valberga skrev:Dom uttagen är förbjudna sedan länge att saluföra. Som väl är. Jag har själv fått strömgenomgång pga. att jorden = hanskens ytterhölje skall/ blir förbundet med
jord. MEN det hade inte
kontakt pga. ärg i vägguttagets kontakthölje. (Det var inte plastvarianten) Jag fick
ström o fastnade jag lyckades att skaka mig loss. Resultatet blev övernattning på Sahlgrenska Och verk likt träningsver i en vecka.
Mitt råd byt ut dessa
uttag. Förr eller senare måste dom ändå bytas.
Det är ju välkänt att försäljningsförbud har rått för den här sortens uttag (typen brukar kallas Semko 17) i Sverige sedan många år. Men lägg märke till att trådstartaren verkar vara bosatt i Norge, och även om uttagen kanske inte är helt lämpliga så är de inte nödvändigtvis förbjudna där.
Det norska sk IT-elsystemet med 3 x 230 V utan framdragen nolla, får ju betydligt lägre jordfelsströmmar än det svenska TN-S -systemet (och dessutom lägre beröringsspänning vid jordfel), och därmed kan det tänkas att norska myndigheter har ansett att de gamla uttagen ändå ger tillräcklig säkerhet.
Jag anser att de största riskerna med de gamla Semko 17-uttagen är följande:
1) Stickproppar och skarvuttag har inte tät kabelgenomföring utan kan lätt bli vattenfyllda och får därmed mer eller mindre överledning mellan spänningsförande delar och jord.
2) Skyddsjordningen är opålitlig - det brukar finnas en
fjäder på stickproppen som ska ligga an mot en förkromad mässingsnit i uttaget, men ofta är fjädern avbruten eller rostig, och niten kan också ha fallit bort så att fjädern bara ligger an mot korroderad aluminium som isolerar mycket bra.
3) Att uttag och stickproppar oftast har metallhölje gör ju inte saken bättre ur säkerhetssynpunkt.
Ska man trots allt framhärda i att använda Semko 17-prylar så föreslår jag följande:
1) Använd i första hand stickproppar och skarvuttag av plast, som är så nya att de har rostfri fjäder för skyddsjorden. Fasta uttag får däremot gärna vara av metall.
2) Kolla att niten för jordkontakt verkligen sitter kvar, sitter fast och inte glappar, i alla uttag.
3) Om man måste använda stickproppar och skarvuttag av metall, så bör man kolla noga hur kablarna är monterade i dem, se till att innerledarna inte är skalade längre än nödvändigt utan är isolerade hela vägen fram till hylsorna. Tejpa med eltejp (eller lägg dit något annat isolermaterial, t ex vaxad papp eller kretskortslaminat) över klämskruvarna så det inte kan bli överslag mellan skruvskallarna och plåten ovanför.
4) Kassera spruckna porslinsinsatser, krokiga kontaktstift, varmgångna hylsor mm.
5) I Sverige (med TN-S -nät) bör man endast använda 4-poliga kontakter med ett eget stift för nollan. Ev gamla "bonnkopplingar" där nollan snyltar på skyddsjorden bör oskadliggöras omgående! Se också till att den fasta installationen är gjord med 5-ledarkabel (dvs separat nolla och skyddsjord) hela vägen från gruppcentral till uttag. Gamla kablar som inte har en egen ledare för skyddsjord utan där man bara litar till biledaren under blymanteln, bör också bytas ut per omgående.
6) Se till att alla uttag är kopplade för samma fasföljd. Lämpligen L1 (den fas som är högst upp eller längst till vänster i elcentralen) längst bort från nollan, L2 i mitten, L3 närmast nollan.
7) Se till att alla skarvsladdar är "rakt" kopplade och så långt som möjligt har samma ledarfärg för samma fas.
8) Riskerna med Semko 17-don blir betydligt mindre om hela anläggningen matas via en fungerande jordfelsbrytare.