Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Polaris Widetrak 500 LX

886 inlägg • Sida 4 av 60
Diskutera skotrar här!

Volvot24 (trådstartaren)

#46 » 12:24:16, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Volvot24 (trådstartaren)

#47 » 14:52:57, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil

Respekterar din varning. Alltså detta att bara använda befintlig justerskruv.

Kliar mig dock i håret... Det borde ju rimligtvis bli mindre bryt inne i variatorn om man justerar/trycker på tre ställen i stället för ett enda?

Och vad jag kan se i de tre öppningarna på variatorn, så endera en skruv eller tre (skruvar tillbaks originalen lite o låser) kommer att trycka på en stor bricka.
Tänkte, bara tänkte att om man har tre skruvar till som blir placerade symmetriskt så påverkas inte heller balanseringen.

Det händer alltså inget om brickan trycks in lite snett, som det är i original?

Har observerat att variatorns delar är uppmärkta med blå färg. Säkerligen för att de balanserats tillsammans.
Och jag kommer inte att plocka isär, även om det är frestande att kolla hur det är gjort.
Tror heller inte att det skulle gå att plocka ur variatorn utan att lossa låda o s v. Det ser trångt ut.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#48 » 15:00:16, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet


Hasplåt ?


På polarens stora Lynx, tror det var en Aventure, så sitter det nåt som kan liknas med en hasplåt under framänden.
Ett originaltillbehör.
Han menade att han haft nytta av den flera gånger, när han kört över stubbar o sten.

Hasplåt har jag på Skodan. Den hade jag nytta av under helgen.
Min gamla 535 och Elan 250, fick jag lossa motor och banka ut bukplåten på då och då.

Till Widetraken borde det gå lätt att få till en sån. Eller finns det färdiga? Kanske till någon annan modell passar hyfsat?

Nån som har erfarenhet av detta?
Senast redigerad av Volvot24 19:16:42, 04-12-2016, redigerad totalt 3 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#49 » 16:25:10, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Binge till vovven

Började med att såga till en mall av spånskiva. Gäller att få till maxmåtten, så att lasträcket utnyttjas maximalt.
Lådan kläs invändigt med liggunderlag.
Måste få till ett överhäng bakåt, annars blir utrymmet för litet.

Det blir en öppen låda, med ett lock att sätta för,då hunden inte är med.
Blir nog säkrast att koppla hunden i lådan, så hon inte plötsligt hoppar ur. Måste få till en rutin på detta. Har jag en kälke efter, får hon kanske sitta där.

Bild

Bild

Vovven brukar vara skeptisk till allt nytt... men inmatning med korv, brukar fungera till det mesta.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#50 » 19:41:09, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåt sånt här har jag tänkt mig...

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#51 » 19:48:50, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yxa, såg och wirespel (spakspel) och lite annat bra att ha förutom verktyg, tändstift mm kommer att vara med.

En gång när jag var ute på tur med 535:an, körde jag ned framänden i en bäck. Den blev hängande med förgasaren strax ovan vattnet. Ca 2 meter bred var bäcken.
Gick inte att köra vare sig fram eller bak.

Högg mig två 4 meters björkstolpar, som jag stack in under skotern framifrån. Pekade snett utåt, under skidorna. Band ihop stolparna i andra änden. Kopplade spelet och snart var jag på väg igen.

Spelet fick plats i fronten på den nya skotern under avgaspipan. Kvittar om det blir lite varmt. Det finns inga plastdetaljer på spelet.
Senast redigerad av Volvot24 23:13:32, 07-12-2016, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Martin.Eriksson

#52 » 20:34:14, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja under dynan på 59an har ja fullt med bra å ha grejjer som man måste ha med :smile: Ett tips är att skära ett bilbälte på en skrotbil o ha med. kanon o linda på variatorn å dra igång med om snöret pajjar.. för nån vinter sen balla startapparaten ur samtidig på min och en kompis skoter när vi var ute o åkte och skulle åka iväg. då var de bra med bälte och tidigare på dan hade ja fått använda bältet på en annan skoter så de får alltid vara med.. Sen en av dom mindre nödvändiga grejjer ja har med är väl typ 8 st hjulmuttrar till lastbil. dom satt kvar i fälgen! på ett däck som ja hitta efter E4.. perfekt med reservdäck till min egna trailer :mrgreen:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Volvot24 (trådstartaren)

#53 » 08:18:26, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hängslen o livrem :mrgreen:

Elstart, magnapull och säkerhetsbälte. Det senare kommer jag definitivt att ha med, om inte så för att kunna hjälpa andra. Tar ju ingen plats.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Simnil

#54 » 09:59:19, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Simnil

Respekterar din varning. Alltså detta att bara använda befintlig justerskruv.

Kliar mig dock i håret... Det borde ju rimligtvis bli mindre bryt inne i variatorn om man justerar/trycker på tre ställen i stället för ett enda?

Och vad jag kan se i de tre öppningarna på variatorn, så endera en skruv eller tre (skruvar tillbaks originalen lite o låser) kommer att trycka på en stor bricka.
Tänkte, bara tänkte att om man har tre skruvar till som blir placerade symmetriskt så påverkas inte heller balanseringen.

Det händer alltså inget om brickan trycks in lite snett, som det är i original?

