Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Problem med ojämn värme i fastighet.

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

LeifAndersson (trådstartaren)

#31 » 21:02:06, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppvärmningen är samma vattenburna radiatorer som när vi byggde på 80. talet. Det är kompletterat med en luft-luft värmepump på senare år, men den används bara för komfortvärme när det inte eldas i pannrummet sommartid.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Olall

#32 » 23:00:40, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Måste du trycka ner luften till köket?
- köket är ett frånluft rum och trycker du ner luften dit kommer den endera att sprida köksoset runt hela huset alt åka ut som frånluft.
- att dra luft från övervåningen kommer att förstärka luftens vilja att vandra pga värme..
Jag skulle vända på flödet och inte ta det från köket, eller ärligt talat inte sätta nån fläkt alls då trapphuset är en för stor kanal att hålla emot med nån liten fläkt.


Det där är bara att hålla med om . Kök är ingen bra plats för en luftförflyttare.
Livet är hårt sa bonden , Grymt sa grisen .
Användarvisningsbild
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#33 » 23:29:17, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det samma hus som där kökselementen matades från fel håll??
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dc_lindberg

#34 » 00:53:49, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif, jag tyckte tråden tog en mycket intressant vändning när du presenterade att det inte var något större bekymmer från början men att det uppstod i och med en köksrenovering.
Det blev än mer intressant när du svarade att uppvärmningssystemet är det samma som från början. Luftvärmepumpen skall inte ha någon inverkan alls när den används såsom du beskriver.

Min fundering, baserat åter igen på hur jag har det, är om man tog upp en ny, eller flyttade på en ventilation i köket.
I mitt fall så var det Comfort Butiken i Järfälla som gjorde om mitt badrum åt min farfar kring 1980. Innan var badrummet -varmt- efter är det -iskallt- o det oavsett hur -hett- elementet är. Det som Comfortidioterna gjorde var att bygga in fönstret... går att öppna, men inte att ta dän... man bytte elementet till ett 3-4 decimeter kortare och troligtvis med tunnare rör (borde sitta ett dubbelradigt där istället... kommer att åtgärdas i år räknar jag med) samt satte en badrumsventil på fel vägg (PAX fläkt, icke fuktkänslig)... Efter 15 år tog jag upp ventiler i badrumsdörren, i underkant (tänkte på "avgaserna" från ...), valde plastventilgaller till båt, två avlånga hål. Det hjälpte ordentligt, även med att torka ur badrummet. För ca 4 år sedan insisterade en takläggare som jag anlitade "stäng takventilen!" - något som jag inte vågat av fuktskäl under årens lopp (trotts att ventilationen inte går ut, utan bara upp på vinden...bra för taket alltså...). Då blev det -lite- bättre, men fortfarande -kallt-.
Bollade med en kompis om detta med kylskåp och frysskåp och värmen som skapas av det yttre elementet - han ansåg att en fläkt som drar 15W eller så (liten bordsfläkt) bör kunna "betala" sig själv genom att elementets värmeavgivning blir bättre om man transporterar bort den varma luften från elementet (blev varmare i hela källaren när jag ställde en fläkt så den blåser på kylelementen på frysskåpen). Provade samma sak då i badrummet. DÅ blev det ÄNTLIGEN efter ca 30 år åter varmt i badrummet!

Summering:
- tror du fått en avkylningseffekt lik min
Ligger det något i min misstanke?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se