Mina kunskaper om oljor är föråldrade har Maskinisten lärt mig...
Så jag svarar med mina kunskaper från 1990-talet.
Multigrade håller partiklar flytande. Rak
olja låter partiklar sedimentera i oljetråget.
Så, OM du har oljefilter, oljepump, så ska multigrade vara ok, OM ej, att du har stänksmörjning, så är rådet att följa motortillverkarens rekommendationer eftersom oljereningen då sker genom sedimentation...
Detta betyder också att oljetråget -skall- tas dän med jämna mellanrum och rengöras från kladdet/geggan.
Jag har sett detta själv på BMW R50 eller vad modellen hette. Oljeslungbrickor och sedimentations"rengöring" av oljan. Absolut total förbjudet med multigrade i den motortypen!
10W blir för tunn olja... så vad ända in i... att ens tänka tanken att rekommendera det?!...
Vid stänksmörjning är viskositeten på den varma oljan helt avgörande!
Vill du laborera... så -måste- du får fram viskositeten på den olja som tillverkaren rekommenderade -då- och sedan jämföra de data med modern olja... Enklast blir då att ringa Tommy på
http://www.smorjteknik.se som har kommit över gamla tabeller så han -kan- hjälpa dig med översättning och tolkning.
Sommar: SAE 40 - rätt tjock olja...
Vinter: SAE 20 - överraskande tjock olja...
När det gäller oljor och smörjmedel så har vi alla mycket bestämda åsikter och preferenser.
Som tumregel kan du falla tillbaka på att:
- olja, oavsett, är mycket bättre än ingen olja
Jag har provat lite olja på B&S sidventilare, 2-4.5hk.
De mår helt klart bäst på SAE 30 mineral. Men de fungerar helt ok på 10W/30, 10W/40, 15W/40 (tror det där de jag provat) mineral och syntet, fast... gamla sidventils B&S är ju kända för att "bara det finns något som smörjer så går de"...
Skillnaden mellan olja för bensin motor och diesel motor är hur hög temp de tål, och ngt gällande tåligheten för sot.
Idag är motoroljor dock så mycket bättre än de var så sent som på 1990-talet att det troligtvis inte har någon betydelse vilket man väljer; bara man ser upp med viskositeten