Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Lämplig hydraulmotor till buskröjare på en Volvo BM 6300

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

magloman (trådstartaren)

#1 » 10:08:57, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare gott folk!

Har ju lagt ner mitt atvbuskröjarprojekt då man blivit med 6300.
Tänkte bygga en vertikalröjare hängades i grävaggregatet.

Har lite funderingar omkring valet av motor. behöver man ha så stor motor så man måste använda maskinens hela flöde?
Vad vinner man på det, högre vridmoment, starkare sas? Så den inte "sackar" när det går tungt?
Det verkar finnas 2 pumpar på 64 l/min vid 1500rpm. Men kan man klara uppgiften på typ 60 är det väl bra.

Kunde man bygga den med remdrift så man kan prova med halva flödet först, och räcker inte det så växlar man ner till halva farten sen ökar flödet på hydrualiken?

Har några önskemål:
- reversibel (mest så den inte tar skada vid fel kopplat)
- intern dränering
- kugghjulspump (billigaste typen tror jag)
- möjligheten att montera den på stödlager sen remskiva på det.

Funderade på 3st SPB remmar som överföring. Tror dom klarar momentet.

Kollade på cassappa(italiensk?), dom verkar ha rätt mkt grejer. Vet ej var man handlar sånt här utan o bli ruinerad. Flowfit hade begränsat med urval tyckte jag.

Spännare? Flytta hela lagerbocken eller separat? En separat funkar ju dåligt om man ändrar rotationsriktningen. Men det kommer ju inte hända ofta för då slår ju knivarna åt fel håll.

Kikat på nån köpvariant som körde sin rotor i 3000rpm, vet ej periferihastigheten på deras. Jag sikat väl på max 100 m/s i periferihast.
De hade motorer med cc på 11,14,17,22 som krävde resp flöde i liter per minut: 36,44,55,66.

Rotorn med knivar väger ca 35-40kg iaf. Hade tänkte ha två Y-knivar sen en rak kniv mellan dom.
Bild


Bild på en motor från en buskröjare, direktdriven:
Bild

Hydraulikdata från Volvo på maskinen:
Bild

Det sitter ju ett extra motoruttag för hammarhydrualik på maskinen också. Antar att den kopplar ihop pumparna?
Man kanske inte behöver det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Jac

#2 » 14:46:17, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite överdrivet mycket text här men det ökar nog chansen för att nån annan får nytta av denna tråden i framtiden.
magloman skrev:Har lite funderingar omkring valet av motor. behöver man ha så stor motor så man måste använda maskinens hela flöde?

För en maskin med fast pump (kugghjulppump eller vingepump) så absolut ja. På JD konstanttryck bör man hålla sig lite under hela pumpens flöde.
Nu har du ju Load Sensing hydraulik med variabla pumpar så då är svaret nej.

magloman skrev:Vad vinner man på det, högre vridmoment, starkare sas? Så den inte "sackar" när det går tungt?

Precis. Tryck[bar] x flöde[lpm] x 1,36/600 ger effekten i hastkräftor (teoretiskt tal som inte tar hänsyn till internläckage och friktion). Om vi antar att trycket är konstant så betyder mer flöde mer effekt. Att välja storlek på motorn är som att välja utväxling på remdrift, liten motor blir högt varvtal lågt vridmoment och vice versa.

magloman skrev:Det verkar finnas 2 pumpar på 64 l/min vid 1500rpm. Men kan man klara uppgiften på typ 60 är det väl bra.

Jag är lite osäker på vad du syftar till, pumparna är ju variabla av LS typ. Å andra sidan, precis som att en dieselmotor har lägst bränsleförbrukning (g/kWh) vid ett visst varvtal och belastning så har motorer och pumpar också varierande verkninggrad vid olika tryck och flöde. Det bästa hade ju varit att matcha motorstorlek och flöde för att få ut så mycket så möjligt men det är väldigt dåligt med information om detta i datablad generellt. Sunt förnuft säger att det är bäst att hålla sig lite ifrån max tryck och max varvtal men för hobbybruk är det väl inte så noga. Variabla pumpar har dålig verkningsgrad vid litet flöde.

magloman skrev:Kunde man bygga den med remdrift så man kan prova med halva flödet först, och räcker inte det så växlar man ner till halva farten sen ökar flödet på hydrualiken?

Vad kostar en ny remskiva jämfört med hydraulikmotor?

magloman skrev:Har några önskemål:
- reversibel (mest så den inte tar skada vid fel kopplat)
- intern dränering
- kugghjulspump (billigaste typen tror jag)
- möjligheten att montera den på stödlager sen remskiva på det.

oie motorerna verkar ha extern dränering. Det går ju att simulera intern dränering med lite backventiler och hydraulikkopplingar men snyggt blir det inte.


magloman skrev:Kollade på cassappa(italiensk?), dom verkar ha rätt mkt grejer. Vet ej var man handlar sånt här utan o bli ruinerad. Flowfit hade begränsat med urval tyckte jag.

Finns ett 20-tal producenter av kugghjulspumpar och motorer i den västliga världen. Du får nog fler träffar genom att söka på gear pump, oftast har dom motorer också.
http://www.oie.se/Produkter/grupp-2-galtech-1000196846
http://www.hydro.com.pl/en/product/3061 ... 2m-group-2
http://turollaocg.com/about-us/global-d ... ion/europe Turolla är Danfoss gamla kugghjulsavdelning tror jag.

magloman skrev:Kikat på nån köpvariant som körde sin rotor i 3000rpm, vet ej periferihastigheten på deras. Jag sikat väl på max 100 m/s i periferihast.
De hade motorer med cc på 11,14,17,22 som krävde resp flöde i liter per minut: 36,44,55,66.

