävas en liten extra stunds pill då man ska ställa remspänningen då den blir rätt olika beroende på var på varvet justerskruven råkar befinna sig.
Sekundärvariatorn bör gå få ut utan större ingrepp på maskinen. Ta loss remmen, skruva loss centrumskruven och prova. Ev får man "övertala" buksidan lite, men den bör som sagt var gå få loss.
Appropå variatorer. Alla våta/kladdiga smörjmedel är förbjudna, det enda dom gör är att binda skit så saker går sönder fortare. Blås ur dom med tryckluft ett par gånger per vinter, börjar skivorna ha remavlagringar på sej så putsa med grova sidan på en disksvamp eller liknande, (jag använder scotchbrite), torka rent med T-röd etc efter. Rena variatorer håller längre och funkar bättre. Finns säkerligen någon Youtubefilm på isär/ihop på den där sekundären. Primärvariatorn kräver specialverktyg för både losstagning och isärtagning. Enda man kan göra där utan dessa verktyg är att byta
fjäder och vikter/viktpinnar som går göra med variatorn på plats i skotern..