Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Effektivt filter för olja och drivmedel, lite oväntad lösning.

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

ac tc (trådstartaren)

#31 » 10:10:06, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc du ställer en ganska svår fråga då du redan har nåt som fungerar bra men undrar hur det blir om det blir bättre..
- Det normala resultatet av bypass filtrering är att man kan öka bytesintervallerna väsentligt utan att livslängden sjunker.
- Om man inte ökar intervallen så får man helt enkelt en renare motor/ hydraulsystem/ what ever, men att kvantifiera nyttan av detta är svårt.
Hur många maskiner av din typ stupar pga oljeproblem?
Hur många stupar pga partiklar i oljan?
- Finns inte ett filter i världen som kan göra nåt åt en mekanisk dumhet, dock kan man ev skjuta fram haveriet om svagheten genererar skrot som inte filtreras bort.
Det är enklare på stora system där oljan representerar ett högt värde, på en MC så byter du bara ofta och håller den ren på det viset.
- lite spännande är att oljeanalyser på bruket ofta finner att olja som varit i drift en period är renare än den nya ur fatet pga filtrering.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



ac tc (trådstartaren)

#32 » 10:15:01, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten beskrivning av bypass filtrering.
http://machinerylubrication.com/Read/29 ... filtration
Senast redigerad av ac tc 11:12:32, 13-04-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc (trådstartaren)

#33 » 11:12:13, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite ner från Blackstone labs som gör olje analys.
http://www.blackstone-labs.com/by-pass- ... ration.php

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Göran Ekman

#34 » 13:26:19, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våra traktorer går det 65 liter hydral/ transmisons olja i bak änden . I boken är det ett olje bytes intervall på 1200 timmar eller en gång per år det som inträffar först .
I det fallet kan jag spara pengar på längre bytes intervall . Med hjälp av ett fin olje filter som tar bort vatten och oönskade partiklar . Det jag måste ha koll på är hur är oljan genom att analysera den samma .
Olje analyser är ett bra sätt att hålla koll på hur mår oljan. När är det dags att byta. På ett litet fordon är det nog svårt att räkna hem ett fin olje filter.
De traktorer vi tittar på har 100 liter olja i bak axeln . Och har en transmison som är känsligare för skit. Kommer absolut att köra ett fin olje filter på bakänds oljan på den traktorn.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Trondos

#35 » 20:43:59, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kompis er maskinsjef på en oljetanker. De har en portabel Alfa Laval separator ombord, som de flytter rundt om i båten og kobler den til de forskjellige systemene ombord, og så står den noen dager og separerer oljen.
Han gillar den! :D

http://www.alfalaval.com/products/separ ... ors/emmie/

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

dc_lindberg

#36 » 20:00:13, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc, frågar man inte får man inte svar ;-)
O när man ställer frågor på en nivå som är oväntad kan man får intressanta svar :-)

Självklart har oljevolymen inverkan på hur ofta man har lust att byta.
6dl på B&S gräsklipparmotor - då har man råd att byta ofta; och roa sig ss jag gjorde idag, med att ha ngn motor spinna långt över rek max varv.
Börjar man tala 10 tals liter, 100L, mera, då börjar ekonomin att lägga näsan i blöt... sund förnuft försvinner snabbt när plånboken riskerar avmagring...

Ingenting är för evigt... -allt- går förr eller senare sönder... så att man var dum nog att överleva sin egen förlossning, får nog klassas som en av de mest korkade besluten man fattat! Utgången av -det- -dumma- beslutet är ju så given att det är obegripligt hur man kunde fatta det ;-)

Så, seriöst, vad säger kunskapen om effekten av de olika partiklar som cirkulerar med oljan?
- järn
- krom
- aluminium
- koppar
- ???/mm
Alla partiklar som är hårdare än det andra materialet kommer ju att fungera som en slipmassa på det mjukare materialet.

Att rena innebär tydligen att med god balans välja -vad- man vill/måste ta bort. Järn, stål, krom, må väl anses som i högsta grad skadligt för maskiners rörliga delar vilka skola smörjas med olja om oljan innehåller?

Visst pressar jag punkten en aning, men, I väckte min nyfikenhet om vad kunskapen på området har att tillföra.
För ren olja var inte bra, i alla lägen.
Men åt andra hållet, hur "smutsig" olja kan tolereras?...

Svaret på din fråga om motorhaverier.
- Slick 50 i Suzuki GS850GN => kompet trillade till 6kg...
- Slick 50 i BMW R80/7, växellåda => fick renovera den... lagren stack...
- Spillolja som motorolja i gräsklipparmotor => grannens motorer skär/havererar/motor sallader...
= ALDRIG (mer 1 undantag; VW T2 automatlåda - den skar... men 4000mil, Omega 699, VW olja skulle visst bytas var 1800:e mil... ooops...) hänt mig alltså; o då har jag slarvat en hel del med oljebyten... men visst, motorer och växellådor, mår bättre om de har fräsch olja (känns det som).

