Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Flytta utomlands på vintern som pensionär

48 inlägg • Sida 1 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

qqq (trådstartaren)

#1 » 02:33:28, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag har hälsan och stålarna så funderar jag på allvar att flytta utomlands på vintrarna om/när jag blir panchis...
florida eller kalifornien vore inte helt fel...

"Bilskojarn" Leif-ivan Karsson sade att han och tanten har åkt till florida några månader varje vinter sedan sent 80-tal... måste vara jäkligt sköönt och slippa de värsta vintermånaderna här i svedala.
Sk-tless på att frysa, halka om kring och hålla på att skrapa av is och snö på igloon på hjul...

Är det någon annan som har dom funderingarna ?

4 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



bmrobban

#2 » 05:47:39, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och min fru har också funderat i samma banor.
Eftersom min fru är från Thailand så är ju Thailand det självklara valet.
Vi ska faktiskt åka o titta på en tomt i Ao Nang om 14 dagar :smile:
Vi har ca 20 år till pension så vi har gott om tid.
Tanken är att bygga hus där när vi får råd och hyra ut när vi inte är där.
Kanske vi kan bo där på vintern redan om tio år, beror på ekonomin, skulle kunna fungera om man har säsongsjobb på sommaren i Sverige.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

gute84

#3 » 06:02:33, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har såna planer jag med för mig är det södra frankrike som lockar mest
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Fram Axel

#4 » 08:23:02, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drömma kan man och visst vore det :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Fram Axel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:03, 26-09-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM

per-åke

#5 » 10:13:01, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är det redan bestämt!
Blir kanarieöarna, och då helst "del cura", där är det mellan 20 och 28 grader året om.
Som nr:2 kommer Portugal, om inte del cura blir av. Flytta söderut kommer vi dock göra oavsett.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

63an

#6 » 11:05:45, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syns som att alla populära ställen invaderas å sen kommer vulkanen i Italien att förstöra allt inom 500 mils radie, bara en tidsfråga å Thai med omgivning är redan kört av alla stormar som ingen vet varför...Nä Kina är paradiset med betoning på "diset" :laes_detta:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

FRS05

#7 » 12:47:03, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något bättre än en iskall dag som denna med en vidunderlig sol framme:). Nä, skippa utlandet och njut av Sverige!

2 personer gillar det här inlägget.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

qqq (trådstartaren)

#8 » 12:53:42, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kände en kille från rovaniemi. Han var ursrungligen byggnadssnickare ,men sadlade om till att bli operasångare (!).
Han berättade att på senhösten så drog de ner till kanarieöarna. Där köpte han någon lägenhet som han renoverade upp och sålde.
På våren så kom de tillbax till sin lägenhet i stockholm.
Och när det blev (för)sommar drog de till rovaniemi... de gled på "värmevågen" och har alltid något att se framemot varje årstid.

På jobbet hade vi en kille som var gift med en thailändska. När han blev panchis så drog han och hans fru till thailand för gott.

Jag tror det kommer att bli vanligt med folk som är nu 50+ och van att resa (första tågluffargenerationen), kommer att dra utomlands på vintrarna... och varför inte.
Sitta och frysa arslet av sig här när man kan vara i värmen och ändå mha internet sitta var som helst på jordklotet och ha koll på vad som händer här.

Jag tror att fö att sverige kommer att kollapsa, så bara det är en anledning att hålla sig borta härifrån. Det enda som är värt något här är sjukvården, men i övrigt...

2 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

63an

#9 » 12:59:25, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad skrev du nu? Och vars bor du? Är du alldeles insnöad? Sjukvården borde du nog ta å studera lite närmare så snabbt som möjligt samt hela området runt den! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Fram Axel

#10 » 13:19:58, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Jag kände en kille från rovaniemi. Han var ursrungligen byggnadssnickare ,men sadlade om till att bli operasångare (!).
Han berättade att på senhösten så drog de ner till kanarieöarna. Där köpte han någon lägenhet som han renoverade upp och sålde.
På våren så kom de tillbax till sin lägenhet i stockholm.
Och när det blev (för)sommar drog de till rovaniemi... de gled på "värmevågen" och har alltid något att se framemot varje årstid.

