Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Kylarvätska Dodge Ram

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna lastbilsteman här

ANKAN (trådstartaren)

#1 » 13:13:48, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !

Är det någon som vet vilken slags glykol det skall vara i en Ram 2500-02 ?
Det sitter en5,9 liters Cummins 24 ventilare med vanlig pump i den, det är järn block och topp tror jag. det verkar som det skall vara vanlig blå etylenglykol tror jag ?
Åkerman H7MC
Volvo Lastmaskin
ANKAN
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:37:14, 25-11-2003
Ort: Bergsjö
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7MC, H10B, L90, L90E



Björn.O

#2 » 15:57:43, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog har jag då alltid kört vanlig blå i min.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

torbjorn_forsman

#3 » 18:48:22, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färgen på kylarvätska har ingenting med de kemiska egenskaperna att göra, tyvärr. Så bara för att kylarvätskan är blandad med något blått färgämne så säger det ingenting om i vilka sammanhang den kan tänkas vara lämplig.
Exempelvis är Volvos och Biltemas etylenglykol med tillsatser av "gamla sorten" blå, men Peugeots longlife-etylenglykol, som INTE får blandas med gamla typer har exakt samma blåfärg! Shell har sålt glykol av "gamla sorten" som är gul. Osv osv.

Åtminstone i bensinmotorer har Chryslerkoncernen använt longlifeglykol, blandbar med t ex VAG:s G12, sedan ca 1998. Dock är den inte rosa till färgen som de flesta andra märken av longlifeglykol utan orange.

Om det är ett gammalt fordon som brukar läcka kylvätska, och om det brukar stå parkerat i närheten av småbarn eller husdjur, så bör man ta en allvarlig funderare på om det kanske vore bättre för samvetet att använda giftfri propylenglykol.

Vet man inte vad det har varit i kylsystemet sedan tidigare, så bör man skölja igenom det grundligt så det inte finns några spår kvar av den gamla glykolen eller dess tillsatser innan man fyller på ny. Och sätt en stor och tydlig skylt vid påfyllningen där det står vilket fabrikat och kvalitet du har fyllt på!

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#4 » 19:51:56, 28-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mamma Mopar original, zerex G05, ford motorcraft gold alt volvo blå är samma lika...
G12 är inte lika, dexcool blir en katastrof så universal går fet bort.
Mkt tveksam till propylenglykol...visserligen inte lika giftig men definitivt inte mer miljövänlig då den är svårare att bryta ner.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stefan1972

#5 » 09:36:16, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nä det är en vanlig missuppfattning att propylenglykol är giftfri, det är den inte på långa vägar utan bara lite mindre "giftig" än etylen. Något helt ofarligt finns mig veterligen inte. Isåfall hade det nog varit vida använt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 18:33:22, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Propylenglykolen är i alla fall tillräckligt giftfri för att få användas som tillsats i livsmedel. Såna här billiga muffins som "aldrig" torkar får t ex innehålla upp till 7 % propylenglykol som konsistensgivare. Det blev ju en del skriverier för några år sen när man upptäckte att en tillverkare hade haft uppåt 20 % glykol i dem!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ANKAN (trådstartaren)

#7 » 13:48:11, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar !

Jag kör med blå etylen glykol så länge, nuvarande kylarvätska går i grönt, så byter jag ut allt till våren. Ska man satsa på longlife då kanske ? Gjutjärns motor och alukylare.
Åkerman H7MC
Volvo Lastmaskin
ANKAN
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:37:14, 25-11-2003
Ort: Bergsjö
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7MC, H10B, L90, L90E

torbjorn_forsman

#8 » 15:21:38, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog vara lämpligt. Jag antar att värmepaketet också är av aluminium? Ett tips är att om kylaren är monterad i gummifästen och ser ut att vara tänkt att vara elektriskt isolerad från chassi, så kolla att den verkligen är det. Det kan bli diverse galvaniska strömmar mellan kylare och motorblock annars, som i värsta fall kan leda till slam i kylsystemet eller sönderfrätt kylare.
Man ska också se upp med ev vattenvärmande dieselvärmare, de är ju av elektriska skäl alltid chassijordade. Men där brukar det gå att hålla ner de galvaniska strömmarna med långa och inte alltför grova vattenslangar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#9 » 17:03:00, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Propylenglykolen är i alla fall tillräckligt giftfri för att få användas som tillsats i livsmedel. Såna här billiga muffins som "aldrig" torkar får t ex innehålla upp till 7 % propylenglykol som konsistensgivare. Det blev ju en del skriverier för några år sen när man upptäckte att en tillverkare hade haft uppåt 20 % glykol i dem!


förvisso men det är väl inte riktigt samma sak? jag rekommenderar INGEN att förtära kylarvätska som är baserad på propylenglykol bara för att div bakverk har "samma" ingrediens.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se