Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Funderingar om utedrift med skrapgång...?

74 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Grottulf (trådstartaren)

#1 » 11:00:30, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi planerar ju att bygga ny lagård, men nu har vi börjat fundera på andra alternativ också.
Man kommer inte ifrån att det är väldigt dyrt att bygga, och ska man ha dikor, så bygger ju lönsamheten lite på att ha låga omkostnader...

Denna vintern har vi haft djuren ute i två grupper.
En grupp med 29st ungdjur på ett stort hygge (ca 5ha) med en stor tälthall, och två stationära foderhäckar.
Foderhäckar och hall ligger på en sandås, med det blir ju väldigt skitigt och blött iaf runt foderhäckarna.
De rör sig dock ganska mycket över hygget.

Den andra gruppen är på 12st kvigor som går på en betesvall, med två rundbågehallar och en foderhäck, som vi kan flytta runt på.
Men det blir ju väldigt blött även här, men här går ju iaf att harva upp till våren och fröså, för att återställa det.

Vi har även en liten grupp med 6st kor plus tjur, i en lösdrift (halmströbädd med skrapgång), men de släpper vi ut när det är fint väder.

Djuren verkar iaf trivas väldigt bra med att gå ute, speciellt jämfört med den gamla spaltlagårn, men även de som går i lösdriften blir väldigt glada av att få komma ut.

Men skiten är ju ett problem.
Ett annat problem är att det är svårt att få bra översyn på alla djur, när de står och trängs runt ett par foderhäckar...

Så vi har börjat fundera på att göra särskilda vinterhagar med gjutna plattor för skrapgångar med foderbord,
och kanske skydda dem med ett enkelt tak över skrapgången, som står på telefonstolpar eller liknande.
För den mesta skiten blir ju där de äter, och då kan man lätt skrapa bort det med traktorn.
Man får ju även bättre tillsyn över dem, när man går framför foderbordet.
De ska även ha tillgång till halmade rundbågehallar eller liknande i närheten.

Vi vill inte ha för många djur per grupp, utan gjuter i så fall kanske tre sådana här skrapgångar, med runt 12 djur på varje skrapgång.

Vad tror ni om detta...?
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS



busholle

#2 » 15:03:59, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju läst min tråd där jag redogör för min syn så vad jag tror har du nog redan listat ut. Men jag vill understryka att permanenthage är en dålig ide även om marken skulle vara så lätt dränerad som min.

Tror det är bättre att spåna fram en bra stallösning som inte är så dyr och arbetskrävande.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Grottulf (trådstartaren)

#3 » 19:17:48, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Du har ju läst min tråd där jag redogör för min syn så vad jag tror har du nog redan listat ut. Men jag vill understryka att permanenthage är en dålig ide även om marken skulle vara så lätt dränerad som min.

Tror det är bättre att spåna fram en bra stallösning som inte är så dyr och arbetskrävande.

Jodå, jag har läst :)

Men jag tänkte att det inte skulle bli så farligt om man hade skrapgång som tar den mesta skiten...

Man skulle ju kunna fylla upp med bark där de ska gå också.



Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

busholle

#4 » 21:49:48, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade lite på kvällskvisten och skissade ned ett förslag.
Om du har en större yta med asfalt eller annat tätt underlag att ställa dina befintliga rundbågehallar på så kan du nyttja den som huvudsaklig plats att ha djuren på. Är det sedan tjänligt i markerna så har du möjligheten att släppa ut dem på frigång och om det är stadigt väder så kan de nog gå ute över tid. Du får även fördelen att du kan bil av med djuren när du vill skrapa och strö.
Foderbordet bygger du lämpligen tak över så får du mindre spill och trevligare foder.
Varför ska du ha så många grupper? Ska du inte ha massor med fler djur så vore det kanske bättre att satsa på en produktionsgren?

Bor du i nitratkänsligt område? Det påverkar en del saker angående gödselhanteringen och Säffle ligger på gränsen.

Förresten skrev du något om telefonstolp, tänk på att bygga in dem för det är inte tillåtet att ha dem åtkomliga för djuren i stall.

Bild
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Grottulf (trådstartaren)

#5 » 08:21:56, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kanske skulle kunna vara ett bra alternativ, jag får kolla upp vad det kostar att asfaltera...

Vi hör inte till nitratkänsligt område.
Men man vet ju aldrig, sådana gränser kan ju ändras...

Det är frugan som vill ha så små grupper, för att lättare ha koll på dem, och minimera bråk.

Jag tror vi kommer få bra koll på dem ändå, när man har ett foderbord att gå på.

En nackdel är dock att foderbordet blir väldigt långt, om man ska ha ett till alla djur, så man måste skrapa skrapgången oftare för att inte skopan ska bli full halvvägs in...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

mordellio

#6 » 08:49:41, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag kan inget om djur men lite om asfalt. Vanlig asfalt klarar inte djurens avföring men det finns speciella asfaltssorter för detta. Tänk på det när du frågar efter priser och kolla vad du får för produkt. Vi har aldrig lagt den så jag kan inte säga något om den tyvärr.
mordellio
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:34, 08-10-2005
Ort: Jämtland

Grottulf (trådstartaren)

#7 » 10:31:17, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, det får jag kolla upp.
Jag har ju faktiskt en granne med liknande utedrift och även en del asfalt vill jag minnas, så jag får nog åka på ett studiebesök.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Grottulf (trådstartaren)

#8 » 22:13:24, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi fick avslag på investeringsstödet :(
Men det finns fortfarande en chans att vi får stöd om det kommer nya pengar från EU, för vi låg rätt nära att få det tydligen.
Så nu har vi lite beslutsångest...

