Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Blivit med AGA-MIG 420

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

bonndräng98

16:44:46, 10-03-2017

Hej!
Blev häromdagen ägare till en AGA-MIG 420! :hurra: :thummar: :thummar:
Några bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Har någon erfarenhet av denna modell? Har någon instruktionsböcker och andra behövliga manualer?
Vad ska man välja för gas till denna? Svetsningsobjekten varierar från bilplåt, fähus inredning, reparationssvetsning ända till grävmaskin tillbehör.
Hur stor säkring kräver maskinen?
Vad bör kontrolleras/smörjas före ibruktagning efter 7år oanvänd(dock i varmhall)?
Går det för sig att förvara svetsen i kall verkstad?
Tackar för alla tips å råd! :buga: :thumme:


Gå till lösningen



bert

16:59:23, 10-03-2017

Jag brukar ha Mison18 ja den kan heta 25 också kommer inte ihåg vilket till liknande svetsning nu har jag en 250a om det spelar in
Skadar kanske inte och öppna plåtarna och blåsa ur den innan start
Ang förvaring är det risk för frost? för det är vattenkyling va? eller där är frostskyddsvätska i kylvattnet?

bonndräng98

18:35:11, 10-03-2017

Vad brukar man använda för vätska i kylsystemet?

Mattias Petterson

20:37:52, 10-03-2017

Migsvetsar mår inte bra i ouppvärmda lokaler, migtråden har en förmåga att rosta på rullen vilket resulterar i stopp i slangpaketet.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

bonndräng98

20:57:25, 10-03-2017

Rullen med tråd som kom med svetsen var ganska rostig utanpå iaf men när man rullar av den lite så är den blank därunder. Är det nån större risk att svetsa med den tråden?

Hann inte i dag öppna maskinen något mera efter att ja fick hem den men kanske i morgon :dancing_geek:

Hur finns det reservdelar till denna maskin? :klia:

Mattias Petterson

21:13:40, 10-03-2017

Rulla av den rostiga tråden och släng den, bara dumt att köra den igenom slangpaketet
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.

bonndräng98

22:16:19, 10-03-2017

Mattias Petterson skrev:Rulla av den rostiga tråden och släng den, bara dumt att köra den igenom slangpaketet


Det hade jag nog tänkt faktiskt men det framkom kanske inte i de jag skrev

bonndräng98

15:20:32, 11-03-2017

Öppnade svetsen idag och putsade ur den. Kollade också kablarna och dom såg ut att vara i bra skick. Ska bara försöka få skaffat gas så man får börja provsvetsa,ska bli spännande att se vad den går för :mrgreen:

Några bilder:
Bild
Bild
Bild

Kanske man hittar bättre info till den om man söker med tillverkarens namn,hittade inget när jag sökte på aga mig 420. (Har dock inte hunnit googla så mycket)
De e väl bara att googla vidare :skriva2:

bonndräng98

19:02:42, 15-03-2017

Fick igång svetsen i måndags och det verkade som åtm elen fungerar på den (brände iaf inga säkringar :mrgreen: ) Kunde dock inte svetsa nåt eftersom trådmatningen strulade( matarmotorerna snurrade endast när man hade trådmatningsreglaget mellan läge 6 och 9), endast i läge 9 fungerade trådmatningen nästan felfritt(peppar peppar..) kom fram till att reglaget hade sett sina bästa dagar och felet berodde på den, blev att beställa en ny men det tar ungefär en vecka innan den kommer :aaargh:
Och den var inte gratis direkt :ohnej:
Blev också bytt kylarvätska och tvättat ur kyltanken(var nog riktigt nyttigt eftersom det låg en död fågel på botten av tanken :mrgreen: och mycket annat skit)

Nu har jag några frågor angående uppstarten:
Skall kylpumpen och fläkten börja snurra först när maskinen börjar bli varm?
Har någon manualer till den här modellen? (Eller vet var man kan få tag på dem eftersom googlingen inte har gett några nämnvärda resultat :help:

Turbodiesel

19:08:53, 15-03-2017

Så vitt jag vet så ska kylpumpen gå konstant, fläktarna har det varit lite olika med på fabrikaten men det vanligaste är konstantdrift på de med.

Vattenkylda pistoler brukar inte tåla nämnvärt utan kylning, så ska du köra utan fungerande vattensystem så skaffa ett vanligt luftkylt slangpaket.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

torbjorn_forsman

19:20:15, 15-03-2017

Det kan nog vara idé att rengöra kretskortet ordentligt på både bak- och framsida, bättra på ev spruckna lödningar osv. Kolla att säkringarna som sitter där har rätt märkström, försök få dit en kåpa på relät till höger. Det kan också vara lämpligt att byta den fyrkantiga kondensatorn som sitter mellan dioderna till vänster på kortet, den är av en ökänd typ som gärna tar eld eller exploderar rätt vad det är.

