Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Flytläge enkelt gjort?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 21:04:33, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har några traktorer och på två av dem finns det inget flytläge till yttre hydraulik. Ventilerna är de vanliga utan extra inbyggt flytläge. Hur fixar man det smidigast? Har själv funderat på att sätta en extra leding, med kran/avstängningsvred mellan slangarna till hydraulcylindrarna. Men på det sättet tänker jag, att då det är olika volym olja som flyttar sig vid klovstångsrörelse, så borde det vara en mindre lyckad lösning. Eller tänker jag fel?

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



Norpan

#2 » 21:10:17, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En t-koppling på minussidan via en kran till tank, borde vara enklaste sättet.
Med kranen öppen går minusoljan till tank.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Masseydriver

#3 » 21:23:02, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du tänker rätt där, om du öppnar mellan plus och minus-sidan i cylindern så skiljer oljevolymen beroende på olika kolvarea om du kompletterar med ytterligare en kran så att du får en förbindelse till tank(retur)funkar det men det blir mycket att hålla reda på för att aktivera flytläge.Vad är det för redskap du vill använda flytläge till?
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

Masseydriver

#4 » 21:26:02, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norpan skrev:En t-koppling på minussidan via en kran till tank, borde vara enklaste sättet.
Med kranen öppen går minusoljan till tank.

Med denna lösning får du enkelverkande funktion på cylindern och det kanske räcker i ditt fall
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

Kungsis (trådstartaren)

#5 » 21:30:34, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl önskvärt både nu och då, men just nu tänker jag snöröjning. Om jag sätter en slang och kran på minussidan till tanken, så har jag ju fortfarande oljan på plussidan kvar. Men ok, om jag kör kolven i botten först och sedan öppnar så kanske det funkar. Eller? Är väl lite fundersam på om inte den täta kolvstångspackningen håller emot, då det ju inte kan strömma in olja i +sidan.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Inge79

#6 » 20:16:59, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En slik, koblet til sylinderens A og B-porter, og til tank.

https://www.okonomi-deler.no/hydraulikk ... v-50-l-min
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

P Andersson

#7 » 22:47:41, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På griplastaren jag har har jag flytlägesventiler på bla svängen där både A och B porten ansluts och när elen ansluts öppnas både A och B port mot tankledningen
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

ac tc

#8 » 18:05:12, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir vakum bakom kolvens plussida då lastaren lyfter så den kommer snällt att fjädra upp.
- vakum kan bara hålla emot med ett tryck som motsvarar 1 bar så det blir inte mycket till krafter pga vakum.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Kungsis (trådstartaren)

#9 » 00:39:37, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren :grin: . Har inte haft tid eller möjlighet att göra något ännu, men nu vet jag förutsättningarna.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

ac tc

#10 » 21:06:09, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastdämpare verkar kunna ersätta flytläge, tydligen rätt vanligt på lastmaskiner/ traktorgrävare.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se