Två raska byten ska räcka! Det tillförs nytt vatten på något vis.
ATF bär rätt mycket fukt utan att frysa så två byten brukar räcka för att det ska funka utan problem sedan. Men faktum kvarstår, vart kommer fukten ifrån? Så mycket "vatten" i oljan är inte kondens, så någonstans tar sig vatten in i transmissionen. Kolla så det inte demonterats någon
bult som går direkt in i svänghjulskåpan eller transmissionen. Bara upprepade ytterligare oljebyten löser inte ditt problem!
Vid byte byts 16 av 22 l, så efter två byten är bara en bråkdel av den ursprungliga föroreningen kvar, så även om man kör med motorolja i transmissionen ska det inte vara några problem efter två byten.
Har det alltid varit ATF i den? Byter man oljesort så kan själva oljorna reagera och bilda "snömos" i sugsilen med mycket lite inblandning av fukt.
Det är ett skäl till att man ska fortsätta med den oljan som maskinen tidigare varit fylld med.
Tillägg. Reagerar på att det ser ut att vara lite
olja i plastbacken, har du tappat av 16 l ?