Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

New Holland TM 165 i Björnarbo, inköp & fortsatt liv

244 inlägg • Sida 1 av 17
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Göran Ekman

19:29:05, 18-03-2017

Står i begrepp att byta bort den ena av våra 7840 , behöver mera effekt .
Har kollat lite på 8560 eller TM 155/165 .
I mina ögon är dessa modeller väldigt lika . Basic traktor med en 7,5 liters sexa vad är det för skillnad igentligen?
Vi kan säga som så att om det funnits en Ford 8540 skulle jag köpt en sådan . Jag är inget stort fan av häftiga finesser .
Jag är medveten om att jag aldrig kommer att få en traktor som kommer att gå så bra som våra 7840, jag sörjer den redan. Men den ena behåller vi.
Göran i Björnarbo


Gå till lösningen
Tillfälligt på banan



anders holmström

19:53:40, 18-03-2017

Köp 2654:an istället :mrgreen:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

2 personer gillar det här inlägget.

gaffa

22:18:30, 18-03-2017

Undvik 60 serien pga ett mycket dåligt elsystem, jag hade mängder med felkoder och glappkontakt på mina, för övrigt mycket bra traktor för väldigt lite pengar. TM är lite mer färdigbyggda men undvik TM 175 och TM 190 pga av ständigt mycket hög temperatur i hydraul/transmissionsoljan.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

Göran Ekman

22:34:38, 18-03-2017

Problemet med 2654 är att den kändes 20år äldre än dom 7840 som körs idag.
gaffa skrev:Undvik 60 serien pga ett mycket dåligt elsystem, jag hade mängder med felkoder och glappkontakt på mina, för övrigt mycket bra traktor för väldigt lite pengar. TM är lite mer färdigbyggda men undvik TM 175 och TM 190 pga av ständigt mycket hög temperatur i hydraul/transmissionsoljan.

Har du haft flera 60 serie traktorer?
Göran i Björnarbo
Senast redigerad av Göran Ekman 22:37:52, 18-03-2017, redigerad totalt 1 gång.
Tillfälligt på banan

gaffa

22:43:57, 18-03-2017

8360 och 8560 år 97 och 98, samma otroligt dåliga elsystem på båda. Kabelmattan som ligger på växellådan fick skador och glappkontakt i skarvstycken på många ställen så att lådan och lyften slutade att fungera lite då och då. Även andra elfel uppstod och många givare,solenoider och potentiometrar på växellådan byttes genom åren och någon styrbox och instrumentbräda blev det också. De allra sista årgångarna av 60-serie lär vara något bättre.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

Felfinnaren1

09:06:23, 19-03-2017

Demo körde en-60 köpte en TM . Det var väl främst att hyttfjädringen kom med TM samt lyftreglaget ändrades som syntes samt passagerar sits

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

Göran Ekman

10:14:10, 19-03-2017

Felfinnaren1 skrev:Demo körde en-60 köpte en TM . Det var väl främst att hyttfjädringen kom med TM samt lyftreglaget ändrades som syntes samt passagerar sits

Ingen jätte skillnad på -60 serien och TM generation 1 , :???: men det finns mera utrustning att tillgå på TM .
gaffa skrev:8360 och 8560 år 97 och 98, samma otroligt dåliga elsystem på båda. Kabelmattan som ligger på växellådan fick skador och glappkontakt i skarvstycken på många ställen så att lådan och lyften slutade att fungera lite då och då. Även andra elfel uppstod och många givare,solenoider och potentiometrar på växellådan byttes genom åren och någon styrbox och instrumentbräda blev det också. De allra sista årgångarna av 60-serie lär vara något bättre.

Det fenomenet har jag missat inte läst om någon stans tidigare .
Kan det vara som så att när jag tittar på en traktor från runt millenium skiftet är det kanske viktigare att hitta rätt exemplar än en viss modell . Har fått för mig när jag kikat runt på olika forum att -60 serien inte var några strulmaskiner .
Det gaffa skriver ovan motsäger det jag fått för mig.
Det som gör att jag är lite insnöad på blåa traktorer just nu , är att de -40 serie traktorerna vi har i dag har gått väldigt bra .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

anders holmström

11:13:45, 19-03-2017

Nu är jag lite enveten :mrgreen:, antar att du skall ha traktorn till harvning, transport mm.
Låna traktorn och provkör i skarpt läge....
2654 är betydligt mer "järnspett" än 7840.
Framför allt så är det lite växlar att välja bland men med en TD60 behöver man inte växla :cool:
När jag kör i väg spannmål har jag över 20 ton efter och när jag har i högsta växeln efter 100m så drar jag handgasen och åker 2 mil :driver:
Hytten är skapligt tyst och med en bra stol och 650.65x38 däck med lite lagom med luft så åker man gött.
Det är ett otroligt botten drag i den motorn som lätt kompenserar Växellådan.... :grin:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

2 personer gillar det här inlägget.

gaffa

12:14:04, 19-03-2017

Här i grannskapet fanns två ytterligare 8560 modell 1997 och på dessa byttes också många potentiometrar och givare de första åren, en av dem fick även en ny styrbox utan förbättring. Felet var skadad kabel ovanpå växellådan på denna också. Man lär sig dessa små elfel efter något år så man vänjer sig. Tänk på att inte köpa en 8560 med många timmar, runt 6000 timmar och med en del växlingsglada ungdomar vid ratten så har synkroniseringsringarna i växellådan uppnått sin tekniska livlängd. En kompis fick bytt dessa och denna operation gick lös på 90 000 med arbete så det är ganska billigt jämfört med vad renoveringar av lådan kostar på andra fabrikat. En riktigt vass motor och en hyfsat modern traktor för övrigt, den största nackdelen för mig var körställningen, är man lång så sitter man väldigt illa med knäna upp i instrumentbrädan och sitsen långt fram, dåliga möjligheter att rotera sitsen. Jag hade riktigt stora problem med ryggen och ischias de åren jag körde dessa traktorer men idag är jag faktiskt helt återställd efter att ha gått över till stora rymliga gröna traktorer från USA.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

gaffa

14:18:17, 19-03-2017

"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

Göran Ekman

16:33:38, 19-03-2017

Om vi ska titta utan för den blå boxen ( hemska tanke) vad ska man leta efter då ?
När det gäller 2654 skulle nog jag kunna leva med en sådan men det är dom som är kinkigare än mig som vill ha en lättkörd traktor . Tror inte den växellådan är någon hit om man ska plöja. Undrar vart priserna på dessa kommer att stabilisera sig på .
Har varit runt på olika forum de flesta engelska , det finns problem när det gäller -60 serien och TM men också folk som hävdar att dessa är väldigt bra . Det är inte någon entydig bild som dyker upp .
Ingen traktor är bättre än den service den får.
Hur gör man för att att sålla fram ett bra exemplar oavsett märke?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

Martin.Eriksson

17:10:16, 19-03-2017

Varför skulle den lådan vara dålig o plöja med? :smile:
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

anders holmström

17:50:27, 19-03-2017

Du och jag Martin är nog dom största 2654 fantasterna som finns :shake_hands: :grin: :mrgreen:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

Martin.Eriksson

18:31:39, 19-03-2017

Haha ja är nog så [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

gaffa

19:05:54, 19-03-2017

Vad man har hört av NH mekaniker så är TM 155 en riktigt bra traktor utan alla småfelen som de äldre hade. John Deere 7710 är en hållbar traktor med trist växellåda om man inte hittar en med powershift förstås.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager