Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Kraftlös Vedprocessor y/d start?

45 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera såg- och vedmaskiner här

torbjorn_forsman

#16 » 22:54:50, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med fel fasföljd går motorn åt fel håll oavsett om den är Y eller D-kopplad.

Stora kontaktorer har ofta wolframkontakter, som kan verka nästan totalt isolerande trots att de är i ordning när man mäter med en multimeter och mycket låg ström genom dem. Det är säkrare att mäta spänningsfallet över varje kontakt då motorns ström flyter genom den, för att avgöra om någon kontakt kan tänkas vara bränd. Man kan också avsyna kontaktorerna noga och se om det finns spår av varmgång eller onormalt mycket sot någonstans.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Skru'are

#17 » 03:08:20, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mustangboss skrev:Jag är jättekass på det här med ström och sånt, men om du flyttat maskinen, är du säker på att fasföljden är rätt? Eller det kanske kvittar med Y/D start?


Inte kass!
Är pumpen beroende av rotationsriktning, så är det det första man skall kolla.
Jag förutsatte att det var kollat och OK. Man skall aldrig förutsätta vid felsökning.... Tillbaka till ruta 1.

Är pumpen beroende av rotationsriktning? Om ja: Rätt rotation?

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Burn0ut (trådstartaren)

#18 » 11:05:21, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som jag provat precis allt. Snart tar jag ut den på åkern och smäller av en dynamitgubbe under den...

Om man läser instruktionsboken verkar det vara 2 hydraulpumpar. Faktum är att det är såg o klyv på en och matarband och övriga inställningar på en. Mest klyven och sågen som är sega. Kan det vara så jävligt att en pubmp gått sönder eller kan ett av ventilpaketen ha satt igen?
Burn0ut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:22, 18-10-2010
Ort: Skåne =)
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#19 » 13:26:29, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går elmotorn igång och upp på fullt varv & håller varvtalet när du kör resten av maskinen så har du fel på något annat än elmotorn, ja.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Skru'are

#20 » 14:08:42, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dynamit hjälper nog inte i det här fallet... :djaevul:
Men om du svarar på de frågor som ställts, så kan man kanske hjälpa dig att göra en systematisk felsökning!
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

kulla1

#21 » 14:17:50, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte bara så enkelt att klyvkolven är aktiverad och allt är kallt och går hur

Skickat från min SM-G3815 via Tapatalk
kulla1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:11:49, 04-12-2016

kulla1

#22 » 14:19:17, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tungt som helst. Min har problem att starta när detta inträffat vid kyla

Skickat från min SM-G3815 via Tapatalk
kulla1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:11:49, 04-12-2016

Mikkel

#23 » 00:23:28, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det dags med en bild på eländet. :photograph:
Den gick innan du flyttade den.
Efter flytten blev den slö.
Det måste gå att hitta felet :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Burn0ut (trådstartaren)

#24 » 16:27:28, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:När kopplades nolla/blå bort? Någon annan omkoppling; nolla/jord?
Är båda uttagen OK? Ändring 4-ledarsystem / 5-ledarsystem?


Nollan har aldrig varit inkopplad i själva skåpet. Men det är 5 ledarsystem enda fram till 32amp handsken.

Draco skrev:Hej.
Först vad är det som är kraftlöst?
Vad jag kan se i elskåpet så har du bara en elmotor?
Driver den någon hydraulik?
Det ligger nog kräm"spänning" på båda kablarna för att den vänder i el motorn och kommer tillbaka i andra kabeln.
Hade båda kontaktorerna släppt igenom spänning så hade du fått
Kortslutning mellan faserna, då bör säkringarna gå.
Kan man få lite mera kort på el motorn?


Det finns bara en 11kws motor och den driver 2 hydraulmotorer. Det är själva hydrauliken som är kraftlös men tycker att elmotorn låter rejält mycket tröttare än den gjorde förr.

torbjorn_forsman skrev:Med fel fasföljd går motorn åt fel håll oavsett om den är Y eller D-kopplad.

Stora kontaktorer har ofta wolframkontakter, som kan verka nästan totalt isolerande trots att de är i ordning när man mäter med en multimeter och mycket låg ström genom dem. Det är säkrare att mäta spänningsfallet över varje kontakt då motorns ström flyter genom den, för att avgöra om någon kontakt kan tänkas vara bränd. Man kan också avsyna kontaktorerna noga och se om det finns spår av varmgång eller onormalt mycket sot någonstans.


