Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Gamla trefaskontakter/handske behövs

53 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Eikåsen (trådstartaren)

#1 » 09:38:49, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har ett Stamford dieselelverk med en Petter BA2 motor, utrustad med dom gamla trefaskontakterna i fördelningsskåpet.

Skulle mkt. gärna fått tag på några gamla 16a trefas handskar till denna gamla klenod, den ovala typen med 4 stift och jord i godset.

Kan köpa dom for en hundralapp stk. plus porto, behöver väl 2-4 fina.

Skicka pm eller svara i tråden, mkt. tacksam om någon kan hjälpa mig att få kopplat upp klenoden utan att förstöra det originala skåpet.

Och ja, jag vet att dom är forbjudna att använda, men det här är en originalrenovering :smile:

4 personer gillar det här inlägget.
Eikåsen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:47, 24-02-2016
Norge
Maskintyp: Traktor



igelkottar

#2 » 12:43:41, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en eventuellt två, ska titta i garaget senare i eftermiddag då jag går dit.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Skru'are

#3 » 13:54:38, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fabrikat? Ceve?
Bråttom?

(Skarvuttag? Vägguttag?)

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

jonnordvall

#4 » 15:53:06, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan oxå slänga en kik.
Tror dock dom flesta åkte i skrothinken bara för ett par veckor sedan. Kanske ligger kvar några gamla on of strömbrytare oxå. Sådana där i plåt med knappt och lampa.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

igelkottar

#5 » 16:49:34, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade bara en komplett CEWE 4-stift 16A
Har även dito vägguttag
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

busholle

#6 » 17:38:41, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20170101/da081bfaa86919f1d245816a99a47935.jpg
Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20170101/2bea7ebdfaa3ecda47a39a922118e03b.jpg

Finns här om du behöver visseligen i plast men någon av dem är oanvänd.

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

valberga

#7 » 18:30:20, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom uttagen är förbjudna sedan länge att saluföra. Som väl är. Jag har själv fått strömgenomgång pga. att jorden = hanskens ytterhölje skall/ blir förbundet med jord. MEN det hade inte kontakt pga. ärg i vägguttagets kontakthölje. (Det var inte plastvarianten) Jag fick ström o fastnade jag lyckades att skaka mig loss. Resultatet blev övernattning på Sahlgrenska Och verk likt träningsver i en vecka.
Mitt råd byt ut dessa uttag. Förr eller senare måste dom ändå bytas.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

4 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Eikåsen (trådstartaren)

#8 » 17:21:03, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar så mkt. för all generösitet!

Det kommer ett paket med oanvända kontakter med bussgods.

Så får jag min gamla klenod koplad upp utan att förstöra originalfordelningen.

Ett mkt väl byggt och välbevarad elverk, ingen plast att hitta här:

Bild

Och nu skall det bevaras för framtiden.

Tack igen!

5 personer gillar det här inlägget.
Eikåsen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:47, 24-02-2016
Norge
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#9 » 17:53:38, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint!
Men, är byggcentralen verkligen original?
I hålet längst upp skall det sitta en glimlampa med en kupa över.

Vill gärna se mer foton ur olika vinklar :photograph:
Och helst hela proviniensen :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#10 » 17:59:47, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Dom uttagen är förbjudna sedan länge att saluföra. Som väl är. Jag har själv fått strömgenomgång pga. att jorden = hanskens ytterhölje skall/ blir förbundet med jord. MEN det hade inte kontakt pga. ärg i vägguttagets kontakthölje. (Det var inte plastvarianten) Jag fick ström o fastnade jag lyckades att skaka mig loss. Resultatet blev övernattning på Sahlgrenska Och verk likt träningsver i en vecka.
Mitt råd byt ut dessa uttag. Förr eller senare måste dom ändå bytas.


Det är ju välkänt att försäljningsförbud har rått för den här sortens uttag (typen brukar kallas Semko 17) i Sverige sedan många år. Men lägg märke till att trådstartaren verkar vara bosatt i Norge, och även om uttagen kanske inte är helt lämpliga så är de inte nödvändigtvis förbjudna där.
Det norska sk IT-elsystemet med 3 x 230 V utan framdragen nolla, får ju betydligt lägre jordfelsströmmar än det svenska TN-S -systemet (och dessutom lägre beröringsspänning vid jordfel), och därmed kan det tänkas att norska myndigheter har ansett att de gamla uttagen ändå ger tillräcklig säkerhet.

Jag anser att de största riskerna med de gamla Semko 17-uttagen är följande:
1) Stickproppar och skarvuttag har inte tät kabelgenomföring utan kan lätt bli vattenfyllda och får därmed mer eller mindre överledning mellan spänningsförande delar och jord.
2) Skyddsjordningen är opålitlig - det brukar finnas en fjäder på stickproppen som ska ligga an mot en förkromad mässingsnit i uttaget, men ofta är fjädern avbruten eller rostig, och niten kan också ha fallit bort så att fjädern bara ligger an mot korroderad aluminium som isolerar mycket bra.
3) Att uttag och stickproppar oftast har metallhölje gör ju inte saken bättre ur säkerhetssynpunkt.

