Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Denna jä#la kyla!

42 inlägg • Sida 1 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

PerÖ83 (trådstartaren)

#1 » 20:48:16, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst några trådar nu där kylan ställer till med problem :sad:
När kvicksilvret kryper under 0an börjar problemen komma :sad: när de kommer nedåt 20-25 minus grader då börjar de bli jävlig på riktigt :aaargh:
Vatten ledningar fryser, batterier blir kassa, maskiner startar inte osv

När de blir kallt, går allt sakta :uupps: de är bara att inse! När de är -25°C försök inte starta en motor som inte har blivit uppvärmd :laes_detta: någonting går sönder, förr eller senare :sad: så är de!!!

De bästa man kan göra i kylan är att hålla sig inne i "värmen" (någon måste elda) :grin:
Ut kylda maskiner/fordon ska inte röras!!! innan dom har blivit uppvärmda på lämpligt sätt :thumme:

Vi har nu vinter sedan kommer vår och sedan sommar :cool: å höst och sedan kommer vinter :snow: med kylan igen :laes_detta:
:mrgreen:

:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45



63an

#2 » 21:00:31, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kloka ord men människan glömmer bort så lätt när de vill köra, exempel så hade jag motorvärmaren på i 4 timmar på 218 då visade tempmätaren vid termostaten 20 grader med cirkulation så fort går det inte, visserligen var matningen till kupen öppen! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

BM 4 ever

#3 » 21:17:02, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorvärmare ja, det måste va den bästa uppfinningen sen det färdigskivade brödet ! :razz:
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

dc_lindberg

#4 » 21:43:44, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag kom hem från Spanien i januari 1987 visade de -28'C på Arlanda.
Det har inte matchats än i Sthlm! -25'C tror jag är lägsta noteringen jag sett sedan dess här.
Var glada för att vi hade +10'C över nyår 2016/17 - får göra avdrag med det från rådande temp, o det blir ju riktigt måttligt kallt ju ;-)
Vi företagare har ju förmånen att få dra av momsen :lmao:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

CountyBruff

#5 » 22:37:27, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående temperaturer:
Jag reste runt i Australien en vinter för ca 30 år sedan.
I Alice springs pratade jag väder med en australiensare, han frågade vilka temperaturer det var i en svensk vinter.
"Det kan vara 20 grader kallt där jag bor" svarade jag.
"20 grader det är kallt, det kan vi få här med på vintern" svarade han och rös vid tanken. Jag fick tänka lite.
"Jag menar -20 grader" sa jag, han undrade hur kallt det var och jag jämförde med frysboxen.
Ni kanske kan ana hans tvivlande blick när vi stod i nära 40 graders värme och jag försökte övertyga honom
att man kan leva i motsvarande frysboxklimat.

5 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

PerÖ83 (trådstartaren)

#6 » 22:42:19, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Vi företagare har ju förmånen att få dra av momsen :lmao:

Får vi dra av 25 minus grader också? :lmao:
:bira:
Senast redigerad av PerÖ83 22:45:49, 06-01-2017, redigerad totalt 1 gång.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

magirus

#7 » 22:42:45, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma frågand blick hos dom som finns runt "Gold Coast" :mrgreen:
magirus
 

