Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Precision med hydraulik cylinder?

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

bonnen513

#16 » 17:48:36, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tagge skrev:Kom på att möjligen skulle jag med lämplig längd på tuben kunna bara göra en ställbar ände, dvs alltid köra tuben i botten men längden ställbar mekaniskt. Skulle bli lite av kompromiss men funka initialt, då blir ju stoppet alltid på samma inställda ställe iaf men återstår att klura om slaglängden räcker då.


tänkte föreslagit detta men tyckte det var för enkelt.
vad ska dom vara till?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



Jac

#17 » 17:54:10, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är linjära ställdon ett alternativ?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

tagge (trådstartaren)

#18 » 18:14:22, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: nej dessa är det ont om. Men har nog med precision iaf, 10 dels mm.

1 person gillar det här inlägget.
tagge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:53, 18-12-2012
Ort: Pajala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: New Holland Tl80 2002
Daewoo Solar 5

Åsa-Nisse

#19 » 18:16:20, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vedklyvsprincipen??
En pinne på kolvstången som kickar till en växelventil.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

tagge (trådstartaren)

#20 » 21:34:12, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det där med +-1mm...
tagge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:53, 18-12-2012
Ort: Pajala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: New Holland Tl80 2002
Daewoo Solar 5

bonnen513

#21 » 21:49:23, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ofta ändras måtten och är det fasta steg eller steglöst.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

rospigg

#22 » 21:56:33, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja från andra hållet:
Vad får det kosta?
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Orsa

#23 » 23:43:58, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker att vi talar om nåt bondenormalt i storlek, kraft och fartresurser i det följande.
+/- 1 mm i repeternoggrannhet på en hydraulisk lösning mha cylinder/ventil, så låter det alltför optimistiskt. Blir nog att göra en mer tillkrånglad lösning med "findoseringsmöjlighet" och framför allt en positionsgivare och styrbox.
Du har ett förhållande mellan flödeskapacitet och cylindervolym som starkt påverkar styrdynamiken i systemet. Tänk dig att du har en hydraulpress med en cylinder som rymmer flera hundra liter och en mindre pump jämfört en liten bromscylinder. Första fallet +/-1mm ok. Andra fallet, nja.
Skulle jag som maskinbyggare "lova" att uppfylla det i ett kontrakt så säger jag först varför, sen nej. Bondhydraulik som ställdon +/- 1 mm är inte rätt. Men tillsammans med ett mekaniskt ställbart stopp blir det både billigt/enkelt och precist och stabilt.
Hydrauliksystem har också ett liv som hänger ihop med luft/gasinnehållet i oljan och temperaturvariationer. Detta påverkar mekaniska utfallet oxo.
Vad ska du göra? Du lär berätta nåt om applikationen.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

tagge (trådstartaren)

#24 » 09:34:25, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla kloka svar, det är en helautomatisk timmerfräs som jag håller på att utveckla, har utvecklat ett par tidigare till samma uppfinnarjocke men då med el-ställdon och en med pneumatik. Men i denna version önskades hydraulik och det är inte riktigt vad jag kan bäst.. däremot elektronik odyl. Är annars en riktigt smart och bra uppfinning och konceptet patenterat numer. Om den kommer ut på marknaden så skall jag försöka komma ihåg att lägga ut en länk här i sinom tid.
tagge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:53, 18-12-2012
Ort: Pajala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: New Holland Tl80 2002
Daewoo Solar 5

Toost

#25 » 13:29:16, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fattar inte, du behöver positionera noggrannt, en hydraulcylinder har i grunden inga sensorer eller styrsystem, den går fullt åt endera hållet om inget stoppar den.
Du kan inte heller lita helt på att du kan positionera med metoden att trycka in en given volym olja( eller annat) då det kan finnas bubblor/ volymen ändras/kan ändras beroende på temperatur.

Återstår att styra den med med nån form av lägessensor. har du sen valet att köra olika snabbt bör du kunna stanna inom toleransen utan problem.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#26 » 13:47:02, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så avancerad behöver väl inte styrningen vara för att klara detta på hydraulisk väg? Jag har jobbat en massa med Stenhöj produktionspressar, och även på de större där det rörliga övre bordet vägde 5 ton var repeterbarheten inom dessa 2 mm. De flesta kolvar på deras pressar har yttre lägesgivare och de använder, så vitt jag har förstått, ställbara ventiler. Gå fram med hög hastighet (400 mm/sek) bromsa lite innan träff och kör hyfsat långsamt till rätt position. Hade man att göra med kraftiga tryckvariationer (framför allt vid stansning) så var det givetvis mycket svårare och ibland omöjligt.
Mekaniskt stopp är givetvis enklare, men vill man jobba helt hydrauliskt så är det fullt möjligt.
Ska vi prata om precision i hydraulik så titta på en kantpress. :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tagge (trådstartaren)

#27 » 15:44:43, 10-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja en kantpress har ju nog med precision så klart. De äldre använde dessutom vanliga mekaniska lägesbrytare, det de gjorde var ju att krypköra sista momentet bara.
Men jag löser detta nu med att köra cylindern i ändläge och bara förlänga/korta fästet via en kraftig gängstång i ändan och en vev samt mäta med fast linjal. Därmed bör toleransen bli så nära 0 som möjligt.. som utveckling kan jag ju montera en stegmotor till gängstången och justera via elektronik om jag vill.
tagge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:53, 18-12-2012
Ort: Pajala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: New Holland Tl80 2002
Daewoo Solar 5

akkamaan

#28 » 17:45:25, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns bara ett sätt att lösa detta. "Closed loop motion control". "Closed loop" innebär att i enkal ordalag "återkoppling" i det här fallet återkoppling av hydraulkolvens position till en kontrollenhet som styr tryck och flödet till hydraulcylindern.
Bild
Bilden från denna artikel---
http://machinedesign.com/archive/guidelines-sizing-servohydraulics

Har man inga speciellt extrema krav på hur snabbt en speciell position på kolven skall nås, så behövs kanske inte så avancerade system.
Men om det är viktigt men att "mycket snabbt" komma "exakt på mm rätt" på "första försöket", dvs utan att kolven behöver backa. Och det dessutom är ett last-tryck som varierar under kolvrörelsen, då finns det inte många som kan hjälpa dig. men det finns hjälp.
Som bilden visar så har hydraulcylindern en inbyggd linjär givare, MDT, som är "högupplöst" dvs ner till minst 1/10 mm.
Sedan måste man ha en kontrollenhet, Motion Controller, som snabbt kan hantera indata från MDT samt de två precisions tryckgivarna, Pressure Transducer, på cylinderns två portar, samt skicka ut styrström till den speciella elektriskt styrad manöverventilen, Valve.
Hydraulolja kan kompimeras, och hydraulledningar kan expandera av tryck. Sådan komprimering och expansion påverkar precisionen i flöde till cylindern. Hydraulpumpens förmåga att besvara en begäran på tryck och flöde är en viktig faktor som Motion Controller kan ta hand om. Därför är det perfekta system försett med ledningar av stål i stället för gummislang. Manöverventilen är placerad på cylindern för att minimera den komprimerbara oljemängden mellan kolv och ventil.
För att hjälpa pumpen att snabbt besvara förfrågan på tryck och flöde så används en högtrycksackumulator som är placerad intill manöverventilen.
Med ett sånt här system har man möjlighet att få ett system som fungerar så här...
https://www.youtube.com/watch?v=jmt3lyMTOPE
så här... med en precision på 3/1000 av en tum=0.076 mm
https://www.youtube.com/watch?v=9iSmPHpNq4w
Test av linjära givare för hydraulcylindrar...(Peter N)
https://www.youtube.com/watch?v=8dVU2jt3djE
Här en lite större test plattform....
https://www.youtube.com/watch?v=SJG7kRcId-4
Mera videos från Delta Computer Systems precisions-applikationer
http://deltamotion.com/applications/videos/appvideos.php
Jag är själv bekant lite ytligt bekant Peter Nachtwey, som har företaget som heter Delta Computer Systems. Jag har följt honom och hans företag de senaste 8-9 åren. Besökte också hans företag för 3-4 år sedan. Han har bl a många uppdrag från sågverksindustrin, och har därför bl a en Svensk, Jacob, och ett antal Finländare anställda som applikationsingenjörer.
Företaget finns i Battle Ground WA nära Portland OR.

Mitt svar på din fråga om precision är förenklat...
Använt
Noggrann linjär lägesgivare
och
en intelligent kontrollenhet

Min kommentar är säkert lite utanför ämnet :off_topic: ?? men kan ge några av er en liten förståelse :klia: över vad för vetenskap som finns utanför vårt dagliga hydrauliska medvetande :popscorn:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#29 » 17:49:24, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högerklicka på youtube videon och kopiera linken därifrån istället, då blir det fungerande länkar i din post. :thumme:

Edit: Äh, glöm det, funkar ju nu. :)

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: emilar3 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se