Jag har kollat noga och jag kan inte riktigt se att det skulle vara något fel på kontaktorerna de är hela och inte sotiga iaf. Är inte super hemma på el så vet inte riktigt hur jag ska mäta det.

kulla1 skrev:Det är inte bara så enkelt att klyvkolven är aktiverad och allt är kallt och går hur

Skickat från min SM-G3815 via Tapatalk


Nej tyvärr inte :D


Det är en Kisaved Vedproffs 400. Den är ganska sliten men har fungerat ändå för 4 år sen köpte jag min gård och då fick jag denna vedprocessorn av min far. Den har gått hårt med utländsk arbetskraft tidigare så mycket var förstört men jag har lagat efterhand. Sågmotorn tex är någon konstig variant med 12mm axel och ingen har kedjedrev till den och Kisaved ville inte hjälpa till så har själv fått svarva och fixa det. För ett år sen flyttade jag den från farsans gård till min egen och efter det har det bara blivit såhär.

Finns en manual för processorn här.http://www.sisu.no/Documents.aspx?path=Deleb%C3%B8ker/Kisaved/BRUKSANV.%20Vedproffs400.pdf

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Burn0ut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:22, 18-10-2010
Ort: Skåne =)
Sverige
Maskintyp: Traktor

MekJan

#25 » 16:37:50, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och filter är bytt samtidigt som du bytte oljan och gjorde ren eventuell sugsil ? Det blir lite annorlunda läte på maskineriet om inte får den oljan den behöver ! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

JPEG

#26 » 16:48:02, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat rotationsriktningen?

Igångkörning av Vedproffs 400
1. Kontrollera att alla skydd är rätt monterade.
2. Starta elmotorn och kontrollera att den roterar i pilens riktning(se fläktkåpa
elmotorn), om inte vänd fas i elintaget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

bonnen513

#27 » 16:51:52, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

med tanke på att det är kugghjulspumpar funkar det inte alls åt fel håll

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

valberga

#28 » 17:37:43, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skrev 11kw det är en riktigt stor elmotor. Den kräver ganska mycket ström i starten oavsett att det är y/D start. Min undran är. Finns det "kräm" nog i uttaget som du ansluter sågen i. Vad är det för säkringar som finns i huset. Jag kan mycket väl tänka mig att ledningen till uttaget är så klent dimensionerat att det blir så kraftigt spänningsfall när sågen drar i gång att det inte räcker till att försörga motorn med "kräm" nog att den går upp i varv. Att du mäter 400v mellan faser är ju ointressant. Du mäter ju då sågen inte är i gång. Fungerade den bra förut så skulle den ju gå bra även på det nya stället. Om motorn går åt fel holl så skulle den ju gå med rätt hastighet ändå. Men åt fel holl. Kolla först inkommande matning till uttaget.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Masseydriver

#29 » 19:11:28, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte kilremmarna som slirar ? Remmarna ser inte så fräscha ut på bilden.
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

Mikkel

#30 » 20:21:00, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några funderingar från en amatör:
0) Du har kollat att alla faser finns, att motorn snurrar åt rätt håll och att du har tillräckligt med ström och en hel skarvsladd. Du har inte mixtrat med elkopplingarna/elskåpet.
1) Du har en tryckmätare vid spakarna. Den borde väl säga något om vilket tryck du kan få ut. Rätta mig någon om jag är ute o cyklar. Men om det fungerar som det ska och du pressar en klabbe i klyven så mäter den det uppbyggda trycket. Antar att mätaren nu visar att du inte kommer upp i rätt tryck ? Vilket tryck visar den ?
2) Kontaktorer är ju en form av förslitningsvara så förr eller senare behöver de bytas. Jag har t.o.m. köpt nytt motorskydd som var trasigt vid leverans. Man borde väl kunna höra om kontaktorn eller Y/D-omkopplaren inte slår om.
3) Om sågen går bra (har för mig att den inte gjorde det) men klyven är svag, då kan det vara en inre packning i klyvcylindern.
Ja det var några tankar.....
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se