Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Beste måte og forsterke tilhenger drag?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

ITW

14:39:52, 16-04-2017

Hei

Jeg har en Brentex 3,5t tilhenger som jeg bruker til gravemskinen og snøscooter.

Draget på denne er tydeligvis ikke av det sterkeste, ifjor knakk det av ved kassen, det ble sveist og forsterket med plater.

Nå har den knekt på nytt bak forsterkningen på ene siden og er sprekker framfor forsterkningen på andre siden.

Jeg trenger en anbefaling for å forsterke hele draget så det ikke skjer på nytt.

Jeg tenker at kanskje det å sveise fast ett vinkeljern i hele draget sin lengde på undersiden vil være en bra løsning?

Sent fra min S60 via Tapatalk
Min Youtube kanal med maskin kjøring, vedlikehold og bygging av redskap
https://www.youtube.com/channel/UChG7_gjPRTJrbfEUoAYoquw



Orsa

15:02:18, 16-04-2017

Bilder

ITW

15:18:39, 16-04-2017

Skal fikse noen bilder senere i dag[WINKING FACE]

Sent fra min S60 via Tapatalk
Min Youtube kanal med maskin kjøring, vedlikehold og bygging av redskap
https://www.youtube.com/channel/UChG7_gjPRTJrbfEUoAYoquw

ITW

19:56:30, 16-04-2017

Sånn ser den ut i dag, det jeg planla var et vinkeljern på innsiden nede i veke draget sin lengde for å forsterke den. BildBildBildBild

Sent fra min S60 via Tapatalk
Min Youtube kanal med maskin kjøring, vedlikehold og bygging av redskap
https://www.youtube.com/channel/UChG7_gjPRTJrbfEUoAYoquw

bert

20:09:12, 16-04-2017

Kan det bero på att det har spruckit vid förstärkningen för att kanterna är raka?

ITW

21:28:45, 16-04-2017

Om du ser siste bildet så ser du sprekken går noen cm fra der den knakk første gangen.

Og når den knakk første gangen var det ikke noen forsterkning og som jeg forstår er visst brentex kjent for svake drag.

Sent fra min S60 via Tapatalk
Min Youtube kanal med maskin kjøring, vedlikehold og bygging av redskap
https://www.youtube.com/channel/UChG7_gjPRTJrbfEUoAYoquw

ITW

00:58:13, 19-04-2017

Når jeg googler brentex hengere kan jeg se at alle dems nye modeller har en forsterkning i draget.

En dobling akkurat der det knekker på min, så tydelig at dette er noe de har måtte ta tak i.

Spørs om det holder med kun vinkel jern for min del?
Grunnen for at jeg ønsket vinkel jern var for større stivhet i draget ved knappe svinger med stor last. Bild

Sent fra min S60 via Tapatalk
Min Youtube kanal med maskin kjøring, vedlikehold og bygging av redskap
https://www.youtube.com/channel/UChG7_gjPRTJrbfEUoAYoquw

Skru'are

09:38:02, 19-04-2017

Vinkelprofiler är sällan lämpliga.....

Om du förstärker med fyrkantsrör (som på bilden, men kanske låter det gå lite längre bak också):
1. I närheten av knutpunkten i A kan du sätta i styrning med tapp och hylsa mellan draget och frambalken på släpet. Låsen lär vara glappa. Då strävar flaket upp den bakre delen på draget.
2. Om du behöver sidoförstärkning när flaket är tippat också, så kan du sätta in diagonaler mellan knutpunkterna i dragets bakre del -
i parallelltrapetset. T ex rundstål. Infästningarna skall ske i styva delar; t ex hörn.

Stefan1972

12:02:40, 19-04-2017

Det är inte så att du har lasten för långt fram? 3,5 ton i all ära men det är vad axlarna tål. Inte att man lasta vad som helst hur som helst.

ITW

12:06:57, 19-04-2017

Stefan1972 skrev:Det är inte så att du har lasten för långt fram? 3,5 ton i all ära men det är vad axlarna tål. Inte att man lasta vad som helst hur som helst.

Jeg kjører med ca 70kg på kule koblingen, er Max 150kg på hengeren så det burde være godt innafor.

Akslingene er satt ganske lagt fram på hengeren så med maskin helt framme og gavearm bak har jeg ca 70kg på kroken.