På jobbet hade vi en kille som var gift med en thailändska. När han blev panchis så drog han och hans fru till thailand för gott.

Jag tror det kommer att bli vanligt med folk som är nu 50+ och van att resa (första tågluffargenerationen), kommer att dra utomlands på vintrarna... och varför inte.
Sitta och frysa arslet av sig här när man kan vara i värmen och ändå mha internet sitta var som helst på jordklotet och ha koll på vad som händer här.

Jag tror att fö att sverige kommer att kollapsa, så bara det är en anledning att hålla sig borta härifrån. Det enda som är värt något här är sjukvården, men i övrigt...


Du tror att Sverige kommer att kollapsa, men inte Thailand? Vet du hur mycket utlänningar det bor i utlandet? :skratta3:
Fram Axel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:03, 26-09-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM

qqq (trådstartaren)

#11 » 13:22:51, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Men vad skrev du nu? Och vars bor du? Är du alldeles insnöad? Sjukvården borde du nog ta å studera lite närmare så snabbt som möjligt samt hela området runt den! :huh:

Jag sade att sjukvården är det enda som är värt något i sverige (för en svensk). Jag sade inte att den är bra överallt... man får tros allt någon form av sjukvård fortfarande. Den har hitintills varit bra då jag behövt den.
Polis, skola, försvar, vägunderhåll, järnvägsunderhåll, pensioner, konkursmässiga kommuner osv håller på att mer eller mindre rasa ihop, men det är ju så svenska folket vill ha det, så då får det bli så...

3 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

qqq (trådstartaren)

#12 » 13:25:54, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fram Axel skrev:
qqq skrev:Jag kände en kille från rovaniemi. Han var ursrungligen byggnadssnickare ,men sadlade om till att bli operasångare (!).
Han berättade att på senhösten så drog de ner till kanarieöarna. Där köpte han någon lägenhet som han renoverade upp och sålde.
På våren så kom de tillbax till sin lägenhet i stockholm.
Och när det blev (för)sommar drog de till rovaniemi... de gled på "värmevågen" och har alltid något att se framemot varje årstid.

På jobbet hade vi en kille som var gift med en thailändska. När han blev panchis så drog han och hans fru till thailand för gott.

Jag tror det kommer att bli vanligt med folk som är nu 50+ och van att resa (första tågluffargenerationen), kommer att dra utomlands på vintrarna... och varför inte.
Sitta och frysa arslet av sig här när man kan vara i värmen och ändå mha internet sitta var som helst på jordklotet och ha koll på vad som händer här.

Jag tror att fö att sverige kommer att kollapsa, så bara det är en anledning att hålla sig borta härifrån. Det enda som är värt något här är sjukvården, men i övrigt...


Du tror att Sverige kommer att kollapsa, men inte Thailand? Vet du hur mycket utlänningar det bor i utlandet? :skratta3:

ok...? vad har utlänningar med det här att göra ? är du rasist ? :ohnej:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

millgard

#13 » 13:29:31, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns nog inget land som är bättre än Sverige att bo i, oavsett vad som sprids på "alternativa medier" och liknande. Lätt att tro utifrån dessa att "samhället håller på att rasa ihop" men så är långt ifrån fallet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
millgard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:09, 02-05-2013
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fram Axel

#14 » 13:35:18, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

millgard skrev:Det finns nog inget land som är bättre än Sverige att bo i, oavsett vad som sprids på "alternativa medier" och liknande. Lätt att tro utifrån dessa att "samhället håller på att rasa ihop" men så är långt ifrån fallet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk


Exakt, att flytta utomlands för att Sverige "hotar att rasa ihop" är så extremt ologiskt så det finns inte. Men det är något man ofta ser. "Sverige kommer att kollapsa på grund sv invandrarna" och så hotar man att flytta utomlands.......

1 person gillar det här inlägget.
Fram Axel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:03, 26-09-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM

63an

#15 » 13:40:59, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är invandrare i Thai! Här ska man vara frisk så man kan dö själv utan hjälp! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lateralus och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se