Endera bygga skrapgångarna och foderbord för utedrift och skita i att bygga lagård även om vi får stödet.
Eller göra något mer provisoriskt så vi står ut en vinter till...
Att ha djurena som vi hade nu i vinter en vinter till känns inte som ett alternativ.
Men om man bara kunde begränsa sörjan vid foderhäckarna så skulle det kunna funka.

På hygget har foderhäckarna varit på samma ställe på en kulle hela vintern.
Fördelen med det är att jag har kunnat grusa upp väg fram till dem, så det har iaf inte blivit sönderkört, och man drar inte med sig så mycket skit ut på vägen.
Men det har blivit väldigt blött runt häckarna.

På sjögärdet har vi istället flyttat runt foderhäcken, men det har inte hjälpt helt o hållet, och det har blivit väldigt sönderkört med traktorn...

Så jag funderar på fast placering av foderhäckarna på hygget/hyggen och fylla flis eller bark runt foderhäckarna vid behov...



Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

JagArJag

#9 » 13:53:25, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går tankarna nu när det gått några månader till?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

D13A

#10 » 20:23:21, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

en sak är att foderbord är mer effektiva än foderhäckar mindre spill vilket kanske inte rättfärdigar kostnaden men får ändå tass med i beräkningen.dock vid bygge av foder bord så lönnar det sig att vara seriös som jag kallar det ev ritning men framförallt bygga och fundera så man får en bra lösning på hur fodret ska komma till bordet så smidigt som möjligt
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

Grottulf (trådstartaren)

#11 » 11:08:36, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:Hur går tankarna nu när det gått några månader till?

Vi avvaktar med att bygga något tills vi har fått definitivt besked om stödet.
Så det blir något liknande i vintras, men troligtvis med bark runt foderhäckarna, om det blir stationära häckar.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Scania bonden

#12 » 13:27:45, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För våran del så har gödseln ett värde också, ca 30:- per m3 . Detta bör komma på plussidan i kalkylen, även om du kan minska foderåtgången, kanske kunna ha några kor till istället?
Det jag byggde i höstas gick på ca 80' kr. Nästan allt, ca 50' var färdig betong. Skalblock ca 10', armering, å en del hjälp med gjutjobbet å att armera. Det gav en skrapgång på 28 m längd, 4,5m bredd, klövpall bak o fram på ca 40 cm, 2 m brett foderbord. Nu fanns ju den gamla logen här, därav måtten. Fundera ffa igenom hur du skall jobba, köra o.sv logistiken runt det dagliga arbetet liksom. Är lätt att göra kullerbyttor när man tänker.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Grottulf (trådstartaren)

#13 » 15:31:41, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:För våran del så har gödseln ett värde också, ca 30:- per m3 . Detta bör komma på plussidan i kalkylen, även om du kan minska foderåtgången, kanske kunna ha några kor till istället?
Det jag byggde i höstas gick på ca 80' kr. Nästan allt, ca 50' var färdig betong. Skalblock ca 10', armering, å en del hjälp med gjutjobbet å att armera. Det gav en skrapgång på 28 m längd, 4,5m bredd, klövpall bak o fram på ca 40 cm, 2 m brett foderbord. Nu fanns ju den gamla logen här, därav måtten. Fundera ffa igenom hur du skall jobba, köra o.sv logistiken runt det dagliga arbetet liksom. Är lätt att göra kullerbyttor när man tänker.

Får vi inte stödet så blir det något liknande din skrapgång, men i anslutning till rundbågehallar och en vinterhage istället för ladugård.
jag har också räknat på att det skulle kunna bli rätt billigt, men det var väldigt intressant att få se dina siffror på det, det tyder på att vi inte har gjort en alldeles galen kalkyl :)

Men det drar nog med sig att vi måste gjuta en gödselplatta också.
Man kanske skulle kunna använda den befintliga gödselbrunnen om man tillsätter väldigt mycket vatten.
Men det blir nog lite väl lång körväg mellan skrapgång och brunn...
Dessutom är det dyrt med utkörning av flytgödsel.
Vi är konventionella, så konstgödsel blir billigare :(

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

JagArJag

#14 » 20:28:10, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:För våran del så har gödseln ett värde också, ca 30:- per m3 . Detta bör komma på plussidan i kalkylen, även om du kan minska foderåtgången, kanske kunna ha några kor till istället?
Det jag byggde i höstas gick på ca 80' kr. Nästan allt, ca 50' var färdig betong. Skalblock ca 10', armering, å en del hjälp med gjutjobbet å att armera. Det gav en skrapgång på 28 m längd, 4,5m bredd, klövpall bak o fram på ca 40 cm, 2 m brett foderbord. Nu fanns ju den gamla logen här, därav måtten. Fundera ffa igenom hur du skall jobba, köra o.sv logistiken runt det dagliga arbetet liksom. Är lätt att göra kullerbyttor när man tänker.


Låter som ett stort bygge för den summan pengar, hur byggde du förutom skrapgången? Utedrifft på bete med rundbågehallar? Eller har du liggbås eller djupströbädd? Hur använder du logen? Gärna lite bilder och mer info :)
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag

#15 » 20:28:51, 27-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grottulf skrev:
JagArJag skrev:Hur går tankarna nu när det gått några månader till?

Vi avvaktar med att bygga något tills vi har fått definitivt besked om stödet.
Så det blir något liknande i vintras, men troligtvis med bark runt foderhäckarna, om det blir stationära häckar.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk


Tråkigt att det ska ta sån tid att få svar ang investeringsstödet.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se