Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Effektivt filter för olja och drivmedel, lite oväntad lösning.

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Göran Ekman

#16 » 10:41:09, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller bara att få tag på toa rulle av rätt pappers kvalité .
Det nämns inget om toa papper i de länkar som finns i tråden , kul att få lite historik kring produkterna .
Är ett stort fan av idén med fin olje rening . Kör det på oljan i bakändan på våra traktorer samt i alla olje kretsar på våran gamla lastmaskin, motor, hydrostat och hydral. Ska installeras på den nya maskinen också.
ac tc skrev:Jo det stämmer att motorguardoxå använde/ använder? toa rulle som filter men dom säljs inte till andra applikationer än tryckluft idag då dom inte törs garantera att dom tål högre temperaturer.

Det snajsiga med Franz TP filter är ju just filtret som förutom att vara extremt effektiv finns överallt ock kostar typ inget.
- Väldigt sugen på att bygga en filter kärra för att sanera allt från oljesumpar till bränsletankar med.
Stick ner slangarna, starta och låt gå ett dygn. Töm ur och byt toa rulle..

Den byggtråden ser jag fram emot.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



ac tc (trådstartaren)

#17 » 09:42:47, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar inte spela nån större roll vilken kvalla papperet har, färskfiber från sulfat, mek massa eller returpapper verkar ge samma resultat.
( kanske inte så konstigt med tanke på tjockleken på filtermediat.)
Vad som däremot skrivs är att det ska vara en rulle som är " hårt lindad" dvs inte dom som man kan klämma ihop till halva tjockleken. Dessa verkar ha kortare livslängd men filtrerar fortfarande bra.
Tänk på att bra och dåligt för ett sånt här filter fortfarande är väldigt bra för ett filter.
- den största anledningen till att det finns "special" rullar är att tillverkaren av filtret ska kunna lämna spec på hur bra det funkar samt att det är lättförtjänta pengar att kränga toarullar till premium pris.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

dc_lindberg

#18 » 11:04:32, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...backa bandet tack.

Länkarna var till reklam för en produkt, inte om hur produkten fungerar och inga oberoende, inte ens överhuvudtaget, tester på produkt...

Dök upp tvättbara filter på 90-talet till MC... de visade sig rena lika bra som inget filter...

Berätta mera.
Det finns läge för extra rent och det finns läge för byta ofta.
Ex., Bekant till jobbade på ett företag som hade Audi 100 som tjänstebilar. Han bytte motorolja var 500:e mil och transmissionsolja var 1000:e. F.ö. service som om det vore en MC.
Kollegorna lämnade på verkstad enlige Audis rek.
Vid 30 000 mil var Audina borta... min bekantes Audi såldes från företaget då den gått ++ 50 000 mil "den var som ny" i motor och transmission.

Klart man vill kunna förlänga livet på oljan (all service är stillestånd o sånt kostar), men det får inte ske på bekostnad av oljans smörjande egenskaper ss TF klart och tydligt påpekat i sitt inlägg.

=> Jag blev ruskigt nyfiken!
Berätta mera :laes_detta: :eat:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#19 » 11:34:11, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

när jag jobbade på arlanda på 90talet körde dom med såna där filter i en plog/sop/blåsmaskin för snöröjningen av banorna. Var en hel kassett med pumpar och filter och gud vet allt som skulle göra allt så bra. Kleenoil låter bekant men jag minns inte om de var dem. Det skulle revolutionera servicebehoven av hydrauliken iallafall och de körde nog med det där några år men på slutet rev de ur det där för summan av kardemumman var att det var dyrare och krångligare att hålla den där utrustningen igång än vad det var att byta oljan och serva på konventionellt sätt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#20 » 12:59:12, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...backa bandet tack.

Länkarna var till reklam för en produkt, inte om hur produkten fungerar och inga oberoende, inte ens överhuvudtaget, tester på produkt...

Dök upp tvättbara filter på 90-talet till MC... de visade sig rena lika bra som inget filter...

Berätta mera.
Det finns läge för extra rent och det finns läge för byta ofta.
Ex., Bekant till jobbade på ett företag som hade Audi 100 som tjänstebilar. Han bytte motorolja var 500:e mil och transmissionsolja var 1000:e. F.ö. service som om det vore en MC.
Kollegorna lämnade på verkstad enlige Audis rek.
Vid 30 000 mil var Audina borta... min bekantes Audi såldes från företaget då den gått ++ 50 000 mil "den var som ny" i motor och transmission.

Klart man vill kunna förlänga livet på oljan (all service är stillestånd o sånt kostar), men det får inte ske på bekostnad av oljans smörjande egenskaper ss TF klart och tydligt påpekat i sitt inlägg.

=> Jag blev ruskigt nyfiken!
Berätta mera :laes_detta: :eat:


Det är ju många år sedan jag hörde det där (omkring 1991). Men jag vill minnas att problemet med alltför bra oljefilter skulle vara att någon slags viskositetsreglerande tillsatser (typ mikroskopiska kulor av ett lagom temperaturberoende polymermaterial) kunde fastna om filtret var alltför fint.

För övrigt verkar vissa oljefiltertillverkare - eller åtminstone deras marknadsavdelningar - vara känsliga för kritik. För kanske 10 år sedan var det någon som hade ägnat rätt mycket tid åt att plocka isär oljefilter av olika märken, dokumentera hur de var gjorda invändigt och lägga upp resultatet på nätet. Men han blev visst hotad med stämning, tog bort materialet från webben osv. Dokumentationen dök upp ganska snart på annat håll (det var kanske någon som hade passat på i rätt tid och gjort en wget), men jag har tyvärr ingen länk kvar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#21 » 14:58:57, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske vore ide med en extra liten tank under ordinarie hydraultank där vatten kunde lägga sej i alla fall på vintermaskiner :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#22 » 16:55:58, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Kanske vore ide med en extra liten tank under ordinarie hydraultank där vatten kunde lägga sej i alla fall på vintermaskiner :coffee:


Om man tar en titt på personbilssidan så har Citroën haft en vatten/slamficka i botten av hydraultanken åtminstone sedan mitten av 60-talet. Från 1975 och framåt är det dessutom relativt lätt att komma åt att rengöra den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#23 » 19:33:55, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla Paddorna var ju suveräna bilar å hade fransoserna gett fan i att experimentera med h-oljorna så skulle det blivit mera succe överallt! Men skit händer med allt franskt, på Arn så skulle meken kolla oljor på Caravell å som med cittran så står karln å fyller smörolja i h-systemet å mitt vad det var så påsa planet ihop på plattan! Lägsta Caravellen jag sett nånsin! Sedan cittran hade 2 olika oljor en kunde man tvätta filtret med bensin den andra gällde sprit/röd gick bra å hur skulle svensson kunna veta det? Rekord hade nog en åkare i Skärplinge som kört 25 000 mil å visste inte varför bilen skulle ha en 1/2-timme på sej för att resa upp på nivå den skulle tvättas med bensin å vi turades om att köra flera veckor innan allt skrot samlats i silen alla servofunktioner broms styrning osv var ju berört av ingen cirk. Men historia nu! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Göran Ekman

#24 » 22:08:00, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...backa bandet tack.

Länkarna var till reklam för en produkt, inte om hur produkten fungerar och inga oberoende, inte ens överhuvudtaget, tester på produkt...

Dök upp tvättbara filter på 90-talet till MC... de visade sig rena lika bra som inget filter...

Berätta mera.
Det finns läge för extra rent och det finns läge för byta ofta.
Ex., Bekant till jobbade på ett företag som hade Audi 100 som tjänstebilar. Han bytte motorolja var 500:e mil och transmissionsolja var 1000:e. F.ö. service som om det vore en MC.
Kollegorna lämnade på verkstad enlige Audis rek.
Vid 30 000 mil var Audina borta... min bekantes Audi såldes från företaget då den gått ++ 50 000 mil "den var som ny" i motor och transmission.

Klart man vill kunna förlänga livet på oljan (all service är stillestånd o sånt kostar), men det får inte ske på bekostnad av oljans smörjande egenskaper ss TF klart och tydligt påpekat i sitt inlägg.