Ska man trots allt framhärda i att använda Semko 17-prylar så föreslår jag följande:
1) Använd i första hand stickproppar och skarvuttag av plast, som är så nya att de har rostfri fjäder för skyddsjorden. Fasta uttag får däremot gärna vara av metall.
2) Kolla att niten för jordkontakt verkligen sitter kvar, sitter fast och inte glappar, i alla uttag.
3) Om man måste använda stickproppar och skarvuttag av metall, så bör man kolla noga hur kablarna är monterade i dem, se till att innerledarna inte är skalade längre än nödvändigt utan är isolerade hela vägen fram till hylsorna. Tejpa med eltejp (eller lägg dit något annat isolermaterial, t ex vaxad papp eller kretskortslaminat) över klämskruvarna så det inte kan bli överslag mellan skruvskallarna och plåten ovanför.
4) Kassera spruckna porslinsinsatser, krokiga kontaktstift, varmgångna hylsor mm.
5) I Sverige (med TN-S -nät) bör man endast använda 4-poliga kontakter med ett eget stift för nollan. Ev gamla "bonnkopplingar" där nollan snyltar på skyddsjorden bör oskadliggöras omgående! Se också till att den fasta installationen är gjord med 5-ledarkabel (dvs separat nolla och skyddsjord) hela vägen från gruppcentral till uttag. Gamla kablar som inte har en egen ledare för skyddsjord utan där man bara litar till biledaren under blymanteln, bör också bytas ut per omgående.
6) Se till att alla uttag är kopplade för samma fasföljd. Lämpligen L1 (den fas som är högst upp eller längst till vänster i elcentralen) längst bort från nollan, L2 i mitten, L3 närmast nollan.
7) Se till att alla skarvsladdar är "rakt" kopplade och så långt som möjligt har samma ledarfärg för samma fas.
8) Riskerna med Semko 17-don blir betydligt mindre om hela anläggningen matas via en fungerande jordfelsbrytare.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerJohansson

#11 » 18:28:32, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske göra en halvmeters kabel med CEE i ena änden, så behöver du aldrig röra de äldre.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Loke

#12 » 20:49:20, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade skrivit ett inlägg om ytterligare en orsak som gjorde att det blev försäljningsförbud på dessa "plattkontakter" men kom på innan jag skickade varför man inte hittar någon info om detta på webben så jag uteslöt att skicka inlägget, dumt att tipsa genom att kontakterna fortfarande används och ju längre tiden går ju mindre kontakter finns det kvar så benägenheten att "fixa" kan ju faktiskt öka hos mindre nogräknade/upplysta personer. :uupps:

För några år sen var det just detta som stod först i förklaringarna om farorna hos kontakterna men nu har jag inte hittat något info om detta, ni som är lite till åren och lite elkunniga förstår säkert vad jag menar. :grin:

Har sett skräckexempel några gånger när inte gubbarna haft kontakter och kablar så det gått ihop för att få igång vedklyvar, tröskverk och annat, huga.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

jonnordvall

#13 » 20:53:33, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke, du ska se alla olika övergångar som hänger på väggen här hemma... precis alla möjliga varianter. Givetvis inkl lösa tåtar att skruva fast på elcentralen direkt.
"Börja inte trä jon!"

3 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

torbjorn_forsman

#14 » 21:22:58, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ser en övergång mellan 3-polig Semko 17 och 5-polig CEE hos någon mindre kunnig "gubbe", så se till att oskadliggöra den omedelbart! Det kan bli stora missöden om man kopplar in en utrustning som behöver nolla till en adapter där nollan inte är ansluten, och ännu värre om nollan är hopkopplad med en tvivelaktig skyddsjord. Mellan 4-polig Semko 17 och CEE kan man däremot göra "korrekta" övergångar.

Apropå lösa tåtar, jag har sett en uppgift någonstans om hur trefasuttagen såg ut ombord på japanska krigsfartyg under andra världskriget. Det var en gjutjärnslåda som det stack ut tre pinnskruvar från, de var väl isolerade med porslinsbussningar eller något sånt, och på varje pinnskruv satt en vingmutter av mässing! Och där var det meningen att man skulle skruva under spänning och koppla in antingen lösa trådar eller i bästa fall en kabel med ringkabelsko.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

maggen

#15 » 21:38:40, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Det norska sk IT-elsystemet med 3 x 230 V utan framdragen nolla, får ju betydligt lägre jordfelsströmmar än det svenska TN-S -systemet"

Nog vet jag att Norge är eljest men att kalla deras system skit va väl å ta i.

3 personer gillar det här inlägget.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se