Dra efter alla skruvanslutningar för grova kablar för svetsström, det minskar risken för varmgång och andra problem. Var försiktig när du blåser ren transformatorn så du inte blåser fast vassa metallspån och liknande i lindningarna.

2 personer gillar det här inlägget.

bonndräng98

09:43:56, 16-03-2017

torbjorn_forsman skrev:Det kan nog vara idé att rengöra kretskortet ordentligt på både bak- och framsida, bättra på ev spruckna lödningar osv. Kolla att säkringarna som sitter där har rätt märkström, försök få dit en kåpa på relät till höger. Det kan också vara lämpligt att byta den fyrkantiga kondensatorn som sitter mellan dioderna till vänster på kortet, den är av en ökänd typ som gärna tar eld eller exploderar rätt vad det är.

Dra efter alla skruvanslutningar för grova kablar för svetsström, det minskar risken för varmgång och andra problem. Var försiktig när du blåser ren transformatorn så du inte blåser fast vassa metallspån och liknande i lindningarna.


Hur är det bäst att rengöra kretskortet? har inte själv gjort det nångång så lite tips skulle vara bra :thummar:


Här kommer en bild på kretskortet,syntes inte så bra i de föregående inläggen:
Bild
Kan du tf märka ut vilken komponent du menade som lönar sig att byta? :shake_hands:

marcusw

18:58:06, 16-03-2017

Bild

De fyra rödmarkerade är kondensatorer, de tre till höger är elektrolytkondensatorer och de har varit uttorkade de sista 10 åren, elektrolyter har en viss livslängd i driftstimmar vid en viss temperatur, sedan börjar kapacitansen sjunka, kondensatorerna kan också få andra lite konstiga egenskaper. Byt, kostar en femtilapp och svetsen är från 1981.

Den röda till vänster är en kondensator med folie inuti, händer att de börjar ryka när de blir gamla, ovanligt att de börjar brinna, säkert behandlade med flammskyddsmedel som inte varit tillåtet de senaste 20 åren. Men byt för säkerhets skull.

De blåmarkerade är halvledare, den övre en liten transistor i to-92 kapsel, byt inte men skriv av betäckningen på den så kan du byta den om den går sönder i framtiden, gör samma sak med den nedre blåa, om den skulle gå sönder i framtiden , för jag antar att du inte har kopplingsschema med komponentförteckning liggandes ? ;-)

Fö. om svetsen : Vilket satansmonster !
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

torbjorn_forsman

19:05:17, 16-03-2017

Börja med att blåsa ren kretskortet med tryckluft, på både fram- och baksida. Om det finns smuts som ändå sitter kvar, så skrubba ren det med varmvatten, diskmedel och tandborste eller diskborste, var försiktig med det oskyddade relät, skölj noga med rent varmvatten så det inte finns några diskmedelsrester kvar. Låt det torka på varmt ställe (t ex ovanpå värmepannan) över natten, ta av reläkåpan under torkningen.

Till vänster på kortet under kylflänsen sitter fyra stora dioder i rad. Det är kondensatorn som sitter mellan de två mittersta dioderna, märkt 0,1 uF, som jag tänkte på. Det är en epoxyingjuten papperskondensator, papperet är impregnerat med vax som brinner mycket bra. När en sån där kondensator havererar brukar det pysa ut vit rök ur bägge kortsidorna så länge strömmen ligger på, när man bryter strömmen blir röken svart istället och kondensatorn börjar brinna. Typen heter Rifa Miniprint (äldre) eller PME271 (nyare). Den användes mest överallt i Aga tv-apparater på 60-talet, och ända in på 90-talet var den vanlig som radiostörningsskydd i bl a lysrörsarmaturer, elstängselapparater och dammsugare.

Jag ser att de flesta småmotstånd är s k kolmassamotstånd, en del sådana är av ganska dålig kvalitet och ändrar värde med tiden. Men jag tror det är överkurs att byta dem i förebyggande syfte. Däremot kan du ta en bra bild av kortet efter rengöring, så man kan se färgkoden på allihop.

En sak till som kan vara bra att göra är att känna på säkringshållarna och böja efter clipsen om de inte klämmer åt ordentligt kring säkringarna.

1 person gillar det här inlägget.

bonndräng98

22:34:48, 16-03-2017

Här är en bild på baksidan av kretskortet:
Bild
Och här en bild på en av säkringshållarna:
Bild

Skulle gärna vilja få tag på kopplingsschema och manualer ifall nån har
Hur skall man byta kondensatorerna?är det bara att löda loss och gå till elektronikförsäljarn och hämta nya delar eller ska man ta bara upp lite vad det står på dem och hämta nya :klia:

Fast det kostar nån femtilapp att byta kondensatorerna&andra komponenter så blir maskinen inte ändå så dyr,fick den ganska billigt :vissla: