Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Identifiera ventil

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

JengaPRO

#16 » 20:10:30, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Tryckreduceringar reducerar utgående tryck istället för att dumpa överskottet till tank, vanligt användningsområde i fordon är försörjning av servosidan av systemet. De flesta förstyrnings/proportionalventiler (pytsare) är egentligen elektriskt justerbara tryckreducerventiler (ofta benämnda "proportionaltrycksreducerare".

Treports tryckreducerare kan normalt även skydda lågtryckssidan mot övertryck, genom att då släppa ut olja till tank.

Överströmmare släpper överskottet till tank.


Det där kräver en mer uttömmande förklaring :screwy:
Servosidan som i servostyrning eller för typ servoventiler dvs som den ena (gula cetop 7) jag hade på bilden?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



Turbodiesel

#17 » 20:33:00, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt enkelt för att ordna ett lägre tryck till en del av systemet, på t,ex skogsmaskiner finns det ofta en grupp med ventiler efter reduceraren som kräver runt 30bar, för stegen, parkeringsbroms, hög & lågmanövrering, eventuella hydrauliska servospakar & annan lågtrycksutrustning. Det fungerar dock dåligt med öppet system & därmed för lågt standbytryck.

Kort sagt går den här typen av ventil att använda när du behöver ett lägre tryck nedströms än det vanliga systemtrycket, en vanlig tryckluftsregulator fungerar likadant.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#18 » 01:31:20, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Helt enkelt för att ordna ett lägre tryck till en del av systemet, på t,ex skogsmaskiner finns det ofta en grupp med ventiler efter reduceraren som kräver runt 30bar, för stegen, parkeringsbroms, hög & lågmanövrering, eventuella hydrauliska servospakar & annan lågtrycksutrustning. Det fungerar dock dåligt med öppet system & därmed för lågt standbytryck.

Kort sagt går den här typen av ventil att använda när du behöver ett lägre tryck nedströms än det vanliga systemtrycket, en vanlig tryckluftsregulator fungerar likadant.


Enig.
När jag tänker efter så sitter det ofta en 2-ports tryckreduceringsventil i inloppssektionen på ett LS-ventilpaket som ordnar lågtryckspilotolja internt, typ 25-30 bar. En sån ventil är bara en patron, stor som ett finger och klarar typ 5 lpm. Klossen i bilden ovan klarar ju 80 lpm.

Som TD nämner så funkar det dåligt att få fram pilotolja (servotryck) från opencenter (rundpumpande) system eftersom tomgångstrycket bara är några bar. Med andra ord så funkar nog inte dessa ventiler så bra även om de är proportionala och har rätt slid, det finns helt enkelt inget tryck att styra med.
Den här ventilen av motsvarande storlek kräver bara 7 bar för att börja röra på sig, det går att ordna med en mottrycksventil. http://www.parker.com/literature/German ... _d81vw.pdf Därmed inte sagt att din ventil nöjer sig med 7 bar.

Om det kommer ut luft ur T porten när du blåser i P porten så har du en slid som funkar för fast pump, du kan ju börja med att checka det.

Om du hade tänkt ha nåt mer kopplat i serie efter nån av dina stora riktningsventiler så tänk också på att de brukar tåla begränsat tryck på T-porten (105 bar i exempeldatabladet ovan).
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JengaPRO

#19 » 10:19:31, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Om du hade tänkt ha nåt mer kopplat i serie efter nån av dina stora riktningsventiler så tänk också på att de brukar tåla begränsat tryck på T-porten (105 bar i exempeldatabladet ovan).


Ok så med andra ord så länge jag länge jag inte lägger något efter cetop 7 ventilen så är det lugnt?

Jag hade först tänkt att sätta vinschen i fronten på en traktor ett tag innan min maskin blir klar. På traktorn så hade jag tänkt att sätta den på returen från frontlastaren vilket borde gå då.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO

#20 » 17:40:00, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan lägga till två nya ventiler utan beteckning som gör något.
Den första vet jag ej om den är komplett eller ej. I den sitter två fjädrar, det är allt.
Den andra (stora gula) har jag ej skruvat någe på.

Bild
Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO

#21 » 20:12:15, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:
Jac skrev:Samma cetop3 (NG6).
Hur vet jag om det sitter en slid med P->T i neutral och ventilerna är proportionala då?
Måste man plocka isär den om det inte finns någon beteckning?

Så här ser den ena ut på toppen (cetop3) 3D06-35-B47-03-03-????
Bild

Frågan är dock om den som sitter på toppen säger så mycket om en som sitter under i och med att det finns många olika cetop3.


Cetop 8 tror jag det är men det spelar väl mindre roll. Den är 26cm lång och det verkar stämma med en cetop 8.

Hittade denna:

Bild
Om jag har läst rätt på beteckningen så är den ångdriven (B47) samt spring or pressure centered (-03-)
Vad 47 står för framgår inte av bilden.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jac

#22 » 23:25:34, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stem, inte steam. Stem betyder typ pinne, typ som en ändstoppsventil. Hade du en länk till databladet ovan?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JengaPRO

#23 » 01:43:10, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ahh ja läste visst lite fel då :)

Här kommer en länk
http://www.parker.com/parkerimages/hydr ... -A3D06.pdf

Jag funderade lite över det där med "pressure centered". Hur funkar det egentligen?
Vilket tryck är det som centrerar den?

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

MagnusGoransson (trådstartaren)

#24 » 21:35:09, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite mer ventilrelaterat. Farsgubben har en del i sina gömmor... inte bara svarvar!

Bild

Bild

Ovan är ett ventilpaket. Med största sannolikhet 230volt, men går det att byta spolar till 12volt?

Pump...

Bild

Är det en LS eller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

MagnusGoransson (trådstartaren)

#25 » 21:36:17, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre bild på pumpen:

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Jac

#26 » 09:41:48, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilen är Danfoss PVG32 ser det ut som. Den är LS.
Pumpen är 25cc. Kanske är den modifierad, bokstaven som anger LS regulator är överkryssad?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#27 » 09:44:32, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jac!

Det går bara två slangar, P och T mellan maskinen som ventilpaketet sitter på och själva pump-enheten, så LS-funktionen måste vara lite speciellt byggd. SKall se om det går att få fram ett hydraulschema på apparaten.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Jac

#28 » 10:32:33, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilen är av LS typ men det går helt fint att köra den på konstanttryck, det är bara skippa LS-slangen och köra på. Är vanligt där man har ringline system (typ industri, båtar, oljeplattformar).
Jag antar att den pumpen matar den ventilen (du skriver inget om det) och isåfall stämmer det ju bra. Pumpen har antagligen bara konstanttryckregulator nu (D i Rexroth koden)
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#29 » 01:50:44, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Ovan är ett ventilpaket. Med största sannolikhet 230volt, men går det att byta spolar till 12volt?


Om den är proportional så klarar den 12-24V tror jag. Har aldrig sett nån 230V PVG32 men det finns kanske?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#30 » 16:29:02, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses vad bra det vore!!! Skall undersöka saken så fort som möjligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Åmotar´n och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se