Hydraulikdata från Volvo på maskinen:
Bild

Det sitter ju ett extra motoruttag för hammarhydrualik på maskinen också. Antar att den kopplar ihop pumparna?
Man kanske inte behöver det.

Hydraulikschema hade vart kul att ha, har sett det svischa förbi här nån gång.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman (trådstartaren)

#3 » 15:46:07, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för info :buga:

I detta inlägg finns schema:
magloman @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Koppla in Apskalle Volvo Bm EL70C

La in det här också:

Fig 218 lista över hydraulschemat:
Bild

Hydraulschemat Fig 218:
Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

PO

#4 » 16:24:05, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borstvals/elevator motor till sopmaskin låter som att det skulle passa ska kolla vad där är för data på dom.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Turbodiesel

#5 » 19:19:18, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borst & elevatormotorer brukar vara av orbittyp, de har dålig verkningsgrad, naturligt lågt varvtal (men högt vridmoment) & låg trycktålighet.

Har magloman det ställbara motoruttaget på sin maskin? brukar sitta en ventilklump vid höger stödben. Jag tror det är den som är ritad som pos #41 på ditt schema.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magloman (trådstartaren)

#6 » 21:04:37, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, denna finns. Tror det ska va nåt högflödesuttag eller nåt. Uttagen sitter på bommen men det verkar som dom gjort nåt T där också?

Hur funkar denna?

Bild

Bild

Bild

Sen finns det ett ordinärt uttag längst ner på stickan till släntskopa.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#7 » 22:35:39, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag läst manualen...skulle man göra oftare :grin:

Slänthydrauliken kan ge max 30l/min så det känns inte så upphetsande. Motoruttaget kan ge upp till 170l, det pirrar lite mer i lemmen.

Men vid delflöde kan man ställa det. Känns som 90l/Min sen systemtryck på 210bar eller vad det var kunde va nåt att utgå ifrån. Då dödar man kanske inte motorn så man kan ha lite effekt kvar till framdrivning samt lite olja för att köra övriga funktioner med.

Vad tror ni, @jac och @turbodiesel ?

3000rpm och 90 minutliter med transmission 1:1

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170412/68c9a92f474bc624f15fa6a388b35e07.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170412/44c671994ebb884131de037752b538de.jpg


Förresten tack jac för alla länkar, har hittat massa fina motorer.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#8 » 23:16:26, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

90 lpm och 210 bar stjäl max 48 hästar från 63'an. 25-27cc motor ger ca 3000 rpm (vilket verkar vara max varvtal för Vivoil's motorer).
Det är säkert inte optimalt men personligen hade jag hellre vart generös med oljemängd och motorstorlek och fått en snurra som gör jobbet på lite lägre tryck än att få en snurra som har problem med orken. Lätt att vara generös när nån annan betalar. :mrgreen: 3/4" slang på det tror jag blir bra.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman (trådstartaren)

#9 » 23:41:53, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Hmmm så fullt ös på 170l är vad du gillar alltså. Det är ju max. Så om man dimensionerar efter max då.

Vad händer då med snurren på röjarn när man kör maskin o använder övriga funktioner, saktar den ner?
Eller stannar dieselmotorn, eller sotskär?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#10 » 23:47:01, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju bra att du hade det användbara motoruttaget på din maskin, det är långt ifrån alla som har det :thumme:

Hydraulmotorer av den normala typen i aluminium brukar inte vara specade för 210bar, speciellt inte när de blir lite större.

Här har du riktiga grejer i gjutjärn som tål en del stryk, de brukar dessutom bli något billigare än aluminiumvarianter i sverige. tyvärr har de ingen ordning på sina (engelska) kataloger, men det är ju flera på forumet som beställt därifrån med gott resultat.

http://www.warynski.org/katalog.php?lg=pl

Jac får gärna ta de tekniska frågorna :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magloman (trådstartaren)

#11 » 23:57:44, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan, hittar bara pumpar där :klia:

Men det där ska nog lösa sig bara man kommer på vilket deplacement det ska va.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#12 » 00:05:01, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pompy I Silniki, betyder pumpar & motorer, eller i alla fall något i den stilen, du har ju tabeller i pdf:erna för de olika beställningskoderna.

Koparka betyder grävmaskin, och Kurva är någon typ av fulare universalord med någon miljon olika betydelser. Sen är mitt polska ordförråd slut.

http://www.warynski.org/pdf/sh/1900_pl.pdf

Nu får du ju beställa vart du vill, och vad du vill så klart..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#13 » 00:08:12, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ok. Hmmm så fullt ös på 170l är vad du gillar alltså. Det är ju max. Så om man dimensionerar efter max då.
Nä det var inte det jag menade, 90lpm tror jag har marginal men det är såklart betoning på tror. Det enda vi har att jämföra med är ju motorstorlekarna du hade sett på en liknande maskin och då är det ju bara att välja en motor som är lite större än den största dom hade.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman (trådstartaren)

#14 » 00:15:06, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, ska kolla lite mer senare. Tackar.

Jac, ok då är jag med :thumme:

Jo, har kikat lite på dom här ghed1ini bla
Dom har en med samma arbetsbredd som min(ca 1300) med två olika motorval.
Ska räkna lite på periferihast mm sen oxå
Men dom har 22 eller 26cc.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170412/0f1aaebc585a2cc09bd556bc1e7423d0.png
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#15 » 00:49:00, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där kör ju faktiskt upp till 250 bar. 20% högre tryck, alltså 20% högre vridmoment. Scotty, we need more power!
Vi har inte mer tryck men går vi upp 20% i volym istället så är vi ikapp med vridmomentet. Upp med flödet 20% också för att hålla varvtalet så blir det åter harmoni i tillvaron.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se