Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Konstanttryck eller LS?

55 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Hansborg

#16 » 09:14:30, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd traktorns hydraulik till kranen!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



P Andersson (trådstartaren)

#17 » 09:38:50, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorns pump ger 73lit vid 2500 rpm och min nuvarande frontpump ger väl 70lit vid 1200 rpm så de lönar sig inte.
Traktorn är en Valtra 6550
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

bonnen513

#18 » 10:14:01, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

men den ger ju 36 liter vid 1200 varv så att det vore väl ett gott tillskott? Nu är det kanske inte så lätt att blanda system o volymer och olika oljesorter så det kanske blir dyrare o känsligare
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#19 » 10:22:13, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Konstanttryck= gamla JD. Ständigt fullt Arbetstryck även i standby. men inget flöde pumpen själv ser till att trycket till ventill hålls uppe. Kostar inte lika mycket energi som rundpumpning.


Nja, det beror lite på situation. Vid tunga lyft i låg hastighet är konstanttryck mycket mer ekonomiskt än rundpump. Ovänt gäller också, alltså vid lätta lyft nära full hastighet så är rundpump mycket mer ekonomiskt än konstanttryck.
Det är inte helt friktionsfritt att dra runt en konstanttryck pump även om den inte pumpar nåt.


Hansborg skrev:Använd traktorns hydraulik till kranen!

bonnen513 skrev:men den ger ju 36 liter vid 1200 varv så att det vore väl ett gott tillskott? Nu är det kanske inte så lätt att blanda system o volymer och olika oljesorter så det kanske blir dyrare o känsligare


Utan att jag har fattat allt så låter det som om man skulle behöva dela upp systemet för att köra två pumpar. Kanske en pump till stegmataren och en till kran/vagnstyrning? Det skulle då kräva två olika ventilpaket. Värt att fundera på även om jag själv röstar för en stor variabel LS-pump.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

P Andersson (trådstartaren)

#20 » 10:25:21, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorns hydral delar oljan med bakaxeln och växellådan och de vill jag nog inte ha in i de andra systemet som har sh46 i sig.
Har iof funderat på en dubbelpump för att öka flödet vid skördarkörning men då har jag ännu mer olja att dra runt hela tiden
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Jac

#21 » 10:29:26, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dubbelpump där en går till kranen och en till stegmataren hade antagligen också varit en bra idé. Men nu har du ju ett fint ventilblock så det är nog värt att satsa på variabel pump med LS.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#22 » 10:34:49, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

egentligen skulle det räcka med en nivåvakt i vxl på traktorn för att styra returoljan dit den behövs men jag är ej säker på om jag ens själv skulle satsa på det(förutsatt samma olja)
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#23 » 10:36:51, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

med tanke på trådtiteln så är väl pengar inget problem för dig så köp en LS pump
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Hansborg

#24 » 16:22:05, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blanda inte in kran å skördare i samma pump, det blir nog bara strul i slutänden..
Det var ett råd jag fick när jag köpte min fmg731...
Jag har en 71L konsttryck 250 bar till leyland 72hk.. passligt flöde till skördaren 120+ L 2000varv använder 1600+ varv typ.. funkar bra.. ända tills jag av någon anledning trycker på tiltcylindern.. då storknar leyland trög reaktion i långa ledningar hjälper till där...
Finns ingen chans för mitt fall att köra kran 175 bar samtidigt med skördaren när inte ens lilla tilten klaras av... alltså samtidigt som rullarna mastas 2x250cc 250 bar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Bengt Erik Eriksson

#25 » 16:26:44, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röstar på LS också. Mer ekonomisk i drift. Och bättre köregenskaper. (det är ju det som används av proffsen. Måste betyda något) Också lättare att planera bygget med möjlighet till parallellkopplade ventilpaket.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torlin

#26 » 16:32:39, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:
torlin skrev:
bonnen513 skrev:Det räcker ju med en plugg i änden på det sista ventilpaketetets utloppsgavel :laes_detta: om det är flera