Inge Nilsson

#8 » 22:46:23, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäpp Per Ö.
Kyla kan ställa till en del jäkelskap för en.
jag misstänker att du är som de flesta av oss maskinister härdad vid de här laget.
Trots att de kan vara å de jävligaste med massa snö å kyla så klarar vi oss och vi vet hur vi ska reda ut problemen :smile: :thumme: .
När de e som jäkligast tänk då på de handlingsförlamade stackarna som får panik för minsta lilla snöflinga å skriker KAOS KAOS å köper ny 4-hjuldriven SUW :lmao: :lmao: De har de inte lätt. Tänk om de hamnade "i middle of nowhere" me en 35-50 cm snö med en vanlig 2-hjulsdriven bil-de e rökta då. Jag tar hellre allt jäkelskap än blir en av "dem", de e så vi överlever alla problem.
Även om jag bor i de södra delarna där många tar för givet att storebror fixar allt, så får vi som bor 4-5mil in mot Smålandshållet vara glada om väghållningsintelligensen kommer inom 24 tim å plogar väg 153. Har vi tur kommer det ett nöt 30 timmar senare å saltar på 20cm nerkörd å packad snö istället för att bara sanda. De saltar gärna när de e neråt minus 10-12 grader. Känns aningens meningslöst då vi med våra bilar och lastbilar redan "fixat" plogningen :klia: :klia: Låt väg jäkeln vara, folk får lära sig att vit vägbana = halka :vissla:

Hoppas du har någon "bra" dryck att blanda i ditt kaffe som skänker dig njutning å att du har laddat pannrummet med möe ved så du kan flina åt kylan :thummar: :thummar:

Skål för alla maskinister å överlevare :bira: :shake_hands:

6 personer gillar det här inlägget.
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

magirus

#9 » 22:49:18, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inge Nilsson skrev: De saltar gärna när de e neråt minus 10-12 grader.

Dom har spridd sej hit nu :sad:

Inge Nilsson skrev:Skål för alla maskinister å överlevare :bira: :shake_hands:

Skål :bira:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Göran Ekman

#10 » 22:54:49, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jätte god ide att isolera vatten ledningar samt att stoppa i värmekabel.
Om någon halv senil bonde kommit ihåg att slå på strömmen , kan avslöja att det inte funkar utan ström.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

6 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

QV_

#11 » 22:59:18, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:När de blir kallt, går allt sakta :uupps: de är bara att inse! När de är -25°C försök inte starta en motor som inte har blivit uppvärmd :laes_detta: någonting går sönder, förr eller senare :sad: så är de!!!


Då var det tur att jag fick en kopp te på morgonen innan jag började åka skridskor i -22 då!
Det är ju tråkigt om man skall gå sönder, den maskin man är bara för att det är lite svalt ute....

/Jan :lmao:
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#12 » 04:34:33, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rena sommaren i Sthlm nu vid 03. Bara -10'C (säkert det där avdraget ovan) , men så är Kung Bore på visit istället och strör nytt Lappmögel över nejden... hittills har han lagt ut en matta om ca 5-7cm.
:snow:

Klart man -får- dra av 25 också, men det blir knepigare bokföringsmässigt. 10 fick vi vid nyåret, och de 10 måste var avdragsgilla, men hur katten man klurar till'et så man kommer undan med ett avdrag på 15 till,... bra revisor förstårs (att jag inte tänkte på det på en gång)!
Budgeten skall alltid vara i balans !
...men,... nu börjar jag frukta vad sommarens Gudinnor kanske kokar ihop åt oss tills de får härja fritt om några månader...
Detta nollsummespel, o vi är brickorna som Gudarna leker med...
:svettas:

Näe, mitt i natten o jag tänker inte gå ut å röja snö nu!
Vaknade bara av att det var lite kylslaget inne... +30'C i pannans och rörsystemet... "men jag eldade ju alldeles nyss ju... hm... 9 timmar se'n... ooops... Snöandet får fortsätta. -10'C är inte lockande att köra Belos och Canadiana eller Gilson i, o snösvängstalibanen har inte varit här än å stökat till gatan. Lika bra att han och Kung Bore roat sig först, då har jag mer att morra över se'n...
:coffee: :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