Har observerat att variatorns delar är uppmärkta med blå färg. Säkerligen för att de balanserats tillsammans.
Och jag kommer inte att plocka isär, även om det är frestande att kolla hur det är gjort.
Tror heller inte att det skulle gå att plocka ur variatorn utan att lossa låda o s v. Det ser trångt ut.


Fjädertrycket vilar bara mot justerskruven då skotern står still, direkt variatorn växlat upp en aning så är skruven obelastad.
Lagringar och glidytor är, (ska vara, i alla fall), tilltagna för rejäla snedbelastningar. Primärvariatorn "sträcker remmen" då den växlar upp vilket gör att remmen tvingar isär sekundärens skivor. Detta tvång "utövas" som du ser bara på ungefär 2/3 varv på sekundären vilket gör att lagringen i sekundären måste ta upp en hel massa kraft som strävar efter att snedställa skivorna i förhållande till varandra.
Enda gången man egentligen har något problem med att bara ha en justerskruv är om variatorn är jäkligt nött och glapp, då kan det krävas en liten extra stunds pill då man ska ställa remspänningen då den blir rätt olika beroende på var på varvet justerskruven råkar befinna sig.

Sekundärvariatorn bör gå få ut utan större ingrepp på maskinen. Ta loss remmen, skruva loss centrumskruven och prova. Ev får man "övertala" buksidan lite, men den bör som sagt var gå få loss.

Appropå variatorer. Alla våta/kladdiga smörjmedel är förbjudna, det enda dom gör är att binda skit så saker går sönder fortare. Blås ur dom med tryckluft ett par gånger per vinter, börjar skivorna ha remavlagringar på sej så putsa med grova sidan på en disksvamp eller liknande, (jag använder scotchbrite), torka rent med T-röd etc efter. Rena variatorer håller längre och funkar bättre. Finns säkerligen någon Youtubefilm på isär/ihop på den där sekundären. Primärvariatorn kräver specialverktyg för både losstagning och isärtagning. Enda man kan göra där utan dessa verktyg är att byta fjäder och vikter/viktpinnar som går göra med variatorn på plats i skotern..

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Volvot24 (trådstartaren)

#55 » 11:12:42, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack o tack för det klargörande svaret :razz:

Nu återstår att lura ut något annat att grunna på om nätterna, i stället för att räkna får.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

tortap

#56 » 13:29:49, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang hasplåt. Det finns original eller eftermarknads som är formpassade till din maskin. Det är enklast och blir bra. Hyggligt tjock plast. Jag skulle inte göra nånting i durkalu, kör man mot en vass sten, tex skiffer så blir det tvärnit och även snön fastnar lättare. I Kiruna kör folk med plana, svarta bukskydd så de går att göra av en plan skiva... "LK-plasten" de har som slitskydd i gruvan är visst ruskigt dyr om man kunde köpa den men nästan optimal till ändamålet.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Volvot24 (trådstartaren)

#57 » 15:17:00, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade med lokale Polaris-handlaren. Enligt honom så fanns det inget till just Widetrak. Han tittade i datorn också, men inte.

Och inte gick det att få fram nåt liknande heller.

Så om du vet mera om detta, vart jag kan vända mig, för att få nåt passande, vore det fint.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Simnil

#58 » 16:02:18, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Kollade med lokale Polaris-handlaren. Enligt honom så fanns det inget till just Widetrak. Han tittade i datorn också, men inte.

Och inte gick det att få fram nåt liknande heller.

Så om du vet mera om detta, vart jag kan vända mig, för att få nåt passande, vore det fint.


Din maskin baseras, (i alla fall designmässigt), på vad på Polarisspråk kallas "Generation 2", sportskotrar med denna design tillverkades i slutet av 90-talet början på 00.

Det hade varit intressant att prova montera ett av dessa eller annat tänkt för Gen2 chassiet.
http://www.skoterdelen.com/snoskoter/ch ... -polaris-3

Har dom gratis returfrakt kan du ju testa =)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

tortap

#59 » 16:15:09, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan, det kanske var fel av mig. Förut passade bukplasten på en sån mängd modeller att det var enkelt. Man hade Indy eller Gen II chassie eller nåt. Kanske att Widetrak är undantaget, lite bredare så det passar inte någon generell modell. Men det ser väldigt enkelt ut på den att få dit en slät plast som man gör lagom urtag för tvärstagen fram och bara popnitar dit i befintlig plast med brickor på baksidan. Om du alls behöver nån, kan ju undvika köra i stubbar bara :)
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Volvot24 (trådstartaren)

#60 » 19:15:53, 05-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke med hasplåt är att den ska rädda känsliga delar på maskinen...inte vara endast som ett skidbelag.

En redi hasplåt... typ Skoda Octavia, att skära ur. Den är riktigt hård! Drog över en sten om helgen... bilen lyfte flera dm.

På tal om skära. Nu har jag fått till de flesta plywood-delarna.
Nu ska det limmas med PU-lim och skruvas.

"Mallar" ifall någon är intresserad att göra något liknande.
Storleken blir ca 1 cm innanför lastgallret, för då får jag nåt att surra i den gång jag ska ha med nåt skrymmande.

Bild

Bild

Passar endast Widetrak :vissla:


Bild

Bild
Senast redigerad av Volvot24 20:42:52, 05-12-2016, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se