Turbodiesel skrev:Helt enkelt för att ordna ett lägre
tryck till en del av systemet, på t,ex skogsmaskiner finns det ofta en grupp med ventiler efter reduceraren som kräver runt 30bar, för stegen,
parkeringsbroms, hög & lågmanövrering, eventuella hydrauliska servospakar & annan lågtrycksutrustning. Det fungerar dock dåligt med öppet system & därmed för lågt standbytryck.
Kort sagt går den här typen av
ventil att använda när du behöver ett lägre tryck nedströms än det vanliga systemtrycket, en vanlig tryckluftsregulator fungerar likadant.
Enig.
När jag tänker efter så sitter det ofta en 2-ports
tryckreduceringsventil i inloppssektionen på ett LS-ventilpaket som ordnar lågtryckspilotolja internt, typ 25-30 bar. En sån ventil är bara en patron, stor som ett finger och klarar typ 5 lpm. Klossen i bilden ovan klarar ju 80 lpm.
Som TD nämner så funkar det dåligt att få fram pilotolja (
servotryck) från opencenter (rundpumpande) system eftersom tomgångstrycket bara är några bar. Med andra ord så funkar nog inte dessa ventiler så bra även om de är proportionala och har rätt
slid, det finns helt enkelt inget tryck att styra med.
Den här ventilen av motsvarande storlek kräver bara 7 bar för att börja röra på sig, det går att ordna med en
mottrycksventil.
http://www.parker.com/literature/German ... _d81vw.pdf Därmed inte sagt att din ventil nöjer sig med 7 bar.
Om det kommer ut
luft ur T porten när du blåser i P porten så har du en slid som funkar för fast pump, du kan ju börja med att checka det.
Om du hade tänkt ha nåt mer kopplat i serie efter nån av dina stora riktningsventiler så tänk också på att de brukar tåla begränsat tryck på T-porten (105 bar i exempeldatabladet ovan).