Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

spakstyrning ljungby vs volvo

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

MrMagooooo (trådstartaren)

#1 » 22:47:21, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hejsan

jag har en fundering angående spakstyrningen på ljungby L9 en -08, när spakstyrningen är inkopplad och så råkar man svänga med ratten, behövs inte särskilt mycket, så kopplar den ur spakstyrningen och växeln går i neutral, ska det verkligen vara så? jag har haft maskin ett halvår men fortfarande blir det en rejäl hatgas då och då när jag glömmer lägga i rattvaxeln innan jag tar tag i ratten ... går det att koppla ur denna i mína ögon vansinniga okynnes funktion, demontera någon rattgivare och tejpa för eller helt enkelt programmera bort detta i datorn som är ombord?

Jag använder gärna ratten när jag transporterar mig runt fastigheten där jag kör, dels 5 järnvägsspår och fläckvis väldigt ojämn asfalt, lika när man snöröjer, efter väg håller jag gärna i ratten, men på parkeringar och gårdar så föredrar jag spakstyrningen, det känns bättre helt enkelt, man sitter och spänner sig för att hålla kvar armarna på armstödet annars.
Varje gång spakstyrnengen ska aktiveras så ska maskin stå blick still, det är väl iofs ett i-lands problem att det tar några sekunder extra, men står det bilar på båda sidor byggnaden som skall lastas eller lossas samtidigt så är det ett stressmoment ...

jag har kört mycket L50 och L60 genom åren och den spakstyrningen kopplar inte ur när man kör transport.
så därför undrar jag om det går att bli av med detta satyg på något enkelt sätt, det ska i.o.f.s bort oavsett hur krångligt det än är för jag retar mig på det varje dag :screwy:

hoppas på många bra tips i detta eminenta forum :buga:
Användarvisningsbild
MrMagooooo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:42, 26-09-2013
Ort: Gävleborg, Ockelbo
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L30B
Ljungby L9



Axel-81

#2 » 19:39:18, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så på Ljungby tror det har att göra med ce godkänningen
Går att ta bort i dasan men vet ej hur


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Axel-81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:23:16, 18-07-2011
Ort: Fors
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 6300 rottne blondin ford 8210 ford 5000

fredrikolofsson

#3 » 22:51:57, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter en induktivgivare på rattstammen den går att skruva bort och isolera så den inte påverkas. Men det är som sagt en säkerhetsfunktion så frågan är om man ska göra det . Är nästan helt säker på att den inte går att plocka bort.
fredrikolofsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:17, 01-12-2008
Ort: Mönsterås
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5480
Zetor Forterra 140 Hsx
Volvo Ec 25
Volvo Bm 6300 ec10
Volvo L25F
FMG 250-90
Ösa 250-89
BM350
Bm victor
Ferguson FE35
Bm Teddy
Bm 35
Fordson Höglund
David Brown 880
Ferguson Ted 20
Claas Rollant 355 Uniwrap
Clas Dominator 38

torbjorn_forsman

#4 » 23:14:17, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med att inaktivera spakstyrninghjullastare kom på tapeten efter en olycka i Norge för snart 12 år sedan. Åtminstone Volvo återkallade och modifierade ca 8000 maskiner som följd.
Olycksrapporten från norska haverikommissionen är värd att ta en titt på.
https://www.aibn.no/gjerdrem-bjerkreim- ... e&attach=1
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MrMagooooo (trådstartaren)

#5 » 00:48:57, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

den där olyckan var intressant läsning, dock så gör min maskin bara 26 med cdc inkopplat, 40 utan ... det kan jag ju ställa själv faktiskt, så den har jag skruvat ner i datorn, åker man något fortare än så då har jag snart problem med huvudskador iaf, det är ju rätt hoppigt och dålig asfalt där jag kör --- man kanske skulle köpa en volvobygel att sätta på armstödet och ta bort den där rattgivaren, för då är ju säkerheten lika som på volvon --- ska luska lite vart den kan tänkas sitta.
För som det är idag så har jag ju oftast fraktsedlar och lastningslistor på ratten, finns inte många andra ställen och ha papperna på om man skall se vad det står, och så ska man byta sida på pappren och råkar ruckar lite på ratten och voila så styr det ej, har blivit några uppvaknande det här halvåret jag haft maskinen där man helt plötsligt tappat styrningen på grund av det, en rätt otäck känsla, jag tycker konstruktionen är vansinnig efter att ha kört volvo.

Dock finns det ju andra delar med denna maskinen som gör att jag verkligen gillar den bättre än volvon, till exempel brytförmågan i tilten, jösses vilken skillnad, och framförallt något som volvon "både L50E och L60F" gjort ett par gånger för både mig och min kollega, den tappar tilten när lastaren är i topp med gafflarna fulla med banverks stolp, ca 3ton fördelat från stativ och ut på 230cm ungefär, ett par gånger kunde det gått väldigt illa, men man lärde sig att hålla emot när man var i toppläge så det inte hände, men otäckt var det första gångerna det hände och man var helt oförberedd ... det hade ju varit intressant och höra om någon mera har varit ut för det fenomet ...
men men nog om det, volvona är borta och ljungbyn återstår :smile:
Användarvisningsbild
MrMagooooo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:42, 26-09-2013
Ort: Gävleborg, Ockelbo
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L30B
Ljungby L9

stefansmark

#6 » 13:22:20, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kontrollerat chockventilen till tilten?
Själv tror jag att ni helt enkelt lyfter för tungt, iallafall med L50E'n.
3 ton på 1,15 m TP avstånd är ganska mycket, maskinen(L50E) lyfter ungefär 5,5 ton i lastarskopan men då har du tyngdpunkten mycket närmare redskapsfästet.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

stefansmark

#7 » 13:37:09, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isolerar du rattstångsgivaren och monterat ett plastskydd över spakstyrningen som på volvon så har du gjort sådana ingrepp i maskinen att CE märkningen kan äventyras.
Händer det en olycka så kan din arbetsgivare få problem.
Vad du sedan gör med din maskin är absolut inte något jag har att göra med, jag bara tänker högt.

