Nja, tänk en gång till på grundläggande teori för hur en dieselmotor egentligen fungerar innan du tror att röken beror på att den "får för mycket
bränsle". Det är ju bara tillförd bränslemängd som bestämmer vilken effekt motorn avger för tillfället, skulle motorn få mer bränsle än föraren bestämmer med hjälp av gaspedalen så rusar den.
Om man ser att en dieselmotor ger ifrån sig
svart rök vid fullgas så betyder det som regel att motorn, eller åtminstone någon cylinder, får mer bränsle än vad luften räcker till för att förbränna rökfritt. Detta kan naturligtvis orsakas av att någon klåpare har brutit plomberingar på insprutningspumpen och ställt upp maxbränslemängden, men det kan minst lika väl bero på brister i lufttillförseln - t ex stopp i luftfiltret eller att någon insugningsventil knappt öppnar pga sliten
kamaxel. På turbodieslar kan det också orsakas av att något har gått sönder i rökbegränsaren (en mekanism med tryckdosa som ställer om pumpens maxbränslemängd beroende på aktuellt laddtryck) Denna typ av rökutveckling slutar dock så snart man minskar gaspådraget.
Skulle motorn ha tendenser att ryka vitt eller blåaktigt vid lättare belastning eller tomgång, oftast brukar avgaserna också lukta mer illa än vanligt, så kan det bero på spridarproblem - att någon
spridare inte finfördelar bränslet ordentligt utan sprutar in det som en koncentrerad stråle eller stora droppar. Det kan naturligtvis också ha andra orsaker - t ex att motorn av någon anledning får med sig kylvätska eller
smörjolja in i cylindrarna, eller att den är allmänt sliten och har otäta kolvringar mm.
Den första åtgärden när man har den typen av rökutveckling bör vara att lämna in spridarna för provtryckning och ev renovering.
Om det bara är en spridare som är dålig på en flercylindrig motor kan man eventuellt hitta den genom att lossa överfallsmuttern på ett
spridarrör i taget så att bränsleinsprutningen upphör på en cylinder i taget, och se vilken cylinder som är skyldig till rökutvecklingen.
Jag antar att insprutningspumpen är en radpump, inte fördelarpump? I så fall är konstruktionen i grunden ganska lik Bosch, CAV började nämligen sin dieselverksamhet med att licenstillverka Bosch-konstruktioner.