=> Jag blev ruskigt nyfiken!
Berätta mera :laes_detta: :eat:

Jag har en skrift som kan vara från JTI som berör olje hygienen på traktor transmisoner kombinerade med hydralsystem där fanns detta tänk med filter som renade oljan mycket med. Ska försöka och komma ihåg att leta efter den skriften .
Skulle vara intresant om det gick att få fram någon oberoende forskning på området . Kan ett olje filter ta bort tillsatser i oljan som behövs för att oljan ska fungera?
Stefan1972 skrev:när jag jobbade på arlanda på 90talet körde dom med såna där filter i en plog/sop/blåsmaskin för snöröjningen av banorna. Var en hel kassett med pumpar och filter och gud vet allt som skulle göra allt så bra. Kleenoil låter bekant men jag minns inte om de var dem. Det skulle revolutionera servicebehoven av hydrauliken iallafall och de körde nog med det där några år men på slutet rev de ur det där för summan av kardemumman var att det var dyrare och krångligare att hålla den där utrustningen igång än vad det var att byta oljan och serva på konventionellt sätt.

Som det är monterat på vår lastmaskin leds ett litet olje flöde till filtret för att sedan släppas tillbaka in i systemet . Riktigt vad det är som är dyrt eller krångligt vet jag inte.
På vad vis kan man märka att man renar sönder en olja?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#25 » 22:16:01, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det där gamla motoroljefallet kunde man tydligen märka det på att den sönderrenade oljan blev alltför tunnflytande när den blev varm.

Det slog mig nu att jag har hört på senare år att man INTE ska försöka rena motoroljor med elektrostatfilter, till och med den firma som varje år kränger elektrostatfilter på industrimässan i Sundsvall avråder från det. Transmissionsoljor och de flesta hydrauloljor lär däremot överleva elektrostatfiltrering.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc (trådstartaren)

#26 » 10:40:57, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:I det där gamla motoroljefallet kunde man tydligen märka det på att den sönderrenade oljan blev alltför tunnflytande när den blev varm.


Det slog mig nu att jag har hört på senare år att man INTE ska försöka rena motoroljor med elektrostatfilter, till och med den firma som varje år kränger elektrostatfilter på industrimässan i Sundsvall avråder från det. Transmissionsoljor och de flesta hydrauloljor lär däremot överleva elektrostatfiltrering.

- här har jag ingen åsikt men finner det märkligt att det är ok med transmissionsolja men inte motorolja då dessa delvis delar additivkemi.
Det kan mycket väl ligga ett korn av sanning då elektrostatrening kan klara av att dra ur salter ur oljan vilket inte ett filter kan, en del additiv tex zddp ( zink )
är ett salt som är löst i oljan.

- viskositets höjande temperatur beroende additiv brukar var typ "en liten "igelkott" av plast, när den är kall så har den taggarna infällda för att sedan spreta ut när den blir varm. Partikeln isig är liten och blir nog svår att filtrera bort men...dom går att slita ut och då blir oljan tunnare. Med en bra filtrering kommer oljan att verka ok under en längre tid och då kommer detta fenomen. ( syntet olja brukar inte innnehålla dessa additiv )
- Bättre filtrering i avsikt att skapa längre oljebytesintervaller ska följas upp med olje analys om man ska vara på den säkra sidan.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc (trådstartaren)

#27 » 11:23:49, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...backa bandet tack.

Länkarna var till reklam för en produkt, inte om hur produkten fungerar och inga oberoende, inte ens överhuvudtaget, tester på produkt...

Dök upp tvättbara filter på 90-talet till MC... de visade sig rena lika bra som inget filter...

Berätta mera.
Det finns läge för extra rent och det finns läge för byta ofta.
Ex., Bekant till jobbade på ett företag som hade Audi 100 som tjänstebilar. Han bytte motorolja var 500:e mil och transmissionsolja var 1000:e. F.ö. service som om det vore en MC.
Kollegorna lämnade på verkstad enlige Audis rek.
Vid 30 000 mil var Audina borta... min bekantes Audi såldes från företaget då den gått ++ 50 000 mil "den var som ny" i motor och transmission.

Klart man vill kunna förlänga livet på oljan (all service är stillestånd o sånt kostar), men det får inte ske på bekostnad av oljans smörjande egenskaper ss TF klart och tydligt påpekat i sitt inlägg.

=> Jag blev ruskigt nyfiken!
Berätta mera :laes_detta: :eat:


Du har rätt i din kritik, det finns inte speciellt många studier som håller för en korrekt vetenskaplig avhandling.
Den här kommer från filtertillverkaren men den säger i princip samma sak som ett rätt stort antal oljeanalyser som finns framförallt hos " bob is the oil guy" ett forum för oljenördar. http://frantzfilters.com/wp-content/upl ... esults.pdf
Det finns naturligtvis filter som klarar av detta att köpa men då pratar vi helt andra priser på filterelmenten.
- att toafiltren funkar är nog rätt väl belagt genom erfarenhet från femtiotalet och framåt. Värt att säga är att dom var godkända för användning ppå flygmotorer under en period.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stefan1972

#28 » 12:51:59, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menar inte att filtreringen som sådan inte fungerar men de kassetter som de monterade på maskinerna jag nämnde var kompletta pumpenheter och skulle på nåt vis sköta sig själva under drift, dvs den pumpade runt oljan och renade vartefter. Men som vanligt med mekaniska saker och pumpar och manicker så går det sönder och i slutändan var det liksom enklare och billigare att byta olja och serva på konventionellt sätt. Mervärdet vart liksom noll för det var ju inte så att det övriga hydraulsystemet blev bättre och höll längre för att man renade oljan i dylika filter heller. Det vart liksom bara en grej till att underhålla. Det låter bra men jag tror det är få med normala hydraulsystem på fordon om man håller sig till den gruppen som kan räkna hem det och säga att nu har mitt underhåll minskat enbart för att jag monterade dylika filter.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ac tc (trådstartaren)

#29 » 13:33:58, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan ett dåligt utförande av en bra ide bli kattskit..
- det enkla sättet för motorolja är att sätta ett t vid oljekontakten och avleda en lite ström av olja, säg 0.5 l/ minut till ett filter som är riktigt fint för att sedan släppa tillbaka den renade oljan till motorn. Systemet går självt så länge det finns olje tryck och det är egentligen bara filterbyten som är underhåll på det.
Dessa filter ersätter alltså inte det ordinarie filtret!
Stora hydraul system har oftast en filterpump som cirkulerar oljan från tanken genom ett eller flera filter då det är besvärligt att utgå från flera hundra bars tryck när filtret behöver bar något bar. Finns det en bra källa för olja med lågt tryck tex tryckfallet över ett fullflödes returfilter så kan man använde det till att driva oljan genom filtret, haken i hydraulsystem bruka vara dels avsaknad av pålitligt lågtryck och stora variationer i detta.
- det är inge bra sett ur verkningsgrad , ljudnivå och värme att reducera ner ett delflöde för filter ändamål.
- men visst finns det bra möjligheter i bland, primertrycket till en hydrostat ligger typiskt stadigt på 5-6 kg så en t koppling och en lämplig förstrypning räcker för att få ett enkelt självgående system.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

dc_lindberg

#30 » 15:00:47, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in pdfn du länkade till AC TC - dokument har liksom en förmåga att försvinna från nätet...
"en gång publicerat - borta för alltid" (min sarkastiska devis som svar på "allt som publiceras på nätet finns för evigt" - vilket -jag- vet inte är sant då mina "artiklar" på Svea Sidvagnsklubb är borta för alltid...).

Tack för alla svar jag fick på mitt inlägg :-)
Uppskattade :thumme:

Det jag såg på avatarmoppens transmission och VW T4:ans var "flytande sandpapper" som jag kallade det när jag fick se eländet.
Klart sådant smörjmedel inte är optimalt... Vet jag bollade med Kyle på http://www.motorworks.co.uk gällande metall-dammet i oljan.

Spinner vidare kring min fråga om detta med filterreningen, vilken är en liten utvikning inom ramen för tråden.
Aluminium resterna, "slip dammet", hur pass skadligt kan det vara för motor/transmission?
Stål flisor och slipdamm -bör- väl fångas upp av magnetplugg, men hur många % av det fastnar verkligen på magnetpluggen? Hur skadligt är det för motor/transmission med cirkulerande stål-damm (utgår alltså ifrån att större stålpartiklar inte kommer förbi oljetråg/filter - förutsätter fullflödesfilter och att övertrycksventilen inte kommer till öppnande) ?

När man ställer dessa två i förhållande till hydraulsystem som väl borde tillhöra dem som måste ha så rent smörjmedel som möjligt, hur stora kan man tänka sig tollerans nivåerna på partiklar då kan vara/accepteras?

Vilken effekt skulle dubbelfilter system i serie ha för oljerening av motor ?
Är det värt installationsjobbet? (teoretisk fråga av nyfikenhet - funderar nämligen på oljefilter/kylarsystem på avatar moppen; har en hel del delar för installation när inspirationen faller över mig (å det har den inte gjort på 20 år...) ).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se