Sent fra min S60 via Tapatalk
Min Youtube kanal med maskin kjøring, vedlikehold og bygging av redskap
https://www.youtube.com/channel/UChG7_gjPRTJrbfEUoAYoquw

ITW

14:39:15, 19-04-2017

Skru'are skrev:Vinkelprofiler är sällan lämpliga.....

Om du förstärker med fyrkantsrör (som på bilden, men kanske låter det gå lite längre bak också):
1. I närheten av knutpunkten i A kan du sätta i styrning med tapp och hylsa mellan draget och frambalken på släpet. Låsen lär vara glappa. Då strävar flaket upp den bakre delen på draget.
2. Om du behöver sidoförstärkning när flaket är tippat också, så kan du sätta in diagonaler mellan knutpunkterna i dragets bakre del -
i parallelltrapetset. T ex rundstål. Infästningarna skall ske i styva delar; t ex hörn.


Det ser jo ut til at stresset er rund der kassen treffer A rammen, da det er der den har knekt tidligere og det er der Brentex har forsterket på nyere modeller.

Kan nok være en ide og kun forsterke der med 4kantrør slik som på bildet og med låsepinner i kassen slik du beskriver.
Problemet med sideveis er nok kun når jeg gjør krappe svinger med mye last på hengeren etter bilen, så behøver nok ikke avstivning for når jeg kjører av og på.

Vurderer også om jeg skal få laget en hydraulisk tipp eller lignende, da det ikke er alltid kassen kommer ned like pent når man kjører maskinen på, at det også kan være en faktor?
Min Youtube kanal med maskin kjøring, vedlikehold og bygging av redskap
https://www.youtube.com/channel/UChG7_gjPRTJrbfEUoAYoquw

Skru'are

17:45:02, 19-04-2017

Alternativ 2 ger dig även förstärkning i dragläge (i st f 1).

Du har väl inget glapp upp/ner i låsen? Det är :djaevul: Det är ju inte överbelastning statiskt som knäckt draget utan utmattning.
För lågt kultryck kan vara lika illa som för högt. (Dels olagligt, dels jävligt att köra med) Det kan ge växlande laster som utmattar.

Orsa

19:46:15, 20-04-2017

Tyvärr Den förstärkning du gjort är som ett exempel på en felaktig lagning. Det är alldeles för kraftiga dimensionsövergångar på ett känsligt ställe, Svetsfogar rakt över röret och en utmattningsutsatt konstruktion.
Möjligen att du får tydliga instruktioner "gör-så-här" av någon på forumet som vet bättre. Annars kan du kopiera den förstärkning som tillverkaren själv har på dagens konstruktion/produkt.
Materialet är nu också förbrukat på grund av utmattning intill sprickorna och det blir aldrig nytt igen.
Egentligen ska hela rören bytas och tillverkarens förstärkning skall läggas till. Det är väl det rätta tråkiga svaret. DEt är ändå ett drag som du eller kommande ägare kör med i trafiken.

torbjorn_forsman

20:02:04, 20-04-2017

Så här kan det gå om ett drag havererar pga sprickbildning och rost. https://www.aibn.no/Veitrafikk/Avgitte- ... e&attach=1

Se i synnerhet bilderna på sida 8 och framåt samt rapporten på sida 72 och framåt.

ITW

20:12:52, 22-04-2017

Forsterkning som er gjort ble gjort av ett firma som hadde forsterket mange brentex hengere, er nok sant at det er feil.

Er nok enig i at den forsterkningen som brentex har gjort på nyere hengere er bedre.

Har forsøkt å sende forespørsel på nytt drag til brentex selger, men har ikke fått noe svar ennå, men vil uansett ikke sette på ett originalt slik jeg har da det ikke holder uansett.

Min henger er en 2010 modell så er ikke sikkert man får kjøpt meg forsterkning til min henger.

Det er jo akkurat for risken med at draget knekker under kjøring med last jeg vil ha dette skikkelig nå så det ikke kan skje igjen.

Nå har vi det originale draget knekt 2 ganger helt av, så er vel kanskje best å skifte ut?
Og får jeg ikke tak i nytt hva gjør man da?

Sent fra min S60 via Tapatalk
Min Youtube kanal med maskin kjøring, vedlikehold og bygging av redskap
https://www.youtube.com/channel/UChG7_gjPRTJrbfEUoAYoquw