Haha, jo de är sannerligen kinkiga med BÅDE stift och kallstartsproceduren.
I byn där jag växte upp på 1970/80-talet fanns det två bröder som trimmade snöskotrar - den ene körde Skidoo Blizzard 9500, den andre Arctic Cat ElTigré 6000 - bägge trimmade till långt över 100 hk (låg väl kring 90 original). För tiden hiskliga prestanda, men särskilt Rotaxsnurran åt stift som andra äter rostmackor till frukost. 2-3 stiftbyten per dag var ingen ovanlig ranson...
Primer är rätt använd en mycket tillförlitlig anordning som gör att motorn startar på första eller möjligen andra draget alldeles oavsett
temperatur MEN har man inte motoröra eller inte får till känslan så är det bara ta ur stiften och antingen glödga dem med gasolbrännare eller byta till friska stift. Så hantera primern med omdöme och 1,5-2,5 tag (halvan är viktig). Aldrig mer än så.
Jag har funderat många gånger på varför man valde den typen av tändsystem - uppenbarligen har det betydelse med tanke på att andra motorer startar och går på vad skit som helst nästan.