Går det inte att ringa till Ljungby och fråga om de inte kan lösa problemet åt dig?
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

MrMagooooo (trådstartaren)

#8 » 17:48:22, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är väl klart att vi lyfte för tungt med den, extraviktad bak + ett vbg drag så stabiliteten var relativt god, men jag tycker i.a.f att inte tilten ska ge sig, betydligt bättre att den helt enkelt inte skulle orka lyfta, och just det att det hände bara uppe i toppläge, aldrig på lägre nivå ...

jodå jag har pratat med ljungby, men dom tyckte nog att jag bara var gnällig, han förstod inte alls problemet, han jag pratade med tyckte nog inte om att bli jämförd med volvo .... lär dig köra fort med spakstyrningen var väl ungefär det svar jag fick !!! och det var ju precis det som var problemet :ohnej: ... men det enda jag vet efter det svaret, är att förmodligen köper jag inte en ljungby till.

nä jag vet att det kan innebära risker med ce märkningen, men det gör urkoppling av spakstyrningen vid touch av ratt också, det är ingen fröjd när det inte styr längre och man kommer rullande ... ett moment22 skulle man kunna kalla det :grin:

Men jag ska ringa och tjata på dom lite till, det kan ju bli mycket tok med försäkringar, skadestånd och säkert annan skit också om man pillar för mycket, bästa vore ju om nån ljungbymek kunde komma förbi och mecka om det så som jag vill ha det, men drömma kan man ju alltid :eek:
Användarvisningsbild
MrMagooooo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:42, 26-09-2013
Ort: Gävleborg, Ockelbo
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L30B
Ljungby L9

stefansmark

#9 » 18:04:15, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåligt stil av ljungbymaskin, en mindre maskintillverkare har borde ha större möjligheter att göra kundanpassade lösningar..
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Björn.O

#10 » 21:17:06, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ju som en otroligt korkad lösning ! Man måste ju vid arbete kunna byta fritt mellan ratt och spak beroende på situation !
Volvos lösning med att hastigeten begränsas vid spakstyrning är ju perfekt, då kopplar man ur spakstyrningen så fort man åker transportkörning. Och det gör man ju utan att stanna.

Att chocken öppnar på tilten när man närmar sej toppläge med överlast är ofrånkomligt. Geometrin gör ju helt enkelt att tilten blir svagast där. Volvos aggregat har ändå ganska bra kraft vid toppläge jämfört med Z-länk maskiner !
Man får lära känna sin maskin och ha så stor maskin att det finns marginaler i alla lägen.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

ja-bond77

#11 » 09:00:39, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om skoptiltchocken släpper men man kan hålla emot med att tilta in, då är rimligen skopchocken lägre ställd än maxarbetstrycket i systemet. Är det så på Ljungbyn? Annars är det väl ett solklart justeringsfall...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Göran Ekman

#12 » 09:51:03, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ljungby är väl ett relativt litet företag . Borde väl gå att få tag på någon högre upp i hierarkin som tar problemet på allvar . Som jag förstått det hela kör du spak styrning,rubbar ratten går den över till rattstyrning vilket verkar onödigt spännande .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Axel-81

#13 » 10:59:04, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ta det med Bengt som är hydral expert på Ljungby.
Ringer till han i morgon.
Vill ju inte att du ska byta märke .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Axel-81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:23:16, 18-07-2011
Ort: Fors
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 6300 rottne blondin ford 8210 ford 5000

MrMagooooo (trådstartaren)

#14 » 11:38:21, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo det är väl så att chocken löser, men tur iaf att vi lyckades hålla styr på tilten med spaken dom gånger det hände, men en otrevlig överaskning var det allt, men men nu är volvona borta och ljungbyn består, och det problemet är inte på denna maskinen tack och lov :grin:

exakt så göran i björnabo, en så korkad lösning så man inte tror det är sant, men jag börjar fundera på om det bara är min maskin som är så, jag googlade runt lite här på morgonkvisten "jag har googlat på det förr oxå" och hittar egentligen ingen information, är det bara jag som retar upp mig på denna vansinniga konstruktion eller är det helt enkelt fel på min maskin? eller är det så på alla ljungby? ...
det har ju som sagt blivit några tillbud när man kommit åt ratten vid körning och det är inte kul när spakstyrningen har kopplat ur kan jag lova.

björn.o ... jo jag är inne på samma linje, det är många gånger man vill hålla i ratten, typ snöröjning långa sträckor eller när det skumpar som värst vid transport runt fabriken, nu sitter man och blåhåller armarna för att man inte ska ta tag i ratten och koppla ur cdc, jag har begränsat cdc till 26 km/h, det kan jag välja själv i datorn ombord, den hastigheten räcker mer än väl inne på området där jag kör, så när man ska ut på väg så lägger man ju i handväxeln och då är cdc urkopplad.

axel-81 ... man tackar, hoppas du får något vettigt svar som du bifoga mig :smile:
Användarvisningsbild
MrMagooooo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:42, 26-09-2013
Ort: Gävleborg, Ockelbo
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L30B
Ljungby L9

kymi

#15 » 08:44:05, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tänker jag utanför boxen så vänligen ha överseende med mig ;-) Bygg ett bord över ratten som du kan ha papper på?då slår du ju inte till ratten oavsiktligt kan man ju tycka.
kymi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:51, 30-11-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 3040


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se