Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Är det något lurt med bilköparen.

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

Nickebonne (trådstartaren)

#1 » 21:33:07, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har ikväll lagt upp min mammas bil på blocket, hon kör numer runt i himmeln...
Jag begär 46" ett ok pris, löste den av syskonen för 35" och vill inte hålla på för mycket med tjat o prut.
Nu ringer flera angelägna långväga nysvenskar och vill komma o titta och bestämma priset innan de sett den.
Ska jag dra örona åt mig, man får för sig att jag lagt ut för lågt pris men jag tror det är ganska rimligt...
Är det något lurt ???
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs



Ludde eriksson

#2 » 21:36:18, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min värld görs ev!!! prutning på plats!!!
Ringer inte o prutar själv heller.

5 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Nickebonne (trådstartaren)

#3 » 21:40:11, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det säger jag till dem också, har man skrivit att det inte finns rost och någon hittar rost så är det ju klart att man får släppa några tusen men bilen i förväntat skick så borde utannonserade priset gälla iallafall första timmen den legat på blocket...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

2 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Andreas Mattsson

#4 » 21:41:41, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kort å gott,dom kommer försöka pruta mer när dom väl står där och det är inte ens säkert att dom har ett gällande personnr så ägarbytet går inte att genomföra.been there done that..
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Nickebonne (trådstartaren)

#5 » 21:45:22, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var kollar man att ett personnr är okey ???
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Henric Johansson

#6 » 21:46:35, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förste på plats med giltig svensk legitimation och kontanta pengar får bilen. Ev prutning på,plats eller prutat på telefon, inget prut på plats.
Din bil, din affär, dina regler. Ovanstående är mina regler.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

jannejoel

#7 » 21:46:47, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undviker nysvenskar i det sammanhanget. Blev duktigt trött på dem när jag sålde en bil. Den första ringde innan jag själv fått bekräftat att annonsen var inne...

5 personer gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Johnny Thorgren

#8 » 21:55:49, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har dessa personer som ringer någon koll på vars i detta avlånga land som bilen finns. Bor själv mitt i Västerbotten och varit med om att dom som ringt på mina annonser trott att det var 10-20 mil från Stockholm. :grin:
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

FRS05

#9 » 22:16:05, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man hör väl om både och. Då både dem som prutar innan och på plats. Sedan även de som prutar innan, kommer, köper och drar. Att folk åker långt är bara att vänja sig. En del kan åka 70 mil för att köpa en gammal 740 för under 10000:-. Så med det är det bara att vänja sig vid.

Angående det här med svenskt personnummer så är det bara att göra bytet i transportstyrelsens app. Använder fortfarande folk de här lapparna man skriver, känns medeltid. Med appen så löser sig allt direkt och du behöver inte ens fundera vad som händer när köparen ramar ett träd 500meter från dig och ägarbyteslappen inte är inlämnad. Så anvädn appen så sker bytet direkt och du ser om han har ett fungerande personnummer.

2 personer gillar det här inlägget.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#10 » 22:19:41, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sålde min mors bil nyligen till en nysvensk som bodde 40 mil härifrån men han hade en bunt med tusenlappar som han gav mig när jag hämtade honom på järnvägsstationen, inget prut där och inga problem. Verkar vara vanligt att folk köper bilar utan att ha sett dem nuförtiden. Ja och morsan kör väl förhoppningsvis också bil i himlen...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

3 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Iznogoud

#11 » 22:45:09, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förklara övertydligt att inget prutande sker på telefon, boka heller inget möte med dessa kulturberikare förrän efter minst 1 vecka för oavset tvad ni kommit överens om på telefon gäller nya förhandlingar på plats innan de ens tittat på bilen.
Det är deras affärsidé, ring tidigt och ge skambud, sedan ringer femtiotolv inavlade kusiner och säger kör samma stil.

Been there, done that :insomnia:

Till mig kom en hel flyktingförläggning intryckt i en minibuss för att köpa en bil vars pris för det första var lägst på blocket, och för det andra var förklarat fullständigt oprutbart både via telefon och senare möte, via telefon.

De dyker upp mitt i natten 8 timmar efter överenskommen tid ( långt att åka ) och det första som sker är att de vill diskutera priset :insomnia:
När jag som svar säger trevlig hemresa och trycker på fjärren för att låsa/larma bilen och går in för att lägga mig tittar de konstigt på mig och frågar "blev du sur manneeeeeen" :ohnej:

När de till slut fattar att inget prutande kommer lyckas, vill de köpa bara växellådan!?
Till slut fattar väl 1e kusinen att affären håller på skita sig och ger mig motvilligt en tjock sedelbunt med överenskommen köpesumma.

Gör inte affärer med dessa personer, det blir bara strul!
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mattias Petterson

#12 » 22:57:10, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värdelöst att sälja på blocket, byter hellre in bilen trots skambud hos bilhandlaren för att slippa dessa trampataskare hemma på gården!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Martin.Eriksson

#13 » 23:02:01, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fattar inte varför det/dom ringer folk på nått man säljer o klagar att de är långt för dom å åka och att man ska pruta därför.
har då aldrig varit nå närmare för mig nån gång när ja köpt nå heller å inte f*n säger ja åt säljarn å pruta för att ja får åka långt..
Kom ihåg å stå på dig om dom kommer dit annars kommer dom pruta ihjäl dig å krångla..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

björken

#14 » 23:06:28, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sålt bilar till personer från Finland, Litauen, Danmark, Sverige, Somalia och några till som jag inte har riktigt koll på. Alla har inte kunnat prata bra svenska och de flesta har velat diskutera priset men ingen gång har det varit något direkt krångel eller tjafs utan betalning och ägarbyte har gått fint. Första gången jag blev lurad var av en etniskt svensk man vid namn Martin från ett närbeläget samhälle som dök upp och tittade på bilen med sina två småbarn och snabbt bestämde sig. Därefter blev det bara problem :sad:
Så de generaliseringar baserat på härkomst som nämns i tråden stämmer iaf inte för mig.
Men att göra upp tydliga villkor för affärens genomförande är ett bra råd, t.ex. om man accepterar handpenning eller inte och hur betalning/ägarbyte ska ske.

6 personer gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

EE

#15 » 01:02:32, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har dålig erfarenhet av att sälja "billigare" bilar på blocket. Alla fördomar som tidigare nämnts i tråden har jag nog varit med om, tyvärr. Den svenska "traditionella" affärskulturen med ett pris som utifrån annonsens utformning kanske är diskutabelt på plats funkar helt enkelt inte mot huvuddelen av de spekulanter som brukar ringa. Accepterar du handpenning, så har du också accepterat prut på precis alla brister som inte var preciserade i annonsen trots att de kan anses tillhöra åldern på fordonet.

Desto billigare objekt, desto vansinnigare samtal får man. Jag har faktiskt övervägt att sätta in en okynnesannons åt en kompis som fyllde jämnt bara för att ge honom ett antal besvärande samtal.

Mitt råd är att inte acceptera handpenning eftersom du har en lättare förhandling på plats när köparen anländer. Vill han inte betala i närheten av begärt pris på grund av petitesser så är det lättare att avfärda en person som inte anser sig redan köpt bilen (dvs betalat handpenning och rest en halv dag).

Lycka till!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se