Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Uppsala och kanske lite dubbfritt?

58 inlägg • Sida 1 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Ulf (trådstartaren)

#1 » 14:32:56, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8M31A/bildextra-dubbla-masskrockar-pa-e4

Ett utslag av miljömedvetenheten att köra dubbfritt?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



igelkottar

#2 » 14:46:17, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största felet är ju att de dels inte håller avståndet och dels att de kör som om det vore sommarväglag.
Men visst, är det riktig is/hårt åtkörd snö, så gör dubbar nytta.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Iznogoud

#3 » 14:59:22, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte läst länken....
Men, har kört dubbfritt sedan mitten av -90 talet och aldrig en gång saknat dubben trots bakhjulsdrift och ofta tungt lastade släpvagnar efter.
Folk har en övertro på dubb och en undertro, okunskap eller fördomsfull inställning till dubbfritt och en benägenhet att inte vilja förutsättningslöst och fördomsfritt testa dubbfria vinterdäck samtidigt som de utan betänkligheter kan köra omkring på utslitna och stenhårda "dubbdäck".

Sedan som igelkottar säger så kör folk inte som folk längre, mycket beroende på dagens usla körskolor och ett vägverk som inbillat folk att hastighet är allt bakom olyckor, och som sänkt hastigheterna samtidigt som de dragit mer än hälften av snöröjarna.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mattias Petterson

#4 » 15:17:40, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Har inte läst länken....
Men, har kört dubbfritt sedan mitten av -90 talet och aldrig en gång saknat dubben trots bakhjulsdrift och ofta tungt lastade släpvagnar efter.
Folk har en övertro på dubb och en undertro, okunskap eller fördomsfull inställning till dubbfritt och en benägenhet att inte vilja förutsättningslöst och fördomsfritt testa dubbfria vinterdäck samtidigt som de utan betänkligheter kan köra omkring på utslitna och stenhårda "dubbdäck".

Sedan som igelkottar säger så kör folk inte som folk längre, mycket beroende på dagens usla körskolor och ett vägverk som inbillat folk att hastighet är allt bakom olyckor, och som sänkt hastigheterna samtidigt som de dragit mer än hälften av snöröjarna.

Många tittar dessutom mer på sin smartphone än vägen!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

4 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg

#5 » 15:31:42, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för att däcken fått godkänt M/S, så innebär det inte att de ger grepp...

Hade Hakkapelitta på bussen... de -var- bättre än sommardäcken på vinter, men... se'n blev det av ren tillfällighet Gislaved Nordfrost - å då dj.* fick bussen grepp!
Var en snubbe som "dummade" sig på gatan utanför mig - han hade inget grepp i snön. När jag såg det undslapp det mig "men va F kör du med sommardäck?!". Snubben blev flyförbannad, för han hade minsann vinterdäck på sin bil!... -riktiga- vinterdäck, med eller utan dubb, greppar i snö... han hade -inget- grepp!...

Så, man kan inte bara skylla på obefintliga säkerhetsavstånd, för hög hastighet, mänskliga faktorn, utan man må nog ta sig en ordentlig titt på vad det är för skräp som godkänts som vinterdäck också...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BGullb

#6 » 15:40:25, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många tror att är bara däcken märkta med M+S är de "godkända" vinterdäck.
De ska även ha märkningen med en snöflinga.
M+S kan vara gjorda av en gummiblandning som blir för hård vid temp under +5 grader.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Galne

#7 » 15:50:42, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör folk på vinterdäck för Europa blir det så här med lätt, inte ovanligt nya bilar levereras med sånt. Dubbfritt funkar bra på snövägbana och på barmark, men när det kommer tills is har de inte en chans. Kört upp tre uppsättningar friktionsdäck (Bridgestone Blizzak på storhetstiden) och tre uppsättningar dubbdäck (Nokian Hakka 7) ude senaste 15 åren och dubbdäck har det där sista extra. Svårt och komma i från det. På jobbet har vi bara dubbat och där har märkena varierat och därmed greppet, Gislaved, Nokian, Continental och nu tror jag det köps Yokohama om jag inte minns fel.


Glad maskinist!
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

63an

#8 » 16:05:16, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll avstånden så slipper ni massor skit på rutan å löjliga olyckor för vad har man för chans att göra nått vettigt när man klistrar sej på bilen före, lär er mjuka eller hårda vägen bara att välja! Olyckor händer inte under normala förhållanden det är klantskallar som orsakar dem :aaargh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Iznogoud

#9 » 16:25:49, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Många tror att är bara däcken märkta med M+S är de "godkända" vinterdäck.
De ska även ha märkningen med en snöflinga.
M+S kan vara gjorda av en gummiblandning som blir för hård vid temp under +5 grader.
MS kan ju stå för Mud & Sand också, och inte bara Mud & Snow som många tror.
Körde ett par sådana där "afrikanska" däck på en 4x4 bil en gång, och det var en skräckupplevelse.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torlin

#10 » 16:49:56, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här uppe där vägarna ofta har ett lager hårt packad snö /is skulle jag iallafall inte vilja var utan dubbarna.
Men söderut och speciellt i närheten av storstäderna där det saltas mer är väl läget ett annat.
Om man kör mest i stadstrafik och bara har isigt väglag någon enstaka gång funkar det nog med dubbfritt.

