Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Bygga tippflak, stl på kolv å hydraulpump?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

PeterNacka (trådstartaren)

#1 » 21:23:25, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej där, har en äldre biltransport, LT 35D, med mkt välbyggt flak. Ha något å man kan köra material på vore bra å sedan tippa av det. Slog mig då att jag kan bygga om biltransportens flak med hydraulik å sedan t.ex playwood för påläggning när jag vill köra material. Även lasta fordon underlättas av tipp funktionen.

Så krav;

2500kg skall kolv å pump kunna lyfta å sänka. Lyfta flaket 1m minimum, nog gärna 1,3m. (Bara liiiite överlast om någon undrar). Hur läser jag ut vad som jag behöver för ett sådant bygge?

Alltid tacksam för input! /Peter

(Lånat två hydraulik böcker via fjärrlån för å lära mig detta väl. Älskar teknik som gör livet bättre, lättare och roligare :thumme: )
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



bonnen513

#2 » 21:29:32, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

behöver info om flakets konstruktion och hur du ska montera kolven. flakets vridpunkter och längd. pumpstorlek har ju med tipphastigheten

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

PeterNacka (trådstartaren)

#3 » 22:11:37, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, hur montera kolven, flakets längd.

Tänkte montera kolven där mittbalken går, flaket är lagom för personbil, så där har du den specifika datan :) Den står 30 mil härifrån. Så kan inte mäta. Tänkte göra fästen längst bak på ramen, antar det enbart är där det går. Ny på detta. Känner inga direkt som håller på längre.

Pumpstorleken, bara hastigheten säger du, så jag skulle kunna klara mig med hydraulmotorn från en servostyrning bara kolven är stor nog menar du å jag har nog tid för å vänta på den??? (Nån som vet hur många l/min å vilket tryck en sådan servostyrningspump ger i snitt på säg en personbil a la kombimodell med framhjulsdrivning, typ volvo v70).

Nog dumma frågor å det lär komma många fler, he he.

Tack.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

rospigg

#4 » 22:18:17, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De servopumpar jag sett med skylt sade 80 och 82 bar, så det är nog där i trakterna de ligger.
En större tank för oljan är av nöden, såklart.
Låt flaket ha 3-4 dm överhäng, att flakets "gångjärn" sitter en bit in, det kräver mindre kraft för tippning (om du har last ända till baklämmen)
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Lennie Vind

#5 » 23:10:50, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tyska ebay finns billiga teleskopcylindrar, kollade frakten för ett tag sen och det var inte så farligt. Färdigt kit med pump och elmotor finns på flowfit.
Lennie Vind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:58, 28-09-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder c30

PeterNacka (trådstartaren)

#6 » 01:08:09, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oki, kikade på den sidan nu. Var ju inte så farliga priser även om jag tycker återbruk är mest intressant. Av ideala å ekonomiska skäl. Mer kreativt oxå.

Står att de kitten har singelverkande cylinder, vad innebär det? Kanske att den bara pumpar upp å sedan släpper trycket för å sänka. Ny på detta, oxå...

Slog mig att vissa hydraulmotorer verkar passiva förens man använder dem medan andra alltid bygger tryck. Hur är det med de vanliga motorerna? För bäst vore en som inte belastade motorn när den ej används. Ingen funktion jag kommer å använda särskilt mkt. T.ex en servostyrningspump, jobbar den konstant eller hur fungerar den annars?

Kanske dum nu igen som skall lära mig onödigt mkt å lägga galet mkt tid ist för köpa ett kitt :/ Måste nog höra vad som krävs gällande regbesiktning likaså. De som kanske ger mig ramarna. Har en sådan bok i en källare på annan ort. SFRO handbok kom jag på nu. Ursäkta om jag frågar om sånt som kanske är enkelt å kolla upp själv på nätet :ohnej:
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Lennie Vind

#7 » 07:20:16, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att du vill ha en elmotor som driver en pump. Isf är väl enklaste modellen att koppla så att när du kör elmotorn så lyfter flaket och sedan en ventil för att släppa ner den. Jag skulle leta efter en enhet med pump, motor och tank som redan sitter ihop. Typ från liten bakgavelhiss, stapeltruck (typ pallbjörn med elhydraulisk lyft), kran eller dylikt. Du kanske får med en lämplig kolv då oxå.
Lennie Vind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:58, 28-09-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder c30