På Avatarmoppen har jag oljetryckmätare.
Den ger mycket bra svar på -när- viskositeten sjunker på motoroljan. Det har varit intressant att se hur olika oljor fungerar och när de ändrar karaktär. Jag tror mer på den analoga visaren än jag tror på "de som säger sig kunna och veta" .
Det visaren inte visar är det jag frågar om ovan...
När oljetrycket sjunker till 6 bar, då är det dags att planera oljebyte. Vid 5.5 bar börjar motorn "dumma" sig, och tomgångstrycket är nere på 0.5bar (trycklampan tänds vid 0.3 bar om jag minns rätt).
ALLA "billiga" oljor är -slut- vid 450mil, Omega 757 brukar hålla sisådär 1500-2000 mil innan oljetrycket närmar sig 6 bar.
Detta har gett vid handen att det blir billigare med Omega än med mack-olja; dock är fat-olja från Swedol så billig att Omega får problem att konkurrera om den inte håller 2000-2500mil...
Nu är du med mig ac tc, var, mitt intresse om "flytande" sandpapper kommer in ;-) Dessutom så blir det svar på din fråga om havererade maskiner pga bristande smörjning - jag är fundersam... för när jag körde 4500mil på Omega 690 och det som kom ur växellådan var "metallic" antracit "färg"... då blev jag -mycket- fundersam på var man skall lägga kompromissgränserna... jo... -den- lådan fick jag vackert renovera...

Se'n har jag temp-mätare för motoroljan också.
Omega 757 SAE50 gick inte att få högre än 143'C på Autobahn. Omega 757 20W/50 blev ca 150'C. Alla andra oljemärken (Castrol, Shell, Quaker State, Biltema, Statoil 25W/50, osv etc) bottnade mätaren ut på, dvs >>>180'C...
Se'n får "förståsigpåarna" hävda vad de vill - temp-mätaren tror jag mer på.

Så, åter till oljans rening; betydelsen av de partiklar man väljer att låta vara kvar ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Orsa

#37 » 23:02:43, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sliten motorolja och partiklar. Hur man än filtrerar kommer ju förbränningsgaser och nedbrytning både mekaniskt och kemiskt att förstöra oljan. Leda till att frätande ämnen bildas, vatten, ..., förbrukade additiv...
Troligen blir det en förbättring snarare än en försämring av att filtrera, men det är ju inte säkert när någon skriver att man riskerar filtrera bort viss vitaminer i oljan. Man kan förlänga bytesintervall och spara kronor. Men hur ska man få facit på en bil/traktor och såna grejer. Det blir tro och tyckande mest.
Ny olja är i alla fall ny olja och vill man få ut lite längre livslängd och minsta slitage ska man nog byta snarare oftare än mer sällan.
Jag har inga fakta alls och tror att ska man filtrera nåt så är det väl mest bara hydraul och transmissionsolja. Hydrauloljan kan ju ofta gå varmt, och då tror jag den är rökt med tiden också. Transmissionsolja skulle jag chansa på är det bästa stället att snåla på bytesintervallen om det inte är automat vill säga.
Det tråkiga med oljebyte är att det alltid är en utspädningsövning. Alla gammal olja kommer inte ur. Alla avlagringar byggs på och ökar i en motor. Ny är oljan och jungfrulig är endast oljan tills den lämnar pipen och dyker ner i påfyllningshålet.
Byta i ett hydraulsystem är ju en övning man får vara glad om man kan tömma tanken och 3/4 av yttre kretsen också liksom.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

torbjorn_forsman

#38 » 23:08:24, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just problemet med frätande ämnen i motorolja är dock i stort sett historia nu, när svavelhalten i motorbränslen är så låg som den brukar vara idag. Jag anser för min del att de lågsvavliga bränslena är en viktig orsak till att åtminstone personbilsmotorer har fått så mycket mindre cylinder- och kolvringsslitage än förr, och för den delen också till att tillverkarna har vågat förlänga oljebytesintervallen. På en motor från sent 80-tal eller senare, som aldrig har körts på bensin eller diesel med hög svavelhalt, är det ju ytterst sällsynt att slitna cylinderlopp hinner ställa till med några problem under bilens livslängd.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc (trådstartaren)

#39 » 01:43:48, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC..
- Slick 50 är väl bra?
Skämt åsidå, alla främmande partiklar i oljan är av ondo, kruxet är bara att finna brytpunkten.
Ekonomiskt så går det att räkna ut med hjälp av oljeanalys i större system men på en Mc motor blir det svårt
då osäkerheten om vad som gör vad blir för stor.
Sen så handlar det ju inte alltid om pengar...vissa mår bra av att köra med Castrols nyaste dyraste super magnatech olja med boron i och vad kan jag säga om det...whatever spinns you float/ gör det du mår bra av.
Andra kan satsa på oljeanalyser som är dyrare än ett olje byte för att spara in ett oljebyte bara pga intresse.
En variant som man använder på bla transformatorer, stora hydraulsystem odyl är en filterkärra som man kopplar in en veckka eller flera månader för att rengöra systemet, det finns inget som hindrar att man skalar ner ett sådant och "servar" upp oljan en sväng, i det här fallet till det facila priset av en toarulle och en halvliter olja.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: redbellytrout och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se