Turbodiesel skrev:Det är främst för att bestämma var strypningen sker, annars är det den längsta slangen och den skarpaste vinkeln som påverkar, samt att det behövs en ganska aggressiv
strypning för att skapa någon form av respons. Med t-kors räcker det med ett sandkorn under den ena gaffeln för att den ska stanna, eftersom du knappt får ett bar skillnad mellan cylindrarna.
Bra kommentar. Om det bara finns de där olika små friktionsmotstånden till vardera kolven så kommer en liten skillnad i
motstånd att få stor verkan på hastighetsskillnaden mellan kolvarna.
Om slangar och krökar kräver "2bar" för båda kolvarna och ett "gruskorn" lägger till "1bar" i motstånd, 50% ökning, för kolv1, som inte kolv2 behöver jobba mot, då kommer kolv2 att gå "50%" fortare. Men om vi använder strypningarför båda kolvarna som ger 100bar, så blir ett gruskorn på "1bar" endast att ge 1% skillnad i
tryck, och kolv2 kommer bara att gå "1%" fortare.
Sen är det en liten nackel med "flödesfördelare" av hydraulmotortyp.
Kolvarna kan med tiden bli lite "osynkade" på grund av olika stort internt
läckage (som kan skapas av ett "gruskorn" på endera kolven), och kan därigenom behöva lite skruvnings/dränerings hjälp att "nollas om"...gar
Med enkla strypningar får man om-nollning varje gång man kör kolvarna i ändläge.
Det kan man få med flödesfördelare också, men då måste man ha chocker mellan flödesfördelare och vardera kolven
Strypningar är enkal att göra av en
adapter som man borrar/gängar och sedan skruvar i en slitsad (med t ex Dremelskiva)
10-15 mm stump av en vanlig maskinskruv. Jag gör ett skruvmejselspår i ena kortsidan så blir den enkel att skruva in i adaptern. Om man slitsar lite större skåra än man behöver så kan man sätta i en stump lagom klen pianotråd som man bockar i båda ändar låt pianotrdstumpen bli 3-5mm längre än "pinnskruven" så kommer den att fungera som rensnål också. Naturligtvis kan man borra ett hål genom centrum också. Använd då inte "svart-skruv", vanlig blötjänskruv duger. Jag har en bild nånstans på en sån här strypadapter men hittar den inte nu...
Men ni förstår nog konceptet...
Edit: hittade mina bilder....
Den förta ritade jag för ett USA forum...
Sen var det en snubbe som gjorde en...