Krävs väl att varje ventilslid har separat retur direkt till tank då.
Fungerar inte om ventilerna i ett paket är seriekopplade (dvs en ventil skickar den förbrukade oljan vidare till nästa ventil)


antingen får jag eller du läsa på vissa grundläggande saker om ventilpaketens uppbyggnad.
Tyvärr är jag för dålig på att lära ut men det som du skrev om seriekoppling är helt tvärtemot min uppfattning.
Dels anser jag att alla ventilpaket jag varit i kontakt med inte skickar vidare använd olja till nästa ventilslid utan rinner i returkanalenerna.
Sen anser jag att seriekoppling är när man inte blandar oanvänd tryckolja och använd olja genom att hålla tryck och returkanalen separerade i gavlarna så att använd olja går till tank o oanvänd tryckolja går vidare till nästa ventilpaket.
Dom ventilpaket jag har haft isär har haft tre till fem kanaler
1-2 st returkanaler
1-2 parallellkanaler
1 som jag inte vet korrekt namn på men det är den inkommande o genomgående tryckkanalen som är den som seriekopplas och även kan pluggas för konstanttryck o LS drift


Du har blandat ihop begreppen lite, seriekopplad innebär att returoljan återanvänds i nästa sektion
Här är en bild från nordhydraulic: (lånad från [Allmänt] Serienippel till ventilbordsinkoppling )

Bild


Några hydraulscheman som visar funktionen hos parallell, spärr respektive seriekopplade ventilpaket med fritt genomlopp.
De två första ventiler från parker som jag förenkladat lite, den sista gjorde jag i ett hydrauliksimuleringsprogram.
(därför ligger portarna annorlunda på den sista)

Bild
Bild
Bild

När en slid stänger det fria genomloppet i den parallellkopplade kommer matarkanalen att förse samtliga slider med samma tryck.
Den spärrkopplade har däremot separat matning för varje slid, så den första sliden i kedjan kommer att prioriteras.
I den seriekopplade skickas oljan, oavsett om den gått genom en förbrukare eller ej, vidare till nästa slid.

Notera att om flera parallellblock kopplas på rad bör matarledningarna också om möjligt kopplas ihop, annars fås spärrfunktion mellan blocken.

Att du bara sett parallellkopplade är inte konstigt då de är vanligast.
Men ska man börja bygga om hydraulsystemet bör man nog först vara säker på vad för komponenter som sitter där nu, därav mitt påpekande.
Drygt 100 ton och 1500 hk

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

bonnen513

#27 » 16:58:01, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det råder viss begreppsförvirring här och vi har båda rätt då vi pratar om helt olika grejer.
Den seriekoppling du pratar om förekommer inte i TS ventilpaket och används väl mer på kolvar i exv utgödslingar o master and slave system på harvar o liknande och kanske i såna där energibesparande system där man pga tyngdlagen kan få ett användbart tryck på returoljan från bomsänkningen på lyftaparater

Det jag o andra skrivit här handlar om att koppla ventilpaketen i serie eller parallellt och är en annan sak

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#28 » 17:24:18, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

userpix/6894_img_0005_1.jpg

Här är en bild ur samma tråd som du länkade som visar vad jag menar. Kan hända att jag o andra som använder begreppet seriekoppling av ventilpaket o serienippel har fel vokabulär
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torlin

#29 » 17:33:19, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:antingen får jag eller du läsa på vissa grundläggande saker om ventilpaketens uppbyggnad.

Som jag uppfattade det pratade vi om ventilernas interna uppbyggnad och då blir det minst missförstånd om man håller sig till korrekta begrepp.

Frågan var ju om man bara kunde plugga utloppet på ventilpaketet för att skapa ett konstanttryckssystem och då är det viktigt att först veta vilken typ av ventiler man har.
Vilken traktor det rörde sig var inte ens nämnt i början av tråden (+ ifall hydraulsystemet är helt orginal), så jag besvarade det som en mer allmän hydraulikfråga.

bonnen513 skrev:Kan hända att jag o andra som använder begreppet seriekoppling av ventilpaket o serienippel har fel vokabulär

Nej pratar vi om hur man kopplar ihop flera paket är det korrekt
Drygt 100 ton och 1500 hk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

bonnen513

#30 » 17:50:22, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bra då är vi ju överens och jag ber om ursäkt om jag nånstans missat nåt ord som ledde in dig i ventilpaketens interna koppling.

Men du kanske har korrekt benämning på kanalerna? Är det matarkanal(det som jag kallar parallellkanal) och genomlopp (det som jag inte har nåt bra namn på)?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se