Det där med miljöskälen för odubbat tror jag marknadsförts rätt hårt av trafikverket med det verkliga
syftet att spara pengar på vägunderhåll.
Partiklarna som rivs upp av dubarna är såvitt jag kan förstå främst ett lokalt luftproblem i städerna.
Vet inte om man jämfört detta med effekterna av den ökade saltanvändning som skulle krävas för att hålla vägarna isfria om alla körde dubbfritt ?
(dubbarna gör ju även nytta för bilarna efter som kör dubbfritt genom att riva upp isen och förhindra att den poleras)

Sen verkar väldigt många tyvärr inte kunna anpassa körstil efter väglag.
Blir som norrlänning lika förvånad varje år då nyheterna rapporterar om "snökaoset i Stockholm" med massor av olyckor som följd.
För mig ser det oftast bara ut som ett normalt snöväder som inte skulle orsakat någon märkbar störning här.
Drygt 100 ton och 1500 hk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Stark1

#11 » 16:58:33, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört dubbfritt av flera fabrikat och har det nu på c30´n men jag förstår inte vad folk ser som fördel med dessa förutom i eventuellt snöslask. Har kass dubbdäck på tysken och den tar sig fram bättre på snö. is och packad snö än den dubbfria lille skutt. Jag kommer aldrig välja dubbfritt igen. Dock spelar L200 med året-runt däck i en egen liga med lågväxel och diffspärrar :D
......och himlen är blå.....

1 person gillar det här inlägget.
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå

63an

#12 » 17:20:58, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker göra en enkel sammanfattning men kommer bara fram till: "Sällskapsresan", Alldeles som masarna säjer så måste man trängas på vägen för det uppfattas nog som lite tryggare! Fy fan vad med djurolyckor jag vart nära å glömmer aldrig en älgko som gjorde allt för att springa in i bilen, kom på vänster sida uppför en lång slänt med sikte på bilen men jag hann växla ner å axa ifrån så den passerade bakom tätt intill...Att hålla koll vad idioten bakom håller på med ställer bara till för den framför med tanke på alla olyckor som "bara händer" sen de här med däcken vad har de för betydelse annat än att vara laglig för var de gamla stenhårda diagonaldäck med amerikanskt spegelmönster å folk klarade sej bra ändå på massor sämre vägar nä fårskallar ska inte köra på allmän väg bara för att de har ingen framförhållning på vad de sysslar med :djaevul: :ohnej: Som en granne som ville samåka till jobbet de blev 1 dag på grund av han måste snacka så jag säjer håll koll på vägen å knäpp igen brödsaxen! De blev tyst några hundra meter så rusar en råget över vägen alldeles nära men klarade sej, efter 200 meter så tvärbromsar karln å säjer : Såg du?? Tog bussen hem jag! Sen var de så att där på orten kördes rådjur på i parti å minut innan viltstängsel monterades upp å skrevs nästan alla olyckor i ortstidningen! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jonnordvall

#13 » 19:43:13, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kört både och. På ren is föredrar jag dubbat. På vanligt vinterväglag gör dig mig sak samma.

Snöröjningen har kanske blivit sämre, har bara kört bil 17 år och tycker mig se ungefär samma sak nu som då iaf?

Tror nog att ovanan bland bilister ställer till det mer än dålig snöröjning, man kan helt enkelt inte köra likadant då det snöar som på sommaren:) oavsett däck..
att sedan skylla halkolyckor på att trafikverket sänkt hastigheten på vägarna ter sig lite löjligt;)
hade det stått 140 på skyltarna tror jag tyvärr många glatt gasat på både det och lagt på moms.

ska till ena jäkla snöfall om det ska bli stopp i trafiken här i hudiksvall iaf. Förutom stillastående lastbilar i en viss uppförsbacke på e4 som nog alla som kört lastbil känner till iaf:)
Att det sedan går sakta får man leva med. Vilket tyvärr inte alla gör utan dom kör som fan ändå..
tillbringade ca 3 timmar på e4 just idag. Riktigt jäkla snorhalt. Ändå kör folk i 100 med 30 meter mellanrum??!!
Och nog tror jag trafikskolor gör sitt bästa, där är jag iof partisk... men är ju som lite svårt att träna halka med dom som tar kk under dom 9 månader det inte är snö. Och då pratar jag norrland:) hur det ska gå till i södra Sverige med några veckor snö vette fasen hur det ska gå till:)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall

#14 » 19:46:49, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade igen. På marken på bilderna.

Där finns ju ingen snö?!!?!!!!??!?

:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

per-åke

#15 » 22:10:08, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Har inte läst länken....
Men, har kört dubbfritt sedan mitten av -90 talet och aldrig en gång saknat dubben trots bakhjulsdrift och ofta tungt lastade släpvagnar efter.
Folk har en övertro på dubb och en undertro, okunskap eller fördomsfull inställning till dubbfritt och en benägenhet att inte vilja förutsättningslöst och fördomsfritt testa dubbfria vinterdäck samtidigt som de utan betänkligheter kan köra omkring på utslitna och stenhårda "dubbdäck".

Sedan som igelkottar säger så kör folk inte som folk längre, mycket beroende på dagens usla körskolor och ett vägverk som inbillat folk att hastighet är allt bakom olyckor, och som sänkt hastigheterna samtidigt som de dragit mer än hälften av snöröjarna.


Eftersom min broder jobbade på en däckfirma har jag haft den äran att testa 3 olika dubbfria vinterdäck.
Orsaken var att jag tyckte dubbdäck förde en del oväsen i kupén.
I snö/modd är dom säkert lika som vilket dubbat vinterdäck som helst, men på is eller för övrigt vägbana som är hal finns inget annat än dubb enl min mening.
Om dubbfritt är lika bra på ishalka, så kan man fråga sig varför dom sandar vägar när det är halt? Det gör ungefär samma resultat som dubb!
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jo1981 och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se