D13A

#13 » 08:28:32, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

denna diskussionen med kyla får mig att tänka på en rolig kommentar jag fick vintern 2010 det var en kall vinter speciellt i trakten runt skara var på besök hos kärringens föräldrar då svärmor säger ; fan fodret är snart slut kan du ta traktorn och hämta foder hos kalle. kalle bode ca 1 mil därrifrån ja då sa jag och gick ut för att starta traktorn tempratur ute -32. nu hör det till saken att traktorn 2 dagar innan hade varit utlånnand och stod en bit ut i skogen kom fram sätter mig i traktorn förvämer och ska starta motor går knappt runt utan är stelfrusen så jag gör en brasa under motor och växellåda och just när det brinner som bäst och tinningen är igång kommer där en äldre dam gående. det tar ett tag innan jag känner igen henne men det är tanten som bor en bit längre in i skogen hon går fram till mig stannar till lite och säger. För i tiden så körde vi ner dom i märgelhål och sen ringde bolaget. jag blev lite fundersam som man ibland kan bli så jag frågade vad hon menna och hon sa . ja kör ner den i djuptvatten så den försvinner istället och säg den är stulen eldar du upp en traktor så säger ju storgubbar bara har du ingen brandsläckare eller ? då fattade jag tanten trodde jag höll på med försäkringsbedrägeri förklarade för henne att jag bara försökte få traktorn startad. då sa hon bara . ja det var också ett sätt , vände och gick. jag fick traktorn startad åkte till kalle lastade och pratade med han om tanten ju han visste ju vem det var och att både tanten och hennes man undertiden de drev lantbruk hade mycket problem med stulna traktorer och redskap. jag log lite och tackade för mig och åkte hem med fodret så där ser man så kunde de vara rätt jävliga för. och inte tro att man kan starta en traktor med en brasa och svordommar hehe . hoppas denna historia kan värma er den värmer mig ibland iaf

10 personer gillar det här inlägget.
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

EE

#14 » 09:06:02, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ungefär lika besvärligt varje vinter, men ändå känns det som om det är första gången det händer när saker jävlas på grund av vinterkylan. Mycket kan man förebygga med lärdomar från föregående år men man tenderar att glömma fort...

2 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

enok75

#15 » 13:55:34, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

D13A skrev:denna diskussionen med kyla får mig att tänka på en rolig kommentar jag fick vintern 2010 det var en kall vinter speciellt i trakten runt skara var på besök hos kärringens föräldrar då svärmor säger ; fan fodret är snart slut kan du ta traktorn och hämta foder hos kalle. kalle bode ca 1 mil därrifrån ja då sa jag och gick ut för att starta traktorn tempratur ute -32. nu hör det till saken att traktorn 2 dagar innan hade varit utlånnand och stod en bit ut i skogen kom fram sätter mig i traktorn förvämer och ska starta motor går knappt runt utan är stelfrusen så jag gör en brasa under motor och växellåda och just när det brinner som bäst och tinningen är igång kommer där en äldre dam gående. det tar ett tag innan jag känner igen henne men det är tanten som bor en bit längre in i skogen hon går fram till mig stannar till lite och säger. För i tiden så körde vi ner dom i märgelhål och sen ringde bolaget. jag blev lite fundersam som man ibland kan bli så jag frågade vad hon menna och hon sa . ja kör ner den i djuptvatten så den försvinner istället och säg den är stulen eldar du upp en traktor så säger ju storgubbar bara har du ingen brandsläckare eller ? då fattade jag tanten trodde jag höll på med försäkringsbedrägeri förklarade för henne att jag bara försökte få traktorn startad. då sa hon bara . ja det var också ett sätt , vände och gick. jag fick traktorn startad åkte till kalle lastade och pratade med han om tanten ju han visste ju vem det var och att både tanten och hennes man undertiden de drev lantbruk hade mycket problem med stulna traktorer och redskap. jag log lite och tackade för mig och åkte hem med fodret så där ser man så kunde de vara rätt jävliga för. och inte tro att man kan starta en traktor med en brasa och svordommar hehe . hoppas denna historia kan värma er den värmer mig ibland iaf

Du har inte varit på sakletare äventyr i märgelgravarna i de trakterna?
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bengt Erik Eriksson, dea, rospigg och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se