Jag hade en lärare i skolan som hade jobbat som inköpare på Scania, han hade sett oljefilter som såg helt normala ut utvändigt men som var helt tomma. Han nämnde också att ett filter för motorolja inte får vara FÖR bra, då finns det risk att en del viktiga tillsatser som finns i multigrade- och HD-oljor fastnar i filtret, filtret blir igensatt snabbt och oljan kan få mycket konstiga egenskaper.
På tal om dåliga oljefilter, så är det ju välkänt att OHC-motorerna i Ford Taunus och Granada på sin tid hade stora problem med nedslitna kamaxlar. Det var inget fel på kamaxlarna, utan det berodde på att smörjröret som ska fördela
olja till kammarna hade stansade hål med grader kvar på insidan. Dåliga piratoljefilter släppte ifrån sig ludd som fastnade i graderna och täppte till smörjhålen så att en eller annan kam blev utan smörjning.
Förmodligen är ludd från oljefilter också orsak till många problem med hydrauliska
ventillyftare.