PeterNacka (trådstartaren)

#8 » 19:11:36, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara meddela att tid finns ej för detta än. MIn husbil strular, innan dess kopplingen till traktorgrävaren. Men bra tips det sista. Skall bli kul å göra framgent :)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

akkamaan

#9 » 09:25:31, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog tänka mig för mer än en gång om du tänker bygga om ett befintligt fast flak till ett flak med topping. Strukturellt så innebär tippning helt andra påfrestningar på flakets "ramverk"
Sen säger du lyfta "2500 kg". Det är ju inte nödvändigtvis den lyftkraft kolven behöver ha. Kolvens lyftkraft behov kan ju vara både större och mindre beroende på hur allt konstrueras. Samma sak gäller den slaglängd kolven behöver jag.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

PeterNacka (trådstartaren)

#10 » 16:06:44, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är som du säger, hävstång mm. Tanken är för att både enklare få på lägre bilar samt kunna tippa jordmassor mm. Göra den mer allround då jag skall flytta ut på landet. Älskar å dona, bara är så. Slippa mkt krav på bygglov, grannar etc. Har ju svets så spricker ramen går den å förstärka. Så oroar mig inte, men tack för inputen. Lätt å göra dumma misstag utan sådan info som du gav mig. Så tacksam för den!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Jimmy Nilsson

#11 » 23:29:33, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bättre att skaffa ett färdigt tippflak ist ? De till småbilarna brukar ha en annan konstruktion just för att där inte är plats till en vanlig tippkolv. Liksom en extra led för att fördela krafterna och samtidigt få tipphöjd. Har ett liggandes från en mindre Iveco. Kan ta lite bilder så du ser hur det är löst.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

PeterNacka (trådstartaren)

#12 » 15:48:48, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja du, flaket på biltransporten är verkligen proffsigt byggt, allt i från kapningen till konstruktionen. Är ju i första hand en biltransport men vill bredda dess användningsområde. Skall ju ut på landet framöver å kommer då ha massa plats för bråte, he he å en lada för å dona med roliga projekt, så då lär en allround sak göra enorm skillnad. (Så montera en hydraulisk å remdriven pumpmotor vore ju bra för å kunna koppla till andra manicker. Nästan avgjort nu därav). Någon som vet ifall de enklare hydraulpumparna finns i en variant som frikopplar när den inte används? Vill spara motornskraft till å driva fordonet i förstahand. Bara en 2,5L Diesel motor, oxå en VW LT 35 men från, tja, runt -80, minns ej.

Men visa gärna bild, man vet aldrig ,) Är det hydraulik på det flaket mm? /Tacksam, Peter
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Jimmy Nilsson

#13 » 19:28:01, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde fota konstruktionen idag. Se om minnet funkar imorrn. Just för att du har en bakhjulsdriven så måste du kopiera den leden. Du har en mellanaxel ivägen för att ha en vanlig tippkolv. Sitter elpump på mitt flak. Pump ala bakgavellyft. En knapp för att tippa och en för att sänka. Hade iofs tänkt lägge det på ett vagnschassi. Men well det har stått här nu i 3 år så det lär inte hända haha. Kan ev vara intresserad av att göra av med det. Galvad ram. 5x 2.20 vill jag minnas måtten är. Rambredden har jag i skallen 84 cm yttermått.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

PeterNacka (trådstartaren)

#14 » 21:45:02, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rambredd a 84cm, vad talar du då om för ram? Höjden på ramen kring flaket kanske? Ingen brådska för mig, är kronisk sjuk å har mkt annat som måste göras före å allt tar 3-4ggr längre tid för mig numera. Nog mest pga minnet kollpsade oxå. Glömmer mig hela tiden så tiden försvinner... Har iofs oxå Parkinsonism... Så inget jag kan hämta förrens i september om så, så du vet :)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Jimmy Nilsson

#15 » 23:34:02, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyfan vad jag skäms. Kom ihåg att ta bilder men inte mer. Här kommer de iaf ngn månad försenade.
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se