På en del bilar sitter backventilen inte i anslutningen mot bromsservot utan hänger i luften mitt på vakuumslangen.
Det kan också förekomma
läckage i servots egen
styrventil, i så fall (om bilen är "normalt" byggd med bromsservot flänsat mot torpedväggen och tryckstrången från bromspedalen inne i kupén), så hör man att det pyser under instrumentbrädan.
Till sist finns det en del bromsservon där det i vila är undertryck på huvudcylindersidan av membranet, de är beroende av att packningen mellan servo och huvudcylinder är hel, och att huvudcylindern är ordentligt fastskruvad. Har bilen ett sådant servo brukar det sitta dubbla tätningar på ingående
kolvstång i huvudcylindern och ett mycket litet lufthål mellan tätningarna (det mynnar oftast på huvudcylinderns undersida nära flänsen mot servot). Om det lufthålet blir igensatt av t ex rost, så kan man råka ut för att bromsvätskan sugs ur den ena bromskretsen och in i bromsservot, vilket är mindre roligt (och kan leda till bl a att servot beter sig märkligt). Det brukar inte vara helt lätt att tömma och skölja ur ett bromsservo...